Fiilistakuu – Koeajossa Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe / kuvat Mikko Kilkki

Haaveet on tehty toteutettaviksi. Yksi sellainen voisi tulla Italiasta – ja se tottelee nimeä Alfa Romeo GT. Tämänkertainen auto on vuosimallia 2006, ja ajettu sillä on 156tkm. Konehuoneessa on 3,2 -litrainen V6, ja bensaversiona tottakai. Dieselmyllykin on saatavissa toki GT-malliin, mikäli sellaista kaipaa. Tämän mallin valmistus lopetettiin vuonna 2010, jotenka on luonnollista, että tämän mallin edustajat löytyvät enää vaihtoautorivistä. Liikaa näitä ei ainakaan Nettiautossa ole tarjolla, sillä koeajopäivän saldo kyseisellä myyntipalstalla oli vain 9 kappaletta. Ja tämä tässä on ainoa lajiaan Keski-Suomessa, joka on ilmoitettu Nettiautoon myyntiin.

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe – millainen se on?

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe / kuvat Mikko Kilkki

GT saatiin markkinoille vuonna 2003. Se on neljäpaikkainen auto, jonka tekniikka on peräisin 156 -mallista. Muodot autolle on antanut Bertone, joka on Italialainen autoja muotoileva yritys. Samainen yritys siis, jonka muotoilemia autoja ovat esimerkiksi Lamborghini Countach ja Miura.

Myös automaattivaihteisto on saatavissa GT malliin, vaikka juttua kirjoittaessa selvä enemmistö myytävistä tämän mallin autoista manuaalivaihteilla olikin. Juttua kirjoittaessani löysin vain yhden automaattivaihteisen myynnissä olevan GT:n.

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton 3,2 -litrainen kutoskone tuottaa tehoja 240 hevosvoimaa, vääntömomentin ollessa 300 Newtonia. Vertailun vuoksi, esimerkiksi tarjolla ollut kaksilitrainen bensakone tuottaa tehoja 165 hevosvoimaa, sekä vääntömomentti on 206 Nm. Varustelistalta voisi nostaa esille peruutuskameran, mikä tuottaa selkeää kuvaa, sekä ilmastointiautomatiikan. Tässä tapauksessa peruutuskamerasta tuntui hyötyä olevankin, kun peruutteli autoa parkkiin.

Koeajo – Alfa Romeo GT on vähintäänkin hauska

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe / kuvat Mikko Kilkki

Nyt pääsin lähtemään koeajolle lähes tyhjältä pöydältä, sillä aikaisemmin olin ajanut Alfalla vain kerran. Tuolloin koeajoauto oli 147, vuosimalliltaan 2005. Tästäkin koeajosta oli jo aikaa kolmisen vuotta, joten en enää muista kaikkea ulkoa. Välissä olen ajanut satoja autoja, ja vähintään useita kymmeniä autoja, joista olen kirjoittanut juttuja. Kun tämän auton käynnistää, käy heti kättelyssä selväksi, että nyt on alla ärjyisämpi kulkine. 3,2-litrainen V6 nimittäin tarjoilee kerrassaan mahtavan äänimaailman. Toki tarjolla konehuoneeseen olisi myös pienempikulutuksisia bensakoneita kaksin kappalein, sekä dieselpata – mutta jos on rahan kanssa liikenteessä, niin jättäisin ne, ja nauttisin kutoskoneen sinfoniasta. Hallintalaitteet löytyvät sopivilta paikoilta, kytkintuntuma on toimiva, sekä vaihteet löytyy pesään helposti. Manuaaliaski on kuusipykäläinen. Nahkapenkit näyttää ehjiltä.

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe / kuvat Mikko Kilkki

Alustatuntuma on matka-ajoonkin toimiva. Ohituskiihtyvyyttä löytyy, ja nopeusmittarissa on lukema 300km/h. Moottoritiellä saa suorastaan jo varoa, ettei ajokortti ole kohta poliisin hallussa. Onneksi löytyy kuitenkin vakionopeussäädin, mikä pelastaa raskaalta kaasujalalta. Huonommille teille tätä autoa ei tokikaan ole tehty, vaan fiilistelyyn ja harrastekäyttöön – kakkosautoksi niille, joilla on jo perhettä. Yksin elävä voi toki pärjätä ihan pelkästään myös tälläkin autolla.

Kaikkineen Alfa Romeo GT on mielestäni kelpo auto ajaa. Jakohihna tähän on juuri vaihdettu, ja koeajolle pääsinkin heti, kun auto oli valmistunut huollosta. Onko tässä Alfassa sitten puutteita? Ei ole. Fiilistakuu on, mikä tekee tästä autosta mukavan ajaa sinne, minne ikinä onkaan menossa. Samaan fiilikseen ei vain pääse millään perus Corollalla saati Nissanilla.

Lopputulema – miksi ostaa Alfa Romeo GT?

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe / kuvat Mikko Kilkki

Alfa on hieno auto ajaa, eikä koeajon aikana mitään vikoja löytynyt. Koska näitä ei kovin paljoa ole myynnissä, niin tällä autolla varmuudella erottuu joukosta. Viimeistään silloin, kun parkkipaikan perusautokuskit alkavat ihmetellä Alfa Romeota. Faktahan on se, että hyvän auton ostajat jakautuvat kahteen leiriin – toiset haluavat erottua, toiset hävitä autoineen massaan. Hienosta, mutta varsinkin keulan muotoilun osalta massaan häviävästä automallista hyvä esimerkki lienee Volkswagen Phaeton.

Jonkun mielestä tätä autoa saattaa vaivata takaovien puute. Kovin suurta ongelmaa minä en tässä näe, kun huomioi auton luonteen. Takapenkki kuitenkin tilavuutensa puolesta sopii käyttöön.

Alfa Romeo GT 3,2 V6 Coupe / kuvat Mikko Kilkki

Mikäli haluat vertailla vastaavia muita Alfa Romeon malleja, kannattaa muistaa Brera ja Spider – ehkä mys GTV. Myös Brerasta ja Spideristä on valmistus lopetettu, jotenka vaihtoautopalstat odottavat tässäkin tapauksessa lukijaansa. GT on toki myös edelleen hyvä valinta, mikäli sellaiseen päätät tykästyä.

Koeajoauto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Ismo Niiranen, 050 403 5198, www.rinta-jouppi.com

Hinta: 12 800 euroa

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Katso muut Alfa Romeo GT -vaihtoautot Autotalli.comista.