Koeajossa Ford Ranger Wildtrak – Autobloggarin unelma

Ford Ranger Wildtrak

Nelivetoa -blogin Aki vaihtoi menneenä keväänä autoaan. Tavatessamme hiljattain, saimme idean tehdä tästä uudesta Rangerista blogijuttu. Kyseessä on vuoden 2016 -alusta myyntiin tullut malliversio, eli toisin sanoen uusinta uutta. Viimevuoden puolella koeajoin Akin edellisen auton, vuoden 2014 Ranger Wildtrakin, joka jo sekin oli varsin mallikas auto. Tämän uuden Pick-upin jälkeen Ford on osoittanut, että kaikessa voi pistää aina vähän paremmaksi. Kuten edellinenkin Akin omistama auto, on tämä uusikin auto se Rangerin parhaiten varusteltu versio, joka tottelee nimeä Wildtrak. Tällä kertaa emme Akin kanssa maastossa käyneet, sillä maasto-ominaisuudet on melkolailla samat edelliseen malliversioon verrattuna. Uudessa Rangerissa on erona esimerkiksi taka-akselilla oleva tasauspyörästön lukko, jonka Aki on rastittanut lisävarustelistalta. Sellaista ei ollut vielä edellisessä Akin omistamassa Rangerissa. Ja viihdekeskus, sitä ei missään olosuhteissa sovi unohtaa – se on toki myös ajateltu tässä uudessa versiossa hieman paremmin. Onko uudessa Rangerissa tehty jotain muutakin uusiksi? Siitä minä otin selvää.

Ford Ranger Wildtrak – speksejä

Ford_Ranger_Wildtrak_2016-2

Koeajettua autoa vie eteenpäin 3,2 -litrainen Duratorq, sekä 6 -vaihteinen automaattivaihteisto. Teholukemat ovat 200hv ja 470Nm – siis samat lukemat, kuin aiemmassakin koeajamassani Rangerissa. Edelliseen korimalliin verrattuna auton saattanee tunnistaakkin Rangeriksi, mutta varsinkin keulasta ulkonäkö on muuttunut vain entistä paremmaksi edeltäjämalliin verrattuna. Omaan silmääni varsinkin keulan ilme on entistäkin ärjympi. Asennetta löytyy – nyt runsaanlaisesti. Edellisestä Rangerista on jäljellä lava, mikä on saman kokoinen. Tässä uutukaisessa myös jousitusta on viilailtu edellistä malliversiota paremmaksi. Moottorivalikoima on samaan suuntaan kallistuva, kuin edellisessäkin mallissa, mutta hieman fiksailtuna teho- ja kulutuslukemiltaan.

Uudessa Rangerissa on valittavissa kaksi erilaista ohjaamotyyppiä – niiden nimet ovat Super Cab ja Double Cab. Näistä jälkimmäiset toimitetaan takaistuimilla, joita ei taas ole Super Cabissa. Kuten kaikki automiehet hyvin tietävät, meillä täällä Suomessa ylimääräiset istuimet nostavat autossa hintaa aika huisisti – pelkästään verotuksellisista syistä.

Vaikka koeajoauto on automaattiaskilla, myös manuaaliaski on saatavilla tähän uuteenkin Rangeriin. Hinnat alkaen -mallithan tunnetusti on manuaaliversioita – myös Rangerista.

Itse koeajo

Ford Ranger Wildtrak

Kaikki lähtee siitä, että ajoasento on helposti saavutettavissa, ja puolinahkapenkeillä on mukava istua. Hallintalaitteet löytyvät kokoiselleni kuljettajalle sopivilta paikoilta. Ei muutakuin vaihde pesään ja ulos parkkihallista. Ranger saattaa näyttää järkäleeltä, mutta on ainakin minulle vaivaton pyöriteltävä parkkihallissakin. Ulos on hyvä näkyvyys, esimerkiksi peilit on isot. Pyöriteltäessä autoa parkkihallista ulos, palautuvat itselleni muistikuvat edellisestä Rangerista. Muistikuvat palautuvat silti, vaikka asioita onkin tehty tässä uudessa Rangerissa toisin, eikä kaikki todellisuudessa näytäkkään edeltäjään verrattuna samalta. Voisi todeta, että kaiken näyttävän ja tuntuvan muutoksien jälkeen tuplaten paremmalta.

Maantieajossa auto on mukava. 3,2 -litraisessa koneessa potkua riittää, eikä muiden jalkoihin tarvitse jäädä. Tai jos jalkoihin jää, kyseessä lienee kuljettajan oma valinta. 6 -vaihteinen automaatti vaihtaa mukavan oloisesti. Kurvaaminen hiekkatielle osoittaa sen, että auto melkeinpä vain paranee sitä enemmän, mitä huonompaa tietä sille näyttää. Alennusvaihteisto, sekä taka-akselilla oleva tasauspyörästön lukko takaa maastokykyisyyden, mistä tuli haettua esimakua jo viimevuoden elokuussa edellisen korimallin merkeissä. Tokikin on muistettava, ettei edellisessä koeajoautossa ollut mainittua tasauspyörän lukkoa taakse – nyt sellainen on. Tasauspyörästön lukko on sähkötoiminen. Muistamisen arvoinen asia on myös sekin, ettei tasauspyörästön lukko aivan kaikkialta pelasta – vain silloin, kun toinen vetävistä renkaista on pitävällä pinnalla, toinen taas liukkaalla pinnalla.

Lopputulema

Ford Ranger Wildtrak

Kyllä – tämä uusi Ford Ranger Wildtrak on edeltäjäänsä parempi. Ulkonäkömuutosten ohessa jotain muutoksiakin on – esimerkiksi kantavuus on edellistä mallia karvan suurempi. Myös kulutuslukemat on edellistä mallia pienemmät – mikä on pitkällä tähtäimellä vain hyvä asia. Kyllä minulla ainakin löytyy ymmärrystä, mikäli haluaa päivittää edellisen Ranger Wildtrakinsa tähän uusimpaan. Herkempi saattaisi sanoa tätä vain faceliftiksi. Itse sanoisin tätä jo uudeksi malliksi.  Mutta olkoot miten vain, kyllä tämä täyttää eräänlaisen autobloggarin unelman määritteet. Aki onkin jo itse ehtinyt analysoimaan blogissaan uuden ja vanhan Ford Ranger Wildtrakin erot, ja suosittelisin käymään lukaisemassa asiasta myös www.nelivetoa.fi sivustolta. Kiitän Akia jälleen koeajosta, oli mukavaa :). Auto saa hyväksynnän.

Valmistajan sivusto: www.ford.fi

Ford Rangerin hinnat: Alkaen 33 644e (Super Cab), 42 405e (Double Cab)

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *