Filosofian maisteri rupesi rokkitähdeksi – Koeajossa Volvo FM

Volvo FM vm 2002 manuaali jakoauto / kuvat Mikko Kilkki

Kuorma-autoliikkeen pihassa seisoi tummanpuhuva ilmestys – mustahyttinen Volvo FM. Kolmeakselisessa nuppiautossa on potkua 330 hevosvoiman verran, sekä aluevaihteisto. Elämää Volvolla on takana karvan yli 700tkm. Kuormatilan mitat on 8,15 x 2,46 x 2,58, ja kylmäkone tottakai löytyy. Joku tämän auton olemuksessa houkutti koeajolle – joten testattava se oli. Vuosimallin 2002 ilmestys pitää sisällään tottakai vanhan koulukunnan kiekkopiirturin – mitään digipiirturia ei ole. Tämän aikakauden Volvo FM tunnetaan myös lempinimellä viirusilmä, edeltäjän ollessa nimeltään kanttilamppu, ja seuraajan tippasilmä.

Volvo FM – millainen?

Volvo FM vm 2002 manuaali jakoauto / kuvat Mikko Kilkki

Kokonaispaino on 26 000 kiloa, suurempia kokonaispainoja ei ole muutoskatsastettu. Kylmäkone on Lumikko 80. Kontin ja hytin väriyhdistelmä on mustavalkoinen, itseasiassa mielestäni aika rock. Kylmäkone viittaa kuitenkin siihen, että tällä autolla on rockbändin sijasta liikkunut elintarvikkeet. Teho ja vääntö riittää ihan mukavasti jakelukuljetuksiin, perälautanostin nimittäin löytyy myös. Vetokitaa ei ole, joten kärryä ei perään saa. Teholukeman puolesta kärryhommiin tämä auto tuskin menisikään. Kilpailijamalleina esimerkiksi on Scanian P-sarja. Korkeahyttinen isoveli on Volvolla mallinimeltään FH, pienempien mallien ollessa FE ja FL, monttumalli FMX:ää unohtamatta. Mutta FMX ei ole pienempi. Aiempi ajamani Volvo FM oli automaattivaihteinen tippasilmä, NTM jätepakkarilla, joten nyt pääsi ottamaan tuntumaa manuaalivaihteisiin.

Koeajo

Volvo FM vm 2002 manuaali jakoauto / kuvat Mikko Kilkki

Aletaan siitä, että jos vasen ja oikea on päässyt unohtumaan, ne lukee ratissa. Sitten vain ajoasento kondikseen, ja baanalle. Hallintalaitteet on sopivilla kohdillaan, ja esimerkiksi vaihteet löytyy pesään selkeästi. Kone käy terveen oloisesti, ja alustatuntuma on ehjä. Elämä kuitenkin hieman näkyy, eivät ole vuodet ja kilometrit autoa potkimatta eteenpäin vieneet. Perusasiat on kuitenkin kunnossa, ja rahtitavaraa pääsee ajamaan.

Volvo FM vm 2002 manuaali jakoauto / kuvat Mikko Kilkki

Meno on kolmeakselisen nuppiauton kanssa tasaisen jämptiä. Kääntyvän teliakselin saa tarvittaessa ylös, mikäli sitä ei tarvitse. Peräylitystä löytyy, joten sen osalta tarkkana saa olla käännöksissä. Autossa on myös makuuohjaamo, sekä verhot! Verhoista voi olla montaa mieltä, minä laittaisin ne seuraavaan juhannuskokkoon. Saapahan tällä hetkellä ainakin ikkunat umpeen, mikäli autossa päättää ruveta yöpymään. Seuraavassa mielikuvitukseni alkaakin sitten laukkaamaan sen osalta, että millainen on ollut tämän auton ajotehtävä, missä saatettu yöpyä autossa? Runkoajoon olisi ehkä otettu vetokita ja isompi kone – ainakin jos kyse sellaisesta runkoajosta, jonka minä tiedän. Toisaalta olen kerran nähnyt myös nuppiauton runkoajossa muutama vuosi sitten. Volvon FM mallia on näkynyt myös kärryvetturina, niin puoliperä- kuin täysperäyhdistelmissä.

Lopputulema – onko siitä rokkistarbaksi?

Volvo FM vm 2002 manuaali jakoauto / kuvat Mikko Kilkki

Hinta on Alvittomana 14 500 euroa. Siihen suhteutettuna tässä autossa on tähtiainesta. Tokikaan rippikouluikään ehtinyttä kuormuria ei voi uutena pitää, mutta ajamaan sillä kyllä pystyy. Volvo FM on myös olemassa automaattivaihteisena, mikäli manuaalivaihteinen ei ole vaihtoehto. Ja käyttötarpeita on senverran, mitä vain päällirakenteita autoon haluaa. FM taipuu myös vaihtolavojen ajoon, tai Hiab kuljetuksiin. Nykyään on olemassa myös monttuversio FMX, mikä on jo ehtinyt toiseen mallisarjaan asti.

Volvo FM vm 2002 manuaali jakoauto / kuvat Mikko Kilkki

Myynti: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com, Hinta Alvin kanssa 15 980 euroa. Auto kuitenkin menee jollekkin tosirahtarille firman kautta, jolloin hinta on Alviton 14 500 euroa.

Kuvat ja tekstit: Mikko Kilkki