Bensa, neliveto ja automaatti – Koeajossa Mercedes-Benz C280 4matic

Mercedes-Benz C280 4matic Avantgarde / kuvat Mikko Kilkki

Jos joku määrittelisi, että auton pitäisi näyttää tavalliselta, olla järkevä, mutta samaan aikaan myös hauska, olisi tässä yksi potentiaalinen vaihtoehto: Mercedes-Benz C280 4matic Avantgarde. Kolmelitrainen V6 käy bensalla, vaihteet vaihtuvat automaattivaihteiston kautta, ja nelivetokin löytyy. Avantgarde taas viittaa auton varusteluun, kahden muun varustetason ollessa Classic ja Elegance. Vuosimalli on 2005, ja auto on hiljattain tuotu Ruotsista autoliikkeen toimesta. Kilometrit ovat vähintäänkin kohtuulliset, 132tkm, sekä huoltokirjamerkintöjä löytyy, eikä viimeisimmän jälkeen ole edes paljoa ajettu. Lisäksi tämä auto on faceliftatulla keulalla. Kuulostaa siis siltä, ettei tämmöistä settiä ole ainakaan liikaa tarjolla, joten ehdottomasti mielenkiintoa löytyi tutustua lisää.

Millainen varustelistaus on tässä C280 4maticissa?

Mercedes-Benz C280 4matic Avantgarde / kuvat Mikko Kilkki

Ilmastointiautomatiikka, kesärenkaat 17-tuumaiset AMG vanteilla, vetokoukku, etupenkkeihin sähkösäädöt.. Mallimerkinnän osalta juuri nelivetoisuus tekee sen, ettei tarjontaa hirveästi ole tällä koneella. Lisäksi kaikki näyttää ikäisekseen varsin siistiltä, eikä auto ole ainakaan kilometreillä pilattu. Teholukemaksi ilmoitetaan 231 hevosvoimaa, ja vääntömomentti on tasan 300 Newtonia. Ja jos jotakin vielä kiinnostaa, niin talvirenkaat on 16-tuumaisilla vanteilla, nastat.

Koeajo – miltä tuntuu Mercedes-Benz C280 4matic?

Mercedes-Benz C280 4matic Avantgarde / kuvat Mikko Kilkki

Kun auton käynnistää ja lähtee ajamaan, huomaa ensimmäisenä auton varsin mukavan äänimaailman. Se on aina mukavaa, kun varsinkin kuulee polttoaineen palavan. Vaihteisto ei tuota ongelmia, jos on aikaisemmin ajanut automaatilla. Seisontajarru, tutummin käsijarru, on Mercedekselle ominaisesti vasemmalla puolella pedaalin muodossa. Seisontajarru sitten vapautetaan erikseen kahvasta, joka myös löytyy vasemmalta puolelta. Toimivaa settiä, jos ja kun asian vain tietää. On muuten nopea ja kätevä käyttää näinkin, vaikka siitä luultavasti aiheutuukin, ettei vastaavaa autoa koskaan invavarustella.

Mercedes-Benz C280 4matic Avantgarde / kuvat Mikko Kilkki

Alustatuntuma on mukavan oloinen, ja esimerkiksi ohituskiihtyvyyttä löytyy. Neliveto vaikuttaa sen, että auto liikahtaa esimerkiksi mukavasti lumisessa, jyrkässäkin ylämäessä. Jopa silloin, kun auton pysäyttää mainittuun ylämäkeen. Tätä poikkesin todentamaan Riihivuoren loistaviin nelivetotestaukseen soveltuviin paikkoihin. Penkit on hyvät istua, ja myös vakionopeudensäädin löytyy, joten matka-ajokin onnistuu hyvin. Myös vaihteisto tuntuu toimivan, ja vaihtaa vaihteet hyvin.

Mercedes-Benz C280 4matic Avantgarde / kuvat Mikko Kilkki

Kulutuslukemia en koeajolenkillä mittaillut. Luulen, että tämän auton ostaja on sitä ostajaryhmää, joka tietää haluamisensa, ja sen, mitä on ostamassa. Ja voi olla, että silloin kulutuslukemilla ei ole enää niin väliä.

Lopputulema – kyllähän tämä kelpaisi

Mercedes-Benz C280 4matic Avantgarde / kuvat Mikko Kilkki

Jos tämä auto lasketaan mukaan, vastaavia samalla korimallilla olevia autoja on Nettiautossa myynnissä huikeat kaksi kappaletta (tilanne 1.2.2018). Toki sitten mahdolliset uudemman korimallin edustajat päälle, mutta todettakoon se, ettei vastaavia sellaisiakaan liiaksi asti ole Suomen maassa tarjolla. Koeajon perusteella voi olettaa auton olevan kunnossa. Vikoja ei ilmennyt senkään jälkeen, kun kone oli ajettu lämpöiseksi.

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz C280T 4Matic Avantgarde, ajettu 132tkm. Tuotu Ruotsista, hinta 16 890 euroa.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / Matti Hytönen, 050 917 8750, www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Katso muut vaihtoautot Autotalli.comista.