Fordikin tarjoilee aktiivimallia – Koeajossa Ford Fiesta Active

Ford Fiesta Active / kuvat Mikko Kilkki

Unohtakaamme hetkeksi työvoimatoimisto, mutta puhukaamme silti aktiivimallista. Nyt aktiivimalli ei liity työntekoon, vaan autolla ajamiseen. Koeajossa käväisi Ford Fiesta Active, jossa perusmallin Fiestaan on tuotu lisänä maasturimaista rouheutta. Koeajoauto on yksilitraisella ja kolmepyttyisellä koneella, sekä automaattivaihteistolla. Nyt koeajettu Ford Fiesta Active on uusinta, mitä Fiestan osalta on tarjolla meikäläisten Suomessa. Eihän siinä, kilpailluista markkinoista huolimatta mielestäni tässä on tarjolla ihan tervetullut lisä myyntiin. Siispä koeajolle mars.

Kerrankin aktiivimalli, jota ei tarvitse vihata

Ford Fiesta Active / kuvat Mikko Kilkki

Active on Fordilla varustetaso, joka on tyyliltään kuin Skodalla on vaikkapa Scout. Nyt varustetaso on saatu Fiestaan, mutta tulossa se on muuhunkin Fordin mallistoon – kunhan vain ostajakunta malttaa odottaa. Koeajoautossa väriksi on valittu Luxe Yellow. Konehuoneessa riittää potkua sadan hevosvoiman verran, ja automaattivaihteisto on kuusipykäläinen. Lisävarusteina autoon on rastitettu lediajovalot, lämmitettävä ratti, kattokaiteet, avaimeton käynnistys ja keskuslukitus, sekä lämmitettävä tuulilasi. Niin Fiestamaiset varusteet, että kyllä minä tämän voisin omistaakkin. Niin, ja ne penkit, ne on puolinahkaa. Perusmalliin verrattuna ero ei ole pelkästään ulkonäöllisissä seikoissa, nimittäin esimerkiksi maavaraa on korotettu melkein kahdella sentillä. Niinkuin tosiaan odottaa sopiikin, sillä eihän kinttupoluille mennä aivan sillä matalimmalla autolla.

Kun Active -varustetaso aikanan saadaan Focukseen ja Mondeoon, rupeaa silloin olla mallisto kovassa tikissä. Silloin nimittäin saa kilpailijan esimerkiksi Volkswagen Passat Alltrack ja Golf Alltrack, Seat Leon X-Perience, sekä Volvo XC70. Unohtamatta tietenkään Skoda Octavia Scoutia, ja Audin Allroad versioita.

Koeajo – Fiesta on haluttava

Ford Fiesta Active / kuvat Mikko Kilkki

Kuljettajan paikalla on selkeän oloista settiä.

Ajoasento löytyy käsisäädöin. Kokoiseni 170cm pitkä kuljettaja löytää ajoasennon hyvin, ja sopii tämän jälken istumaan myös takapenkille. Pidemmällä henkilöllä saattaa tosin takapenkillä ruveta olemaan ahdasta. Hallintalaitteet on sopivilla paikoilla, mistä niitä on helppoa ja luonnollista käyttää. Muutenkin kaikki näyttää siltä, että tämä auto on tehty ihmistä varten – insinööritaitoja ei tarvita tämän auton ajamiseen. Tekniikaltaan Fiesta Active perustuu perusmalliin, joten esimerkiksi moottoreiden ja vaihteistojen osalta ei ole lähdetty kikkailemaan.

Ford Fiesta Active / kuvat Mikko Kilkki

Parin tunnin koeajolenkin aikana ajoin keskustassa, moottoritiellä, sekä taajamassa. Alustatuntuma oli moottoritiellä pieneksi autoksi yllättävän mieluisa. Rattikin on hyvin muotoiltu, jotta siihen saa hyvän tuntuman. Koneessa riittää auton kokoluokka huomioiden puhtia hyvin. S-asento vaihteistossa hakee optimaallisinta vääntöaluetta nostaen hieman kierroksia, ja silloin sitä vääntöä tuntuu myös löytyvänkin.

Ford Fiesta Active / kuvat Mikko Kilkki

Sync 3 -kosketusnäyttö on 8 tuumainen.

Autossa löytyy myös peruutuskamera. Sivupeilit ei tietenkään ole henkilöautoissa mitkään parhaat peruuttamiseen, mutta peruutuskamera korjaa puutteet hyvin. Sen tuottama kuva on selkeää, ja auttaa kyllä peruuttamisessa, mikäli peileistä ei onnistu kyseistä suoritetta tekemään. Active -mallisto tuo Fordin autoja vielä selvästi pykälän enemmän nykyaikaan. Ford aktiivivarustelee ainakin vielä Focuksen ja Mondeon.

Lopputulema

Ford Fiesta Active / kuvat Mikko Kilkki

Fiestaksi sen tunnistaa – kyllä.

Jos olet pitänyt perusmallin Fiestaa jotenkin tylsänä, on todennäköistä, että et pidä enää. Koeajettuasi Fiesta Active, alkaa mieli luultavasti jo tehdä kaupantekoa. Tässäpä siis auto, jonka voi perustella järjellä myös kotona. Koeajoautolla oli hintalapussa kerrottu hinnaksi kaikkineen 25 593 euroa. Se ei ainakaan minun mielestäni ole mikään erityisen paha, kun huomioidaan se kokonaisuus, mitä siihen rahaan on tarjolla.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki