Edullista kyytiä vaihtolavoille – Koeajossa vaihtoautorivistön Scania 124g 400

Scania 124g 400 vm1997 vaihtolava / kuvat Mikko Kilkki

Kilometrejä lähes miljoonan edestä. Hintaa noin 15 000 euroa. Vuosimalli 1997. Voisiko sellainen toimia vielä työkäytössä? Halusin kokeilla, koska sellainen sattui löytymään autoliikkeen vaihtoautorivistöstä. Keulan mallimerkintä kertoo, että tämä nelossarjalainen Scania on 12 -litraisella koneella, jossa puhtia löytyy 400 -hevosvoimaa. Koeajo jossain määrin nostaa mieleeni myös autokoulumuistot noin kymmenen vuoden takaa, jolloin ajoin kuorma-autokorttia. Oman BC-korttini kävin korottamassa siis vuonna 2007, jolloin tämä auto oli kymmenvuotias. Autokouluautona toimi tuolloin jo tehtävänsä hyvin hoitanut Scania 113H 340 vuosimallia 1989 – joka on liki samanikäinen kuin minä. Olenhan syntynyt 1987. Nyt jätetään historiamuistelo kuitenkin sikseen, ja palataan vuoteen 2017, jossa tietääkseni nyt olemme.

4-sarja vastaan 3-sarja – entä nykypäivä?

Scania 124g 400 vm1997 vaihtolava / kuvat Mikko Kilkki

Scanian nelkkusarjaa valmistettiin vuosina 1995 – 2004, joten tämä nyt koeajettu auto on mallisarjan alkupäästä. Edeltäjänä toimi kolmossarja, jossa oli vielä kojelaudassa samoja piirteitä. Esimerkiksi hytin muotoilu oli laitettu nelossarjalaisessa uusiksi. Scanian kolmossarja tunnettiin aikoinaan viimeisenä oikeana, joten nelossarjalle oli ladattu senkin pohjalta suuret odotukset. Koeajoautossa on vaihteistona aluejakaja, jollaiseen tunnetusti otin tuntumaa jo autokoulussa. Kolmossarjaa saattaa olla ikävä ehkä vanhan koulukunnan ihmisillä – joista ainakin osa tuntuu muistelevan kyseistä autoa suurellakin lämmöllä. Myös minä, vaikken vielä katsokkaan kuuluvani tähän ikämiessarjaan.

Scania 124g 420 vuosimalli 1997 aluevaihteisto

Tämä kannattaa opetella, jos haluat ammattiajoon manuaalivaihteisella: Aluevaihteistossa on samassa lovessa vaihteita kaksin kappalein, pakissakin on hidas ja nopea puoli. Tämän lisäksi on ns. puolittaja, jolla saa ykköstäkin pienempiä välityksiä. Ei saa itkeä – minäkin olen oppinut! Ja C tarkoittaa ryömintävaihdetta.

Auton ikä näkyy esimerkiksi siinä, että digipiirturia ei tässä autossa ole – vaan piirturikiekkoja käytetään edelleen analogipiirturissa. Nykyaikaa ovat jo kuljettajakortit, joita tarvitaan digipiirtureihin. Myös mukavuuspuoli on nykyautoissa kovasti mennyt parempaan suuntaan. Tästä kertoo hyvin myös tuoreempien Scanioiden koeajot, joita on blogissani kaksinkin kappalein: G400 ja R580 V8.

Koeajo – millainen työmää vaihtolavakuskilla on?

Scania 124g 400 vm1997 vaihtolava / kuvat Mikko Kilkki

Ysäri kunniaan – nyt on kyllä nostalgiafiilis huipussaan!

Scania 124g hörähtää käyntiin kerrasta. Kaikki vaikuttaa olevan niin toleransseissaan, että pistän vaihteen pesään, ja lähden ajamaan. Rivikutonen vaikuttaa toimivalta. Ajoin korttelin ympäri, ja päätin laskea telin alas – se tasaa menoa kummasti. Rauhatonkin sielu on löytänyt rauhan aina telin laskun jälkeen. Vaihteistokin tuntuu toimivalta – helppokäyttöiseltä. En ole hetkeen ajanut autoa, jossa aluevaihteisto olisi, mutta aiemmassa elämässä sellaisella olen toki ajanut. Paljonkin. Siinä on logiikka, minkä ymmärtämisen jälkeen asiat helpottuvat – ja kummasti. Autokoulussa ehkä jouduinkin mennä epämukavuusalueelle juuri aluevaihteistosta johtuen – mutta se kannatti. Vuosikin voi olla rakoa, että kyseisellä vaihteistolla oleva auto tulee minulle ajoon, mutta lopulta sen kanssa pärjää korkeintaan pienen totuttelun jälkeen.

Scania 124g 400 vm1997 vaihtolava / kuvat Mikko Kilkki

842tkm on mittarissa. Miljoonaa ei vielä ole ylitetty. Rajoitin tulee vastaan 85km/h, se on kuorma-autoissa lakisääteisesti. Huomaa analogipiirturi – näkyy kuvassa.

Autossa ei mitään vikaa vaikuta löytyvän. Tässä olisi varakalustoa jollekkin kuljetusliikkeelle, jolla helpostikkin tekee vaikka maansiirtotöitä, tai ajelee vaihtolavoja. Eihän tämä nyt uusi ole, mutta toimiva.

Lopputulema – ostaisiko lähes miljoonan ajetun auton?

Scania 124g 400 vm1997 vaihtolava / kuvat Mikko Kilkki

Myös vetokita löytyy, jos on tarvetta perävaunua vedellä. Vaihtolavalaitteen on valmistanut Meiller.

Noin 15 000 euron Alviton hinta on nopeasti kuitattu pois, jos laskee saavansa ajoja, joista tienaa noin 80 – 90 euroa tunti. Jos tarvitsee löytää nopeasti edullinen vaihtolava-auto, niin ainakin yksi vaihtoehto on löytynyt. Kaikkeahan ei tietenkään voi saada, jos auto on lähes miljoonan ajettu, ja hintakin Alvittomana 15 000 euron kantturoissa. Työnteossa kuitenkin tärkeänä on luotettavuus – ja kyllä tällä autolla uskon nyt muutaman kuukauden ajavan. Nelossarjan myötä Scania jätti hyvästit nokkamallille, jota ei enää malliuudistuksen myötä ainakaan meikäläisten Suomessa ole nähty. Nykymallistoon kuuluu listan verran bulldog -keulaisia autoja, millaista kantaa tämäkin koeajokinneri edustaa. Kieltämättä Scanian nokkamallia haluaisin joskus vielä koeajaa. Kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja toivossa on hyvä elää.

Scania 124g 400 vm1997 vaihtolava / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Scania 124g 400, vuosimalli 1997. Ajettu 840tkm, hinta 14 900e ALV 0%, Alveineen 18 476 euroa. Manuaalivaihteisto, makuuhytti, koukkulaite Meiller 20t. Auto myynnissä Jyväskylässä Niemi-Korvella.

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Valmistajan sivusto: Www.scania.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki