Futisvanhemman unelma: Seat Alhambra – koeajo

Seat Alhambra

Jos asiaa miettii järkipohjalta, Seat Alhambra on kaikkea mitä lapsiperhe tarvitsee. Turvalliset sähkökäyttöiset liukuovet, tilaa tarvittaessa kolmessa rivissä seitsemälle henkilölle, rutkasti tilaa tavaroille, eikä hintakaan huimaa auton koko huomioon ottaen. Eri asia on, tarjoaako tämä maanteiden rahtialus riittävästi nautintoa kuljettajan penkillä.

Moottoripuolella valittavana on joko kaksilitrainen bensiiniversio DSG-automaatilla tai kaksilitrainen diesel, jota saa sekä manuaalivaihteisena (myös nelivetoisena) että DSG-laatikolla. Verrattuna Alhambran sisarmalliin Volkswagen Sharaniin, pieni jännä yksityiskohta on se, ettei Sharania saa lainkaan bensaversiona.

Hintahaitari Alhambrassa on noin 40 000 – 47 000 euroa, kun taas Sharanilla 45 000 – 61 000 euroa. Sinänsä vertailu näiden kahden mallin välillä ei ole mielekästä, kun en ole ajanut Sharania mutta Alhambran puolesta täytyy todeta, että auto tuntuu aidosti laadukkaalta. Se ei tunnu yhtä halvalta Volkswagen-kopiolta kuin esimerkiksi Seat Leon verrattuna Golfiin. Enkä nyt väitä Leonia huonoksi autoksi, mutta kyllä materiaalit ja viimeistely vaikuttavat laatumielikuvaan.

Seat Alhambra

Ohjaamo on laadukkaan oloinen. Huomaa syvyys-suunnassa säädettävät niskatuet!

Ajettavuudeltaan Seat Alhambra on yllättävänkin hyvä. Ennen koeajoa olisin odottanut tunnottomampaa ajokokemusta, mutta kiva toki huomata yllätyksen olevan positiivinen. 7-paikkaisen Alhambran on aiemmin mieltänyt tyydyttämään vain ja ainoastaan yhtä käyttötarvetta, suurpeheen logistiikkaa kodin, automarketin ja futiskentän välillä (jostain syystä muuten kuvittelen aina Alhambran nähdessäni sen rattiin Diego Serranon).

Matkustamossa tilaa on joka suuntaan todella hyvin, olo on ajoittain jopa hieman liian ilmava. Moottoritien rampeissa ja tiukemmissa kurveissa auton korkeus ja koko käyvät viimeistään selväksi, eihän tätä ole kyllä tehty huviajeluun. Toisaalta tasaisella maantiellä Alhambra osoittautuu oikein hyväksi matkakumppaniksi, eikä kaupungissakaan ahdista lainkaan. Ainoastaan ahtaissa parkkihalleissa auto vaatii hieman totuttelua. Toisaalta kun lisävarustelistalta on valinnut Park Assist 3.0 -pysäköintiavustimen ja sähkökäyttöiset liukuovet, saa olla kyllä kohtuullisen huolimaton jos autoon ilmestyy naarmuja.

Seat Alhambra

Sähköllä toimivat liukuovet tarjoavat helpon kulun toiselle penkkiriville. Istuimia saa liutettua eteenpäin.

Nuo sähköiset liukuovet maksavat muuten veroineen noin 1400 euroa, joten kyseessä on kohtuullisen suuri lisähinta. Kehotan silti vakavasti harkistemaan kyseistä lisävarustetta, sillä samaan pakettiin kuuluu myös takaluukun sähköinen avaus ja sulkeminen. Lisäksi takaovet saa avattua nappia painamalla niin kuljettajan paikalta kuin takapenkeiltä käsin, joten arkikäytössä toimintoa oppii todella arvostamaan.

Perheillehän tällaiset autot suunnitellaan, joten muutama pointti lapsiperheen näkökulmasta. Alhambrassa miellytti erityisesti auton helppokäyttöisyys ja vaivattomuus. Vauvan turvakaukalo on helppo asentaa niin etu- kuin takapenkeille, omistipa sitten isofix-telakkaa tai ei. Tavallista korkeampi istumakorkeus auttaa siinä, ettei lastenistuinta tarvitse juurikaan kurotella kiinnittämään. Käynti toiselle penkkiriville on aikuisellekin helppoa ja keskipaikka sopii lähes tasaisen lattian ansiosta myös pitkäkoipiselle.

Seat Alhambra

Viisipaikkaisena kolmannen penkkirivin ollessa alastaitettuna tavaratila on kooltaan valtavat 809 litraa tavaratilan peitteeseen asti. Jos muuttoa tai mökkireissua varten tarvitsee pakata tavaratila kattoon asti täyteen, niin tilaa on 1339 litraa, jolloin edelleen mahtuu viisi henkilöä istumaan. Toinen ja kolmas istuinrivi kaatamalla tavaratilan saa kasvatettua suurimmillaan 2430 litraan. Lisäksi lattia on täysin tasainen, joten tarpeen vaatiessa Alhambra menee pienestä pakettiautosta.

Seat Alhambra

DSG-vaihteistoa saa käskytettyä myös ohjauspyörästä.

Menopuolella Alhambra tarjoaa Volkswagenin kaksoiskytkinautomaattiin tottuneelle yllätyksetöntä reseptiä. Kaksilitrainen dieselkone väntää hyvin ja DSG-vaihteisto pelaa hyvin yhteen kuskin kaasujalan toiveiden mukaisesti. Tiedän, että osa lukijoista hymähtelee tässä kohdin, “diesel”, “DSG” ja “Volkswagen” kun eivät ole tulleet tunnetuiksi kovin positiivisissa merkeissä. Itsekin vuosimallin 2011 Golfin kanssa kaikki lapsentaudit läpikäyneenä voin silti todeta, että toimiessaan DSG-vaihteisto on todella mukava ja vaivaton valinta. Myös käyttökustannusten kannalta DSG hoitaa hommansa, sillä kulutus pysyy kohtuullisena ilman, että asiaan täytyy kiinnittää sen suuremmin huomiota. Kaupungissa Alhambra söi noin seitsemän litraa satasella ja maantiellä vakionopeudensäätimen kanssa kulutus jäin noin 5,5 litraan.

Seat Alhambra

Edelliseen Alhambraan verrattuna perän ilme on saanut särmää uusista led-valoista.

Allekirjoittaneelle tila-auton koko konsepti on tuntunut hieman vieraalta, mutta Alhambra osoittautui kaikin puolin helposti lähestyttäväksi. Auton olemus on puhtaasti henkilöautomainen, vaikka tilojen puolesta auto menisikin pienestä pakettiautosta. Alhambraa voi hyvin suositella rattaiden ja lastenistuimen kanssa säätämiseen kyllästyneelle lapsiperheelle, mutta toisaalta auto sopii myös esimerkiksi ammatinharjoittajalle, joka tarvitsee paljon kuljetuskapasiteettia, esimerkiksi vaikkapa valokuvaajalle.

Seat Alhambra

Näkymä taustapeilistä ei riitä kattamaan auton takana esimerkiksi leikki-ikäisiä lapsia, joten kamera on suositeltava lisävaruste.

Seat Alhambra

Keskikonsolista pystyy avaamaan ja sulkemaan takaovet sekä takaluukun

Seat Alhambra 2.0 TDI 150 DSG

• Moottori: 2.0 litrainen turboahdettu dieselmoottori

• Suurin teho: 110 kW (150 hv) @ 3500 rpm

• Suurin vääntömomentti: 340 Nm @ 1750 – 3000 rpm

• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,3 s.

• Tavaratila: 809 litraa (viisipaikkaisena)

• Vaihteisto:6-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto

• Vetotapa: Etuveto

• Päästöt: 136 g/km

• Kulutus maantie: 4,7 l/100 km

• Kulutus yhdistetty: 5,2 l/100 km

• Suositushinta autoveron kanssa: Alk. 43 606 € (2.0 TDI 150 DSG Style Business 7-paikkainen)

• Päästöluokka: EU6

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *