Fiat Tipo STW 1,6 Multijet TCT Lounge – tasavarma

Mitä on Fiat Tipo:

Fiat – Italialainen automerkki, parhaiten tunnettu ikonisesta 500 mallista

Tipo – Fiatin uusi perheauto, jota saa Suomessa sekä hatchback’inä että farmarina

STW- Edellisen farmariversio

Multijet – Fiatin diesel-moottori, jota on saatavissa eri tehoisina, tässä 120 hv/320 Nm

TCT – Fiatin automaattinen ja kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto

Lounge – Fiatin nimitys ylemmälle varustelutasolle, alemman Suomessa ollessa Pop

Miksi:

Vastine rahalle – Tipon olemassaolon tärkein syy on tarjota kohtuuhintainen, tilava ja hyvin varusteltu auto ihmisille, jotka eivät halua mitään ylimääräistä, mutta arvostavat silti jotain parempaa kuin hinta alkaen -auto.

Tila – Takakonttiin mahtuu enemmän tavaraa kuin mitä suurin osa meistä tarvitsee (550 VDA litraa koeajetussa farmarimallissa ja 440 VDA litraa hatchbackissä)

Miellyttävä – Vaikkei Fiat Tipo ikoninen Fiat 500 olekaan, niin ulkomuodot ovat silti miellyttävät silmälle. Edullisista perheautoista on vaikea, ellei lähes mahdoton, tehdä seksikkäitä. Silti ulkonäkö merkitsee, ja jos jossain niin Italiassa hallitaan nämä asiat. #italiansdoitbetter

Milloin:

Perheen kanssa – Kun päiden määrä perheessä kasvaa, kasvaa myös huoli kaiken kuljettamisesta ja rahojen riittämisestä kaikkeen. Ja miten ne rattaat saadaan mahtumaan autoon?

Eläkkeellä – Et saa enää työsuhdeautoa ja liikkumisen ollessa vähäistä et haluaisi laittaa paljoa rahaa kiinni autoon. Arvostat silti tilavaa ja uuden tuoksuista autoa.

Eläinrakas – Eläinten kuljettaminen autossa ei aina ole mukavaa ihmisille eikä eläimille. Farmariautolla sisätilat jäävät siististi ihmisten käyttöön ja takakonttiin voi asentaa ns. koirakalterin tai kaksikin eläinkuljetushäkkiä. Takakontti voidaan myös varustaa vain eläinten etua ajatellen (ikkunatummennus, juomatelineet, pehmustettu alusta jne).

No mutta Golf?

Vaikka kilpailu kuluttajien rahoista tässä kokoluokassa on armotonta, ei tilanne ole silti toivoton. Fiat Tipon kilpailijoiksi voisi muutamia premium-malleja lukuunottamatta listata koko top-30:n viime vuodelta. Luonnollisiksi verrokeiksi nousevat aina Suomessa suositut VAG-mallit VW Golf, Seat Leon ja Skoda Octavia/Rapid, tosin Tipoa katsonevat lähinnä ne ostajat jotka haluavat nimenomaan jotain VAG-konsernin ulkopuolelta. Onko edes reilua tai tarpeellista verrata Fiat Tipoa myyntilistojen kärkeen? Ei, totta puhuen. Keskustelu Tiposta muuttuu mielekkäämmäksi kun katsomme hintoja verrattuna muun muassa seuraaviin automalleihin, lajiteltuna alkaen hintojen mukaisesti:

Fiat Tipo, hatchback ja farmari, hintahaarukka 16.913 – 25.647 euroa

Hyundai i30, hatchback ja farmari, hintahaarukka 17.990 – 32.390 euroa

Nissan Pulsar, vain hatchback, hintahaarukka 18.391 – 26.210 euroa

Renault Captur, crossover, hintahaarukka 18.890 – 24.990 euroa

Seat Leon, hatchback ja farmari, hintahaarukka 18.890 – 45.991 euroa

Kia Ceed, hatchback ja farmari, hintahaarukka 19.159 – 31.232 euroa

Citroen C4, vain hatchback, hintahaarukka 19.390 – 28.590 euroa

Peugot 2008, crossover, hintahaarukka 19.790 – 24.430 euroa

Peugeot 308, hatchback ja farmari, hintahaarukka 20.990 – 42.290 euroa

Mitsubishi ASX, crossover, hintahaarukka 22.534 – 33.700 euroa

Maaseudun tulevaisuus

Siinä missä pääkaupunkiseudulla autoilu muuttuu yhä enemmän osaksi joukkoliikennettä ja omistaminen vaihtuu käyttöperusteisiin maksuihin, asuu suurin osa suomalaisista edelleen haja-asutusalueilla, jossa voi vain haaveilla julkisesta liikenteestä – yhteiskäyttöautoista puhumattakaan. Arveltavaa on, että todennäköisin tämän Fiat Tipon ostaja löytyy nimenomaan kaupunkialueen ulkopuolelta, jossa ostokriteereiksi nousevat edullinen hankintahinta ja ylläpitokulut, kuljetuskapasiteetti ja mahdollisuus omistaa silti uusi oma auto.

