Aja kuin Schwarzenegger – Koeajossa Iveco Eurocargo 4×4

Iveco Eurocargo 4x4 / kuvat Mikko Kilkki

Kun Arnold Schwarzenegger ajoi Mercedeksen Unimogilla, kävin minä ajamassa Ivecon Eurocargolla. Samaa molemmissa autoissa on maastokyvykkyys ja neliveto – vaikka toki on muistettava, ettei Eurocargo ole vakiona näin offroad. Koeajettu Eurocargo 4×4 on sähkölaitoskäyttöön varusteltu, isoilla palakuvioisilla renkailla varustettu maastohirviö. Jos tästä autosta haluaa parhaan mahdollisen käsityksen, on sillä ehdottomasti mentävä myös sen mukaiseen paikkaan – pois asfalttitieltä. Tai voisihan tämmöisen ostaa ihan vain leveilytarkoitukseen – mikäjottei jos Schwarzenegger sattuu olemaan idolisi, ja hieman ylimääräistä varallisuutta rahan muodossa. Hintaahan tälle maastomukavuudelle kertyy Alvillisena 217 000 euroa, ja Alvittomana 175 000 euroa. Se on paljon rahaa se, mutta minkälaista vastinetta sille saa?

Auto ja varusteet – millä sähköalan firma aikoo pärjätä?

Iveco Eurocargo 4x4 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauto on käytännössä uusi, esittelykäyttöön hankittu. Tämä oli myös näytillä Jyväskylän toukokuisilla kuljetusmessuilla. Ei ihme, että juuri tämän auton on voinut bongata Jyväskylästä Ivecon jälleenmyyjältä. Nosturina on Fassi F100B, ja kaksikerroslava on kuumasinkitty. Alempi lavakerros sisältää varuste- ja vetolaatikot, ylempi lava on avonainen. Lisäksi työvaloja on asenneltu siten, että asentajat pärjäävät hämärässä.

Moottori tuottaa tehoja 280 -hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 1000 Newtonmetriä. Moottorin litratilavuus on 6,7 -litraa. Akseliväli on 4150 milliä, ja kokonaispainoa 15 000kg. Auton omamassa on 10 360kg. Kuusivaihteinen manuaaliaski on höystetty maastojakovaihteistolla.

Lavan pinta on turkkilevyä. Lavalla on myös nosturia varten tarkoitettu henkilökori, jossa voi tehdä asennustöitä, kun tarvetta on päästä hieman korkeammalle.

Auton makuuohjaamo on muutettu miehistöohjaamoksi. Ohjaamon takariviltä löytyy kolmas istumapaikka, sekä lisää vetolaatikoita. Autoon suoritettavista asennustöistä on vastannut Savon Rekkahuolto. Eurocargo on rekisteröity kuorma-autoksi, joten BC -ajokortin tämä tarvitsee. Mistään B-kortilla ajettavista maastohärpäkkeistä ei pidä Eurocargoa mietittäessä edes haaveilla, silloin joutuu valitettavasti kääntymään muihin malleihin.

Iveco Eurocargo uudistui vuonna 2015. Perusmallisena Eurocargo on tarkoitettu kaupunkijakeluun, samoin kuten Mercedes-Benzillä on Atego, ja Volvolla FL.

Koeajo

Iveco Eurocargo 4x4 / Kuvat Mikko KilkkiAuton hyttiin saa hieman jo kiivetäkkin. Hyvän maavaran takia hytti tuntuu olevan perus Eurocargoa korkeammalla. Hallintalaitteet löytyvät loogisilta paikoilta, ja esimerkiksi mittaristo on selkeän oloinen. Asfaltilla tämä auto on ajettavissa kyllä, mutta meno paranee huonommalle tienpätkälle mennessä. Huonolle tielle mennessä ymmärtää, miksi ja mihin tämä auto ylipäätään on olemassa – ja kuka tätä tarvitsee. Kaikelle tuntuu löytyvän järjellinen selitys. Jyväskylän Rantaväylällä kävin myös ottamassa autosta tyypit, ja toteamassa sen, että myös siirtymäpätkät sähkömiehille onnistuvat vailla suurempia ongelmia. Kaikki ajo-ominaisuudet tuntuvat perustelluilta, kun miettii sitä, että työkohteet tätä autoa käyttävällä työporukalla saattavat olla huononkin tien päässä.

Iveco Eurocargo 4x4 / Kuvat Mikko Kilkki

Alustaan kurkatessa auton käyttötarkoituksesta ei voi erehtyä. Keulan vinssi on Warn series 12 DC 24v, ja sen vetokyky on 5 440 kg. 12 millisen vaijerin pituus on 30 metriä.

Koeajettaessa auto jättää sen vaikutelman, että minne tällä autolla ei pääse, ei sinne myöskään kuormurilla tarvitse päästä. Eli maastokykyä piisaa. On hyvä, että Suomen sähköverkko on turvattu maastokykyisellä autokalustolla.

Lopputulema

Iveco Eurocargo 4x4 / Kuvat Mikko Kilkki

Vedä vaikka asuntovaunua, jos sille tuntuu. Useammin taitaa perästä löytyä kylläkin kaapelikela.

Ajokokemus tällä monsterilla oli hieno. Kyllähän minä tämmöisen vaikka huvikseni ostaisin, jos muuta käyttöä en keksi. Rahat ja vakityö vain puuttuvat vielä. Olenhan siis vielä opiskelija ainakin seuraavat puoli vuotta. Saa olla jo melkoisen paatunut automies, jos tämä auto ei sytytä pätkääkään. Minut se ainakin sytytti. Vastaavia malleja on toki varusteltuna muillakin merkeillä, mutta itselläni ajokokemukset rajoittuvat niiden osalta vain Ivecoihin. Edellisen ja ensimmäisen kerran ajoin Ivecon sähkölaitosautolla vuonna 2012 koeajokiertueella.

Koeajoauto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Auton speksit tiivistettynä: Iveco Eurocargo MLI150E28 4×4, miehistöohjaamo, sähkölaitosauto. Nosturi, lämmitetty kaksikerroslava jne.. Hinta 175 000 ALV0%, 217 000 euroa ALV24%. Auton varustelu Savon Rekkahuolto Oy.

Mikko Kilkki

1 Comment

Comments are closed.