Cupralta täyssähköinen kilpa-auto e-Racer

Cupra e-Racer

Seatista hiljattain omaksi automerkikseen erotettu Cupra on kertonut tuovansa todennäköisesti ensi vuonna TCR-sarjan kilparadoille täysin sähköllä kulkevan Cupra e-Racer -kilpa-auton. Uutuuden soveltuvuudesta ei tarvitse kiistellä, sillä auton sähkömoottori tuottaa jatkuvana tehona 300 kW ja hetkellisenä huipputehona huimat 500 kW.

Cupra e-Racer perustuu bensiinikäyttöiseen Cup Racer -kilpa-autoon, jolla on Seat on osallistunut vuodesta 2014 alkan TCR-sarjan (Touring Car Racing) kilpailuihin. Uusi täyssähköinen e-Racer kiihtyy 0–100 km/h vain 3,2 sekunnissa, ja 0–200 km/h  8,2 sekunnissa. Huippunopeutta autolla on mahdollista saavutta 270 km/h.

Sähköauton eduiksi valmistaja listaa luonnollisesti perinteisiä autoja huomattavasti paremman kiihtyvyyden, mutta myös sähkömoottorin vähäisemmän huoltotarpeen. Rakenteeltaan polttomoottoria yksinkertaisempi sähkömoottori tarvitsee vähemmän huoltoa, olipa kyseessä kilpa-auto tai arkiajoon suunnattu henkilöauto. Myös vaihteiston puuttuminen vähentää liikkuvia ja potentiaalisesti rikkoutuvia osia. Suurin suorituskyky on sähköautolla aina käytettävissä moottorin kierrosluvusta riippumatta.

Sähkömoottori käyttää energiaa myös tehokkaammin ja siirtää polttomoottoria enemmän energiaa auton pyörille. Perinteinen polttomoottori pystyy Cupran mukaan parhaimmillaankin hyödyntämään vain 30 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta. Lisäksi sähkömoottori pystyy ottamaan osan liike-energiasta talteen jarrutusten yhteydessä.