Toisaalta yllätyin hieman kun naapurini pysähtyi ihastelemaan koeajossa olleen auton ulkonäköä, mainiten erikseen kahteen kertaan painokkaasti miten hyvännäköinen Fiat Tipo on – selvästi mietteliäänä asiasta. Tämä vanhempi herrasmies ajoi nyt Audi Q5:llä joten aina ei voi tehdä suoraviivaisia oletuksia sen suhteen mistä autosta siirrytään mihinkin.

Koko rahalla

Fiat Tipo -mallisto on sinänsä varsin yksinkertainen, että tarjolla on kaksi korivaihtoehtoa (hatchback ja farmari), kaksi moottorivaihtoehtoa (bensiini ja diesel) sekä kaksi varustetasoa (Pop ja Lounge). Bensiiniversion suhteen on enemmän valinnanvapautta, kun taas dieselistä on tarjolla vain tämä koeajettu 120 hevosvoimainen, automaattivaihteinen ja Lounge-varusteinen versio, jolloin hinta on bensiiniversioihin verrattuna korkea (25.647,19 euroa), mutta pitää muistaa että hintaan sisältyy paljon autoa ja CO2-päästöt ovat maltilliset 101g/km. Lounge-varustelu sisältää mm. 16” kevytmetallivanteet, 7” Uconnect HD kosketusnäytön, automaatti-ilmastoinnin, pysäköintitutkan, säilytyslokerollisen ja siirrettävän keskikyynärnojan sekä 12V pistorasian tavaratilassa. Koska koeajoauto oli maahantuojan esittelyauto, oli siihen valittu tarkoituksella kattava lista myös maksullisia lisävarustepaketteja (hinnat ilman autoveroa), joten auton kokonaishinta oli alla mainittujen kanssa 29.351,76 euroa:

  • Metalliväri 500 euroa
  • Pack Safety Plus 600 euroa (nopeudenrajoitin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä)
  • Pack Visibility 300 euroa (himmenevä taustapeili, sadetunnistin, ajovalojen hämärätunnistin)
  • Pack Style Lounge 600 euroa (17” kevytmetallivanteet, tummenetut takalasit, kromiset ikkunalistat ja ja sumuvalojen kehykset)
  • Pack Comfort Lounge 300 euroa (kuljettajan istuimen ristiseläntuen säätö, matkustajan istuimen korkeussäätö, takakyynärnoja)
  • Pack Tech 900 euroa (navigointijärjestelmä ja peruutuskamera)

Monelle tähän autoon valitut lisävarusteet ovat varmasti enemmän nice kuin must have -juttuja, joten lopullinen hinta pysyy tarvittaessa myös kurissa ilman ikäviä yllätyksiä.

Tekniset tiedot:

Moottori 1,6 Multijet Diesel

Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti

Teho 120 hv, vääntö 320 Nm

Kiihtyvyys 10,4 sek 0-100 km/h, huippunopeus 200 km/h

CO2-päästöt 101 g/km

Kulutus kaupungissa 4,5 litraa, maantiellä 3,5 litraa ja yhdistetty 3,9 litraa / 100 km

Vetopaino 1000 kg jarruilla ja 500 kg ilman jarruja

Tavaratila 500 VDA litraa

Pituus 4571 mm, leveys 1792 mm, korkeus 1514 mm

Akseliväli 2638 mm, raideleveys 1542 mm edessä ja 1543 mm takana

1+1= ?

Mitä edullisen hinnan ja mainostetun ”Paljon vähällä” -lauseen takana sitten on? Automaailmassa hinta antaa poikkeuksetta viitteen siitä, mitä rahalla saa. Tosin valitettavan usein isollakin rahalla ostaa ison joukon ongelmia, mutta perehdytään siihen erikseen toisella kertaa.

+ Ulkoapäin Fiat Tipo vaikuttaa fiiliksessä hintaansa paremmalta. Ulkonäkö ja koko korjaavat potin.

+ Takapenkillä on tilaa niin istumiseen kuin jaloille ruhtinaallisesti, joten autoa voisi jopa periaatteessa kuvitella taksikäytössä. Jos isofixeille saisi vielä penkkiin sovitetut ohjainkiinnikkeet, niin lapsen istuimen asentaminen olisi todella helppoa.

+ Tavaratila ei pettänyt odotuksia. Farmarin 550 litraan vetoisuutta yllättävämpi on hatchbackin 440 litran tila, joka on lähes 100 litraa enemmän kuin ”Golf” -kokoluokan autoissa yleensä.

= Diesel-moottorin ääni on karhea ja resonoituu muovisen ohjaamon läpi selkeästi. Lämmettyään moottorin äänimaailma muuttuu selkeästi huomaamattomammaksi. Äänieristys on yleisen hintatason mukainen, muttei tarjoa positiivisia yllätyksiä.

= Diesel-moottorin saa vain automaattivaihteiston kera, joka yhdessä nostaa hintaa. Toisaalta TCT-automaatti on oiva kumppani diesel-moottorille, joka jaksaa vääntää hyvin 320 Nm:n väännön ansiosta.

= Ohjaustuntuma on neutraali, mutta toisaalta ratissa ei ole joistain autoista tuttua löysää pyöritettäessä. Matka-ajossa Tipo kulkee tasaisesti. Kaupunkiajoa helpottamaan Fiatilla on erikseen City-asetus ohjaustehostimelle, jolloin kaupungissa pyörittäminen keventyy.

– Bensaversio automaattivaihteistolla on saatavissa vain edullisemmalla Pop-varustelulla. Jos Lounge-varustelu on ostokriteeri automaattivaihteiston sijaan, niin tällöin bensamoottorinen ja manuaalivaihteinen 120hv T-jet Lounge irtoaa 2.715 euroa edullisemmin kuin koeajettu dieselautomaatti.

– Sisätilojen ulkonäkö jättää osin ristiriitaisen tunteen. Keskikonsolin yläosa on selkeä, mutta korkealla olevaan tabletti-malliseen kosketusnäyttöön on hankala koskea ajaessa ja muovinen tunnelma lokeroissa ja paneeleissa vihjaa, että nyt ollaan reilusti alle 30.000 euron autossa. Kaksivärinen verhoilu paransi kummasti sisätilan yleisilmettä.

– Vilkun viiksi oli asetuksiltaan erikoinen tai sitten sijoittelu oli hieman vinossa. Kaistanvaihtovilkku vaatii kaksinkertaisen määrän voimaa normaaliin nähden ja pidemmän liikkeen, jolloin varsinkin liikenneympyröissä huomiota meni liiaksi vilkun käyttämiseen. Voimaa oli aina joko liikaa tai liian vähän.

 

Trollit kadoksissa

Tiedättehän ne alati ärsyttävät ihmiset, joiden pakko päästä sanomaan asiasta kuin asiasta negatiivinen kommentti? Ja varsinkin autojen kohdalla kommentointi menee kaikilla usein tunteisiin, erityisesti jos kyseessä on vanha kunnon Italia vs. Saksa -maaottelu. Vilkaisin huvikseni Fiat Tiposta löytyneitä Facebook-kommentteja ja olin jokseenkin yllättynyt siitä miten positiivista keskustelu oli. Keräsin alle kaikki Fiat Suomen Facebook-sivulta löytyneet Tipoa koskevat kommentit viimeisen puolen vuoden ajalta aikajärjestyksessä. Havannoinnin vuoksi värikoodasin positiiviset kommentit. Jos näistä voi päätellä jotain, niin ainakin sen, Fiatin että sosiaalisen median mielipide on vahvasti Tipon puolella.

 

“Huima harppaus eteenpäin vanhoista malleista” kommentti ajoasennosta hieman ihmetyttää. Taannoisessa Stilo MV:ssä tilaa oli pitkällekin kuski todella hyvin…jos tuttavien kommentteihin on uskomista. Itse kun olen melko pätkä

Italia. Kuka puhui Italiasta <3

Saako Tipoa automaattilaatikolla. Minua eivät kiinnosta mitkään manuaalivaihteiset autot.

Mitä maksaa bensakoneella ilman ylimääräisiä krumeluureja ja pelkillä kitkoilla aluvanteilla. Siis yhdet satsi renkaita.

Lukee artikkelin kommentteja, niin maine ja historian peikot tulee taas esille. Itse en ole muilla ajellut kuin Fiateilla. Alkoi Bravo vm 98, josta Stilo vm-03 oli kymmenisen vuotta kunnes tuli myytyä. Nykyään Bravo vm.12, joka ollut näistä se laadukkain. Fiat on hyvä auto, mutta maineensa vanki.

Yhdeksän vuoden Fiat kokemuksella voin sanoa että mainettaan parempi.

Marea oli tornihuhuistaan huolimatta meilläpäin vähävikaisimpia yksilöitä

Näin on, vain onneksi eri muodoin kuin tylsässä Stilossa. Koeajon perusteella hinta-laatusuhde markkinoiden parhaimmistoa

Ihan jees!

Ostin jo 2010 ja meno jatkuu edelleen!

Näin talvella Espanjassa ja hämmästyin isoja tiloja sekä tyylikästä ulkomuotoa. Fiatin onnistunein nykymalli.

Ensinmäinen autoni kun kortin sain, oli 13v vanha, vuoden -81 127. Ei mitään teknisiä vikoja. Niin kauan ajettiin kunnes alkoi ruostua puhki. Moottoria lievästi piristetty ja toimi kuin kello. Ei jäänyt huonoa makua Fiatista.

Olen Tapani täysin samaa mieltä ,Toyota Hiace vaihdettiin retkeilyauto Ducatoon ja jo silloin ajattelin et tuliko suuren luokan virhe tehtyä no auto toimi hienosti ja nyt uudempi alla.

Ostin jo!

Hieno auto ja hyvät tilat. Antaa mukavasti vastinetta hinnalleen!

124 tai 500. Ei muuta.

Puolassa ja Slovakiassa näin tänään porrasperäisen Tipon. Hyvän näköinen. Ja Unkarissa tuli vastaan rekkoja lastattuna 500L malleja. Miksei Suomeen tuoda?

Näin itse Kreikassa näitä pari. Fiksun näköinen kiesi

Tipo oli -90 luvulla kiva peli, toivottavasti uusi versio on myös

Mielummin 500 cult pack varusteilla.

Erittäin asiallinen, siisti ja erottuva laite!

Hjyva peli, ei mjitään vikaa.

Miksi näin uudessa automallissa käyttövoiman vaihtoetona on vain bensiini ja dieselöljyä. Italiassa saa näköjään myöskin nestekaasu vaihtoehtona, mutta sekin on fossiilinen polttoaine. Italiassa on metaanikaasu vaihtoehto käyttövoimana ollut paljon suurempi kuin Suomessa ja Etelä-Amerikan markkinoilla taitaa suurin osa ajoneuvoista taitaa käydä etanoilla. Miksi on tultu siihen tulokseen, ettei uudessa automallissa ole minkäänlaisia vaihtoehtoisia käyttövoimia joka ei ole fossili peräisiä? Esim biokaasu ja RE85, molemmat pystyt helposti tankkamaan täällä kotisuomessa.

Pitkästä aikaa Mikkeliin tulee Fiatin myynti.. Farkku-Stilo lähtenee vaihdossa Tipo farkkuun..

kyllä on Tipo muuttunut kauniiksi farkuksi. Turbodiesel versio kiinnostaa, nykyinen diesel bravo on kyllä tosi kestävä ja hyvä ajaa.. saako tätä mustana ja tummilla takalaseilla? koiran takia mustat takalasit olisi kyllä ehdottomasti oltava. Nykyisessä bravossa on mustat takalasit ja koirani kiittää niistä. Entä onko tähän saatavilla Webastoa?

Ompa kaunis fiatin farmari malli milloin tuo kaunotar tulee myyntiin?

 

Kun Fiatin tunnetuin ja halutuin tuote on ikoninen ja idyllinen 500, tuntuu tavanomaisempi Fiat Tipo siihen verrattuna kuin toisen valmistajan autolta. Toisaalta Tipon valtti on nimenomaan tasavahvuus. Väännöltään taas koeajottu diesel automaattivaihteistolla on varteenotettava voimalinja kun liikkuminen on auton varassa ja välimatkat pidempiä kuin 10 km. Fiat Tipo toteuttaa uskollisesti Fiatin perusideologiaa, tarjoten edullisen mahdollisuuden tarttua täysin uuteen autoon. Pienten kaupunkiautojen sijaan Tipo tosin tarjoaa aidosti niin matkustus- kuin tavaratilaakin viidelle hengelle.