600 ajettua autoa ja 100 blogipostausta – tähtihetket

Mikko Kilkki

Olen pitänyt listaa ajamistani autoista hyvin pitkälti sen ajan, kun minulla on ollut ajokortti. Listalla on tottakai merkattuna myös kaikki merkittävät päivämäärät, jolloinka sataluvut menivät rikki. Ajokortin sain vuonna 2006, ja ensimmäiset 100 autoa olin ajanut 14.6.2010. 200 auton raja meni taas rikki 7.12.2011. Nyt maaliskuussa, 10.3.2017 meni rikki osaltani 600 ajetun auton raja. Auto numero 100 oli Nissan Almera vuosimalli 2003, auto numero 200 Iveco Eurocargo vm2001, ja auto numero 600 Ford S-Max Vignale vm2017. Koska tämä nyt julkaistu blogipostaus on sadas Autovouhotuksessa julkaistu blogipostaukseni, ajattelinkin listailla tähän muutaman mieleenpainuvimman ajamani auton. Listallani komeilee myös 43 eri automerkkiä, Fiatista Mercedeksen ja Porschen kautta Hummeriin, Scaniasta ja Ladasta Ssangyongiin, sekä kaikkea siltä väliltä, jotenka pelkästään muutaman auton listaaminen perusteluineen ei tule olemaan helppoa. Varsinkin kun huomioidaan myös Tesla, jota olen myös koeajanut. Ja Ferrari F430 Scuderia, josta olen hakenut kylmätyypit parkkipaikalla.

Lada Niva vm2009 – Retromaasturien aatelinen

Lada Niva vm2009 / kuva Mikko Kilkki

Se oli blogini alkuaikaa vuonna 2014, kun selasin Nettiautoa. En tiedä mistä oikein sain päähäni, että haluan koeajaa Lada Nivan. Sopivaa Nivaa ei silloin Jyväskylästä löytynyt, vaan lähin oli Mikkelissä. Autoa myi Kärkimerkit oy. Laitoin viestiä liikkeeseen tiedustellakseni koeajoa, ja myöntävän vastauksen sain. Ehkä erityisen tästä autosta ja koeajosta tekee juuri se, että kyseessä on ensimmäinen auto, jota olen ajanut blogiini Jyväskylän, saati sitten Keski-Suomen ulkopuolella. Kovin usein muulloinkaan en ole koeajoreissuilla käynyt Keski-Suomen ulkopuolella, ellei sitten maahantuojien pressiautoja lasketa mukaan. Niiden nouto ja palautushan tunnetusti tapahtuvat pääkaupunkiseudulle. Näin sisämaan puolella ei ole maahantuojien toimipisteitä, mikä on kieltämättä logistisista syistä täysin ymmärrettävääkin. Lada Nivan koeajoraportti on luettavissa edelleen Blogspotin puolella vanhasta blogistani, ja onkin varsin mielenkiintoista seurata sitä, kuinka koeajokokemuksien kirjoittelu onkin osaltani mennyt vuosien saatossa eteenpäin. Esimerkiksi ottamieni kuvien määrä on lisääntynyt.

Audi S6 – Lamborghinin koneella oleva peto

Audi S6 Avant V10 Quattro

Eräästä autoliikkeestä löytyi V10 koneella oleva BMW M5. Tiedustelin kyseisen M5:sen koeajoa loppuviikosta, ja myyjä tarjosikin koeajoaikaa seuraavalle viikolle. Nälkä jäi V10 konetta kohtaan, ja selvää oli, ettei se nälkä lähde millään muulla kuin sillä, millä on tullutkin. Nettiauto auki, ja huomasin, että Jyväskyläläinen Hämeen Auto, tuttavallisesti myös Hämis, myi Audi S6 Avant V10 Quattroa. Tuon kyseisen auton 5,2 -litrainen V10 perustuu samaan pataan, jota on käytetty myös Lamborghinissa. Koeajo onnistui ja heti! Siispä ampaisin kotin Hämeen Autoa Audi mielessä, tekemään blogijuttua. BMW M5 V10 tuli myös koeajettua seuraavalla viikolla. Tämä Audi on ensimmäinen ajamani V10 koneella oleva auto, ja kenties myös siksi jäänyt mieleeni. Audi S6 löytyy Autovouhotuksesta, ja sen koeajoartikkelin voit lukea tästä.

Hummer H2 – Jenkkiräyhääjä kasikoneella

Hummer H2 vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Jotain tässä vehkeessä on, että olin aina halunnut koeajaa juuri Hummeria. Ajankohta vain odotti itseään, koska sopivaa ei tuntunut vastaan tulevan – koska ei näitä hirveästi ainakaan Keski-Suomen alueella myynnissä ole. Moni varmasti muistaakin, että siitä ei kauaan ole, kun Hummeri nähtiin blogissani. Onhan se miehekäs kulkine, jota tuskin enempää tarvitsee tässä tarinoida. Viimeksi käydessäni Jyväskylän Rinta-Joupilla, oli auto edelleen myynnissä. Myyntiä ehkä hidastaa C1- tai C- ajokortin tarve. Hummerin koeajoartikkeliin pääset tästä.

Tesla Model-S P85D

Tesla Model-S p85d

Autobloggareista minuun otti yhteyttä Jenni, ja kertoi että hänellä oli koeajossa Tesla. Lähdin sitten koeajamaan tätä Amerikan ihmettä, joka kuulemma olisi sähköautoista se paras. Koeajossani on myös käynyt BMW i3, niin Helsinhin automessuilla, kuten täällä Jyväskylässäkin. Nissan Leaf on myös tullut koeajettua. Mutta eivät noi autot tehoiltaan saati toimintamatkaltaan Teslalle pärjää. Eivät kyllä taida pärjätä hinnassakaan Teslalle, kun mietitään auton kallista ostohintaa. Tesla on myös yksi nopeimpia ajamiani autoja, koska sähkömoottorissa tehot on käytännössä samantien saatavissa, toisinkuin polttomoottorissa, missä kaikki tulee vielä enemmän viiveellä. Tekemääni Teslan koeajoartikkeliin pääset tästä linkistä.

BMW M140i – Räyhää, jos kuski vain mahtuu sisään

BMW M140i xDrive, kuvat Mikko Kilkki

Tätä pikku-BMW:tä kävin alkuvuodesta 2017 koeajamassa Bemarin koeajokiertueella. Blogissani tätä autoa ei ole nähty kuin parin rivin verran, syystä että kirjoittelin siitä tarkemman analyysin Keskisuomalaisen -nettisivuille. Keskisuomalainen tarjosi minulle koulun kautta loistavan työssäoppimispaikan alkuvuodesta 2017, jossa pääsin kirjoittelemaan autojuttuja printtilehteenkin. Keskisuomalaisen sivuilta löytyy kirjoittamani juttu samalla otsikolla, kuin millä tämä auto on esitelty tässä blogijutussani. Kieltämättä auto jäi mieleeni siitä, että otsikko pitää ainakin minun kohdallani täysin paikkansa. Auton sisällä on kuljettajalla varsin hyvät ja mieluisat oltavat, mutta oviaukko on urheiluautomainen, tehty selvästi minua pienemmälle ihmiselle. Jotta sisään pääsin, piti esimerkiksi penkki vetää aivan taakse ääriasentoon. Samoilla tienoilla oli myös Mercedeksen ja BMW:n koeajokiertueet Jyväskylässä, niiden tarkemmat tunnelmat näet täältä. M140i on julkaistu jatkumona BMW M135i mallille.

Onko sitten autoja, joilla en ole ikinä ajanut?

Voi olla ehkä yllättävää, että on olemassa autoja, joilla en ole ajanut, mutta kyydissä olen istunut. Tämmöinen on vaikkapa Toyota Avensis. Yllättävää kyllä, että niinkn arkinen aukko on minulla autosivistyksessä. Viimeksi Toyota Avensiksen kyydissä taisin olla Tallinnassa käydessä, kun taksina oli mikäpäs muukaan, kuin Avensis. Automerkeistä esimerkiksi Lamborghini on sellainen, johon en ole edes koskenut eläessäni. Olen kyllä muutaman kerran nähnyt erään silmälääkärin IOL-1 ja IOL-11 kilpiset Lamborghinit, nykyään malleiltaan Murcielago ja Aventador. Aiempi Gallardo on nähty molemmilla kilvillä aikakaudesta riippuen, ja on sittemmin kiertopalkinnon lailla vaihtanut usemmankin kerran omistajaa – nykyisen rekisteritunnuksen ollessa mitälie. Tiedetään myös, että kyseinen silmälääkäri omistaa IOL-111 kilpisen Mercedes-Benz S500 4matic auton. Vanhemmasta S500 4maticista on minulla blogissani koeajojuttu.

Toivon, että voisin myös jatkossakin olla autojuttuineni ihmisille hyödyksi. Aina toisinaan saan viestejä lukijoiltani, jos jokin on ollut jutuissa hyvää, tai mennyt jopa väärin. Myös koeajotoiveita on tullut. Harmi vain, kun aina en ole kaikkea kerennyt toteuttamaan. Kiitän kuitenkin lukijoitani aktiivisuudesta, se auttaa jaksamaan bloggaajana eteenpäin!

1 Comment

Comments are closed.