Golf GTE : Saaristoon ja takaisin

Golf GTE on Volkswagenin ensimmäinen todella vakvasti otettava hybridi.

Volkkareita tuntevalle nimi kertoo jo oleellisen: Golf, GT ja E. Toisin sanoen Golf: ehkä yksi onnistuneimpia autokonsepteja ikinä. GT lupaa tehoa ja suorituskykyä; E sähköistä voimalinjaa. Otimme selvää, millainen on Golf GTE.

GTE on plugin-hybridi. Tarkoittaa sitä, että auton voi ladata sähköllä, jolla se kulkee parhaimmillaan noin 50 kilometriä. Sähkömoottorin lisäksi konehuoneessa on 1,4 -litrainen bensiinimoottori. Golffissa bensapoltin kytketään vaihdelaatikon kautta eturenkaisiin. Sähkömoottori on integroitu vaihdelaatikkoon.

Auton ajoakun kapasiteetti on 8,8 kWh, mikä on reilu kolmannes vaikkapa Nissan Leafin akun kapasiteetista.

Sähköinen teho on 75 kW. Vertailun vuoksi: täysin sähköisen e-Golffin moottorin teho on 85 kW, BMW:n i3 REX -plugin hybridin antaessa 130 kW. Oleellisesti painavamman ja tuplasti kalliimmaan Tesla Model S:n tehot lähtevät 270 kW:sta.

Auto kyllä liikkuu ihan mukavasti sähköllä mutta parhaaseen suorituskykyyn päästään kahden moottorin yhteisvoimilla. Tällöin huipputehoa on jaossa 150 kW. Selvästi sähkökone on suunniteltu taajama-ajon tarpeisiin, bensalla päästellään moottoriteillä.

BMW on i3 -mallissaan päätynyt ratkaisuun, jossa bensiinimoottori toimii generaattorina ja renkaita pyörittävä voima tulee vain sähkömoottorilta. Myös Chevrolet on tehnyt vanhemman Volttinsa samalla ideologialla. Molemmissa ratkaisuissa on puolensa.

GTE on tärkeä osa Volkswagenin tuotepalettia. Se on uudehkon MQB-alustan plugin-hybridi, ja samaa tekniikkaa hyödynnetään muun muassa Passat GTE:ssä, Skoda Superbin plugin-versiossa sekä Audi A3:ssa.

Sähköisen voimalinjan keskeinen etu on välitön vääntö ja vaihteettomuus. Juuri tämä tekee Teslasta ja Bemarista niin muikean ajettavan. On mielenkiintoista testailla, miten Volkswagen on onnistunut yhdistämään matalatehoisen, mutta reaktiokykyisen sähkömoottorin sinänsä tehokkaaseen mutta hitaaseen ja matalilla nopeuksilla huonosti vääntävään bensakoneeseen. Vieläpä siten että voimaa jaellaan DSG-vaihdelaatikon kautta eturenkaille.

GTE-ajoreitti-JPG

Tuolla me ajellaan. Autoa pääsee onneksi lataamaan yöpymisten yhteydessä sekä Naantalissa ja Turussa.

Koeajolenkki on noin puolen tuhannen kilometrin legi Turun saaristossa. Matkalle osuu sekä moottoritietä että hitaampaa ja mutkaisempaa osuutta. Aikaisemmin keväällä päästelin samoissa suunnissa täyssähköisellä e-Golffilla, josta tämän postauksen pääkuvakin on. Tässä on siis hyvät mahdollisuudet vertailla menopelejä.

Twitterissä reissua voi seurata hashtagillä #GTERoadTrip.

Palataan loppuviikosta asiaan!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *