Ecosporttailua Fordin tyyliin – Koeajossa Ford Ecosport

Ford Ecosport 1.0 / kuvat Mikko Kilkki

Ford Ecosport on nähty muualla maailmassa jo aiemmin, mutta täällä Suomen markkinoilla se nähtiin vasta viime syksynä. Kyseessä on Fordin malliston pienin katumaasturi, isoveljien ollessa Kuga ja Edge. Edgen osalta koeajoraporttini löytyykin täältä blogista, Kugan osalta olen kirjoitellut kokemukseni Keskisuomalaiseen. Mielenkiinnolla lähdin koeajolle, jotta tulisi kokemuksena täyteen koko maasturitrio. Koeajettu Ecosport on yksilitraisella EcoBoost koneella, joka tuottaa tehoja 125 hevosvoiman verran. Vaihteet vaihtuvat viisivaihteisen manuaaliaskin kautta. Varustetasona nähtiin Titanium, mikä onkin varustetasoista se parempi. Halvempi varustetasoista on Trend, joten mistään varustemässäilystä ei varsinaisesti ole kyse. Auto vaikutti perusautolta peruskäyttäjälle – ja nyt tutustutaan tähän tarkemmin.

Ford Ecosport – mitä se pitää sisällään?

Ford Ecosport 1.0 / kuvat Mikko Kilkki

Ecosport käyttää samaa alustaratkaisua mitä Ford Fiestakin – tosin Ecosportia varten alustan mittoja on jouduttu hieman kasvattamaan. Ecosport on Fiestaa suurempi varsinkin korkeuden osalta. Jos alusta kerran on Fiestasta, on moottoria lainattu sitten Focuksesta. Kyseessä on samainen yksilitrainen turbokone, joka nähtiin jokunen vuosi takaperin Focuksen keulalla. Koeajoauto on etuvetoinen, vaikka kuulemani mukaan joillain markkina-alueilla olisi myynnissä jopa nelivetoversio. Myöskin automaattivaihteisen auton olemassaolo loistaa poissaolollaan Suomen maahantuontiohjelmasta. Vaikka moottorivaihtoehtojen määrä on puristettu täällä Suomessa aivan minimiin, en näkisi sitä varsinaisena tämän auton ongelmana. Suurempi ongelma on saattaa jossakin tapauksissa olla esimerkiksi automaattivaihteiston puuttuminen. Automaattivaihteisen auton puute saattaa näkyä siinä, ettei Ecosport mene kaupaksi sellaiselle käyttäjälle, joka tarvitsee invavarustelun autoonsa, eli käsihallintalaitteet. Peruskäyttäjä pärjää toki loistavasti miellyttävän oloisella manuaalivaihteistolla. Lähimpänä tätä kokoluokkaa, Fordilla automaattivaihteisto on saatavilla Focukseen.

Myös mukavuuksiin on hieman panostettu, sillä lisävarusteena on saatavissa esimerkiksi peruutuskamera ja kokonahkaverhoilu. Varustetasoista parempi, eli Titanium, pitää sisällään parkkitutkat sekä puolinahkapenkit. Halvemman varustetason ostajat saavat tyytyä vakiona kangaspenkkeihin. Tavaratilan koko on perustilassa 346 -litraa, takapenkit alas taitettuna 1 238 -litraa. Peruutuskameran näyttönä tosin toimii toi keskikonsolissa oleva suhteellisen pieni näyttö, joten huonosilmäiset joutuvat olemaan tarkkoina.

Koeajo

Ford Ecosport 1.0 / kuvat Mikko Kilkki

Vaikka auto on pieni, henkii se silti jotakin maasturimaisuutta. Sisään on vaivaton mennä, ja ajoasento säätyy käsisäädöin – niin ratin kuin penkin osalta. Hallintalaitteiden sijoittelu on onnistunutta, kaiken löytyessä ainakin minulle sopivalta paikalta. Kytkintuntuma on Fordin nykymalliston mukainen, eli looginen, ja vaihteet menee pesään helposti. Alustatuntuma vaikuttaa toimivalta, ja ohjaamo kaikin puolin selkeältä. Mitään monimutkaisuutta tuskin peruskäyttäjä tarvitsisikaan. Ecosport on kuitenkin auto, minkä ostajakunnan oletan löytyvän juurikin näistä peruskäyttäjistä.

Ford Ecosport 1.0 / kuvat Mikko Kilkki

Ecosportin mittaristo on selkeä – juurikaan mitään ylimääräistä ei vaikuta löytyvän.

Aiemmin paljon Focuksilla ajaneena, muistelin tämän yksilitraisen myllyn olevan hieman kierroskone. Kierroskonehan se oli myös Ecosportin keulilla. Eteneminen kuitenkin on muutoin mukavaa ja miellyttävää. Fiestaan verrattuna eron huomaa alustatuntumassa, onhan Fiesta kuitenkin se pienempi – myös maavaransa puolesta. Se kumman kokee mieluisampana, on täysin sitten makuasia – ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen asia. Kilpasisariin verrattuna ajo-ominaisuuksissa auto ei häviä, mutta harmittavasti muistelen mahdollisista verrokkimalleista löytyvän se neliveto, ja automaattivaihteistokin – kuten vaikkapa Nissan Jukeen on saatavilla. Tässähän tokikaan ei ole minkäänlaista ongelmaa, jos etuvedon ja manuaalin yhdistelmä on käyttäjälleen sopiva. Itse arvioisin, että mainittu Nissan Juke on Ecosportille kova kilpailija. Samalla logiikalla myös Renault Captur ja Dacia Duster on kilpailijoita Ecosportille. Näistä en ole Capturilla aiemmin ajanut, joten kyseisen auton kommentoimisen jätän siksi myöhemmälle.

Lopputulema – Onko Ford Ecosportissa potentiaalia?

Ford Ecosport 1.0 / kuvat Mikko Kilkki

Ford Ecosportin ostaminen on tehty moottori- ja varustetasojen osalta hyvin helpoksi. Valmistajan nettisivustolla olevan hinnaston mukaan ainoa tarjolla oleva bensakone on koeajoautossa ollut yksilitrainen, ja 125 hevosvoimainen mylly (tilanne 21.4.2017). Dieselkoneena on tarjolla 95 -hevosvoimainen ja  1.5 -litrainen vaihtoehto. Bensakoneessa vääntöä löytyy 170 Newtonin edestä. Ecosport on auto, missä nimi ja autoluokka viittaavat siihen, että on ainakin yritetty yhdistellä hieman kaikkea – urheilullisuutta, ekoilua, ja maasturia. Tässä on onnistuttu auton hinta huomioiden kyllä. Mukavaa autossa on esimerkiksi yllättävänkin hyvät sisätilat, suhteutettuna auton ulkonäköön.

Ensimmäisen sukupolven Ford Ecosport nähtiin jo vuonna 2003, mutta sitä ei tuotu ainakaan maahantuojan toimesta lainkaan Eurooppaan. Jo silloin malli pohjautui samaan, mihin halvemmat Fiesta ja Fusion. Ecosportin voi nähdä potentiaalisena vaihtoehtona, jos haluaa vaihtoehdon jo vakiintuneille automalleille – eikä halua ostaa sitä samaa, mikä on jo ollut kaikilla muillakin. Jos maahantuojan kautta saatava paketti on riittävä, niin silloin tätä autoa voi varmasti harkita – eikä autohankinta tässä tapauksessa mene metsään.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Valmistajan sivusto: www.ford.fi

Ford Ecosport hinnat: 19 930 euroa, varustetasona Trend. Titanium varustetasolla 22 000 euroa. Dieselkoneisena maksaa noin 21 700 euroa.