Siro & sähäkkä DS3 – auto kuin kuljettajansa

DS3

Poikkesin morjestamaan Kärkimerkkien väkeä Mikkelissä ja minullehan lyötiin vielä Citroënin alla tuotetun DS3 :n avaimet kouraan ja pikaiseen testiin. Lähdin sen kummemmin spekseihin perehtymättä viilettämään Citroën C3-mallin tyylitellyllä serkulla aurinkoiseen Mikkelin iltapäivään ja fiilistelemään autoa. Olen aina mieltänyt DS3 :n tyylikkyyden lisäksi sporttisemmaksi kuin Citroënin serkkunsa, joten tämänkin auton kohdalla lähdin hieman hanakasti liikenteeseen. Kyllähän se auto näpsäkästi liikahti, mutta jossain vaiheessa aloin miettimään että johtuuko koneen murina kolmesta sylinteristä tehojen sijaan?

DS3DS3Jatkoin matkaani ympäri kylää ja kävin hieman vanhan maalaiskunnankin puolella kokeilemssa maantieajettavuutta. Pienellä ja hiljaisella tiellä ehdin suoran pätkällä jonkin verran kokeilemaan 80km/h nopeudessa mutkittelua tullen todenneeksi, että jokseenkin sporttiseen imagoonsa sopien auto on vakaa. Sporttisuudesta ja murinasta huolimatta auto on maantieajossa itsessään hiljainen, alla pyörineet 17″ matalaprofiiliset renkaat kuitenkin hieman nostivat desibelitasoa vanhalla ja rosoisella tiellä.

Sisätiloistaan DS3 oli jokseenkin tyypillinen kolmiovinen: etupenkillä tilaa on roimasti, takana sen verran että tarvittaessa mahtuu. Taakse kömpiminen ei sentään ollut ollenkaan sula mahdottomuus hyvin eteen liukuvan etupenkin ansiosta. Verhoilu ja sisätilojen varustelu pyrkii huokumaan sellaista hieman perus-Citroënista erottuvaa tyyliä pienine yksityiskohtineen. Tässä yksilössä vaikutelmaa hieman söi vanhahkoa tekniikkaa henkivä nestekidenäyttö – eritoten kun Cactuksessa todella totuin jo kunnon näyttöön vakiovarusteena. Tavallaan huomattavasti enemmän Peugeot-malleja aiemmin ajaneena mieleen tuli juurikin Pösöt. Myöhemmässä vertailussa tuli todettua, että pieniä yksityiskohtia lukuun ottamatta sisustus on pitkälti hyvin samanlainen C3:n kanssa.

DS3DS3DS3Pihaan omalle paikalleen auton peruutettuani kaivoin vielä hansikaslokerosta rekisteriotteen ja yllätyin: 1.2 l ja 60 kWh. Sisällähän se sitten vahvistui. Tässä DS3 :ssa on juurikin se Cactuksesta tuttu kolmipyttyinen, vapaasti hengittävä 82 hevosvoiman mylly. Tosin täytyy sanoa, että tähän autoon moottori sopi jokseenkin Cactusta paremmin, sillä crossoverissa sen tehojen rajallisuus alkoi kevyestä painosta huolimatta tuntua, mutta näin pieneen autoon moottori tuntui aika lailla juuri sopivalta.

Jos taannoin ajamani Twingo oli sellainen näppärä pieni kauppakassi, niin DS3 on kokonsa puolesta vielä näppärä, mutta ominaisuuksiltaan sopii hyvin myös suurien nopeuksien ja pidemmän matkan ajoon. Lyhyt iltapäiväsuhailu nosti allekirjoittaneellekin hymyn huulille, sillä autohan sopi hyvinkin tämänkertaiselle kuljettajalleen – onhan tuo luonteeltaan siro ja sporttinen, mutta tarvittaessa myös sähäkkä.

Bonuksena kaupan päälle koeajoni ansiosta maahantuonti lahjoittaa 8e Lastenklinikoiden Kummeille, eli erittäin tärkeään tarkoitukseen. Vaikkei ostosuunnitelmat olisivatkaan ajankohtaiset, voi lahjoitusten virtaa käydä kartuttamassa Citroën-jälleenmyyjillä kuluvan vuoden loppuun asti!

DS3

  • Juho says:

    Moikka,
    Olen nyt lueskellut hetkisen tätä sun blogia. Oikeen viihdyttävää luettavaa!
    Rupesin pohtimaan, että onko täällä julkista kommentointia ollenkaan, kun en ole missään jutussa nähnyt yhtään kommenttia?
    Pilkunviilauksena juuri tähän postiin, eikö Cactus ole itse asiassa kevyempi auto kuin tämä DS3? Toki crossoverina voi antaa massiivisemman vaikutelman, mutta luulisi kulkevan ihan yhtä pirteästi tällä kolmipyttyiselläkin.

    • Piia says:

      Moikka Juho,

      Kiitos kommentistasi! Kyllä meillä kommentoida saa, ihmiset vain hyvin vähän kommentoivat, botit ihmistenkin edestä 🙂
      Myöskin pilkkua saa viilata ja saatat hyvinkin olla oikeassa. Minulla ajossa ollut Cactus painoi 1050kg, tuon koeajamani DS3:n painoa en tähän hätään enää muista. Ja kyse saattaa hyvinkin olla ollut puhtaasti vaikutelmasta. Cactus oli myös korkeampi ja sen myötä hieman kiikkerämpi, kuten myös ulottuvuuksiltaan joka suuntaan suurempi. Tosin saattaa olla, että nämä kaksi autoa ovat levänneet samalla alustalla, Cactushan on tehty C3:n alustalle.

      On erittäin kiva kuulla, että tekstini viihdyttävät. Toivottavasti tulet jatkossakin juttelemaan tänne! Seuraan kommentti-ilmotuksia vastedes tarkemmalla silmällä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *