Mazda CX-3 ja crossover kivaa

Olin istuttanut urheiluauton siemenen kasvamaan, kastellut ja valaissut sitä erilaisissa autotapahtumissa, kunnes kotona nousi kysymys tilavammasta autosta. Tässä vaiheessa oli hyvä hetki sulkea hiljaa käytetyt Porschet Nettiautosta. Myönnän toki, että tila olisi hyvä ajatus, koska jopa Alfa Romeo Giuliettani käy ajoittain ahtaaksi lapsiperheen tarkoituksiin. Pelästyin vain, että taas mennään tila-autokauppaan, mutta vääntö kääntyi lopulta pienempiin crossover-malleihin, jotka tuntuvat olevan autoilevan suuren yleisön suosiossa. Jotain särmää crossoverissakin pitäisi kuitenkin olla jos taloon nyt ei sitten kuitenkaan tulisi Porschea ja Alfakin pitäisi vaihtaa. Ykkösehdokkaaksi nousi upouutukainen Mazda CX-3, jossa tuntui olevan sopivasti kaikkea. Koska markkinoilla on kuitenkin muitakin kiinnostavia crossovereita, laitoin CX-3:lle haastajia.

 

FullSizeRender

 

Giulietta on tähän asti tuntunut hyvältä yleisratkaisulta pienen perheen tarpeisiin sporttisuutensa ja suhteellisen tilavien sisätilojensa ansiosta, ja siksi pienemmät ja korkeammat crossoverit herättävät hieman epäilyksiä: Onko tilaa enemmän? Voisiko sellainen olla hauska? Paino ja korkeus kun ovat nykyautojen elintasotauteja – kummastakaan ei ole mitään hyötyä, mutta sivuoireita ne tuovat sitäkin enemmän. Entä tyyli ja muotoilu – onko mahdollista löytää tyylikäs ja sporttinenkin crossover?

Vaihtoehtoja etsiessäni kokeilin Mini Cooperin 136-hevosvoimaisen ja viisiovisen mallin, jonka sisätilat vetävät vertoja pienille crossover-malleille. Olin aiemmin ajanut Minin Countryman-versiota dieselinä, mutta rehellisyyden nimissä en arvostanut sitä suuresti, sillä korkeus ja dieselmoottori tuntuivat syövän Minin perimmäisen ajatuksen. Pelkäsin viisiovisen Cooperin takaovien olevan liian pienet, mutta lapsen palkki-istuinkin meni heittäen sisään ja lapsi kiipesi sisään vaivatta, sillä Minissä istutaan myös takana matalalla – yksi tykkää! Minin ajotuntuma on parasta mitä rahalla saa, ja kolmisylinterinen moottorikin pärisee mukavasti, joten tässä olisi hyvä mittapuu Mazdalle. Minin perinteinen ongelma on tosin varustelu, koska autostaan haluaa uniikin, ja tällöin hinta kipuaa helposti korkeaksi.

 

IMG_3785

 

Toinen haastaja tuli Ranskasta, nimittäin Rattituntuma-blogissa tarkkaan koeajettu Citroën C4 Cactus Shine-varustelulla ja 110-hevosvoimaisella PureTech-bensiinimoottorilla. Taatusti erilainen, funky, edullinen ja lisäalennuksen kera hintakin oli nyt alle kahdenkymmenentuhannen euron. Voiko Mazdasta saada yhtä hauskan, ja näkyykö hintaero missään?

Tavalliseen C4 malliin verrattuna Cactus on jopa 200kg(!) kevyempi, ja juuri keveyden takia Cactus tuntuikin hyvältä ajaa. Kun kalibroi omat odotukset kohdalleen ja hyväksyi, että alla ei ole DS-malli, huomasi, että säästökohteissa on järkeä. Lisäksi ne oli toteutettu laadukkaasti. Huoleksi nousivat yksiosainen takapenkin selkänoja, vain viisivaihteinen manuaalivaihteisto, sekä ohjaus, jossa oli varsin reilusti löysää. Rattia saattoi heiluttaa keskialueella aika reilustikin ilman, että ohjauksessa tuntui vastetta, mutta kaupunkiajo oli toisaalta vaivatonta. Lopulta askeettisuus askarrutti liikaa, enkä saanut riittävästi vastauksia hauskuuteen tai urheilullisuuteen. Cactus olisi liian iso muutos Giuliettan jälkeen.

Positiivista pienissä crossover-malleissa silti on, että niiden muotoiluun on panostettu paljon, ja useimmat mallit ovatkin uniikkeja ja hauskoja. Mazda CX-3:n Kodo-muotoilu on itse asiassa myös palkittu kansainvälisellä Red Dot –suunnittelupalkinnolla, joten ei ihme, että se miellytti omaa silmäänikin eniten. Jos pystit jätetään sikseen, niin itse pidin erityisesti siitä, että auton muotoa on häivytetty kaarilla ja linjoilla dynaamisemmaksi. Keula näyttää jopa aggressiiviselta, ja takaosaa ei ilkeinkään voi sanoa laatikoksi. Mazdan design on ajanmukaista, näyttävää ja varmasti suurimman osan mieleen. En olisi oikeasti uskonut etukäteen että pitäisin siitä niin paljon.

 

IMG_3764

 

Mazda poikkeaa myös teknisellä puolella muusta markkinasta. Siinä missä muut virittelevät turboja nyt jo kolmisylinterisiin minimoottoreihin, Mazdassa on tarjolla kaksilitrainen ja nelisylinterinen vanhan koulukunnan moottori. Mazdan yhdistetty 5,8 litran keskikulutus on litran verran suurempi kuin verrokeilla, ja yhtä paljon kuin omassa 170 hevosvoiman Giuliettassani, mutta uskaltaisin väittää että oikeassa elämässä Mazdan turbottoman moottorin kulutus poikkeaa vähiten laboratoriossa saavutettuun paperiarvoon (vaatii toki tieteellistä testiä). Mazdan automaattivaihteistoa on turha syyttää, koska laskettu keskikulutus käsivaihteistolle on vielä 0,1 litraa enemmän. Kilpakumppaneista Mini kiihtyy 100 km/h tunnissa sekunnin erolla seuraavana tulevaan Cactukseen, josta painavin Mazda jää vielä puoli sekuntia taakse. Muistatteko mitä sanoin painosta ja korkeudesta aiemmin? Hyötysuhteessa Mazda näyttäisi olevan altavastaajana.

 

IMG_3772

 

Testissä ollut CX-3 oli kattavasti varusteltu 120-hevosvoimainen Premium Plus, kuusivaihteisella automaatilla. Tämä toki nostaa auton kokonaishinnan lähemmäs kolmeakymmentätuhatta euroa, ja koeajetun auton hinta oli tarkalleen 28.900 euroa. Toisaalta auto ei jättänyt mitään toivomisen varaa, juuri tällainen sen pitäisi ollakin. Kuljettajan penkille istuessa silmä kohdisti heti kojelaudan nahkaverhoiluun ja urheilullisen sliipattuun ulkoasuun. Mazda on laittanut paljon ajatusta tehdäkseen ohjaamosta hyvin miellyttävän, ja siinä on onnistuttu. Ohjaamo on samaan aikaan sekä pelkistetty ja miellyttävä että ylellisen tuntuinen. En olisi pistänyt yhtään pahaksi lähteä CX-3:lla toiselle puolen Suomea huviajelulle, se tuntui niin kotoisalta. Laatuvaikutelman ainoa särö tuli kylmäkäynnistyksessä, koska odotin vanhan koulukunnan ahtamattoman kaksilitraisen bensakoneen käynnistyvän tasaisen hiljaisesti, mutta sen sijaan ääni oli yllättävän karhea. Onneksi se kuitenkin hiljeni hyvin pian.

 

IMG_3791

 

Mazdan ratissa oli hyvä tuntuma ja tarkka ohjaus, autoa oli mukava ohjailla pienin liikkein kun vaste oli välitön. Omasta mielestäni auton paras turvallisuusvaruste on tunnokas ohjaus, joka kertoo kuljettajalle tarkasti missä auto menee, ja jolla kuljettaja voi pienin liikkein korjata autoa ilman viivettä tai ylimääräisiä heilahteluita. CX-3:n peilit tuntuivat myös juuri oikean mallisilta ja riittävän isoilta, ne oli helppo säätää turvallisiksi. Sen sijaan kolmiosaisen mittariston vasen puoli, sisältäen kierroslukumittarin ja vaihteen osoittimen, jäi auringon valossa usein heijastukselta piiloon.

Entä sitten alussa mainittu tila? Crossover-mallien ongelma on, että korkeudestaan huolimatta ne ovat viistoperäisiä, eivätkä siten tarjoa farmari- tai tila-auton laatikkomaista ja matalalta lastattavaa tilaa. Jos sinun pitäisi laittaa Alfa Romeo Giuliettan, viisiovisen Mini Cooperin, Mazda CX-3:n ja Citroën C4 Cactuksen tavaratilat kokojärjestykseen niin mitä sanoisit? Oikein, Mini on pienin (278 l), mutta heti perässä tulee CX-3 (294 l), sitten Alfa Romeo (350 l) ja voiton vie Citroën (358 l). CX-3:n tavaratila häviääkin jopa 70 litraa hatchback-sisarelleen Mazda 3:lle. CX-3:ssa ei ole Isofix-kiinnikkeille muovisia kiinteitä telakoita, joten kiinnikkeet täytyy kaivaa esiin penkin verhoilun sisältä. Tuttua hommaa Alfistille, mutta arvostaisin silti kiinteitä telakointipisteitä.

 

IMG_3783

 

 

Luokassaan CX-3 tarjoaa kuitenkin mielestäni erinomaisen vastineen rahalle. Jos tykkää ajaa korkeammalta, hieman tavallista persoonallisemmalla autolla, ja tavaratilaa ei tarvita isojen ja kovien esineiden kuljetukseen, niin Mazdan ajotuntuma, laatuvaikutelma, kokonaisvarustelu ja design painavat vaakakupissa paljon. Premium Plus-varustelu riittää vaativampaankin makuun, ja kokonaishinta pysyy silti kohtuullisena. Näillä ominaisuuksilla myös jälleenmyyntiarvon kuvittelisi pysyvän varsin kelvollisena. Uusi CX-3 osuu ajan hermoon fiksuna ja näyttävänä autona, jolla on kaikki mahdollisuudet menestykseen. Mazda on onnistunut tuomaan markkinoille toiveiden mukaisen edullisen crossoverin, silti ylittäen odotukset hintaan nähden.

 

IMG_3792

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *