Hei se uudistui! Koeajossa Nissan X-Trail

Nissan X-Trail automaatti 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Vihdoinkin, eräänä tammikuisena torstaina, pääsin koeajamaan uudistunutta Nissan X-Trailia! Tämä koeajo oli minun osaltani hieman pitkissä kantimissa, syytä tuskin tarvitsee enää toistella. Edellinen malli oli minulla myös koeajossa manuaalivaihteisena. Nyt oli kieltämättä varsin mukava todeta, että mitenkä auto oli mennyt malliuudistuksen myötä eteenpäin. Aiemmasta malliversiosta tuli jossain määrin Qashqaimainen olo, kun tämä uusi tuntuu jo paremmalta mitä Qashqai. Ensimmäisen saati toisen korimallin X-Trailia en ole edelleenkään ajanut, jotenka niihin en osaa ajettavuutta verrata edelleenkään. Selvää kuitenkin on, että muutoksia on tapahtunut.

Millainen on tämä uusi Nissan X-Trail?

Nissan X-Trail automaatti 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Uudistuksen myötä esimerkiksi tavaratila on kasvanut: Viisipaikkaisessa versiossa se on 565 litraa, kun tavaratilan koko oli vanhassa mallissa tasan 500 litraa. Seitsenpaikkaisessa versiossa tavaratilaa löytyy 445 litraa. Mitä tulee varustepuolelle, on tarjolla niin manuaalivaihteinen, kuin automaattivaihteinenkin versio. Nelivetoa ja etuvetoa on tarjolla. Koeajoauto on Xtronic automaattiaskilla ja nelivedolla, varustetason ollessa Business 360. Potkua autosta löytyy 177 hevosvoimaa, ja polttoaineeksi tankataan dieseliä. Bensakone on tehoiltaan 163 hevosvoimaa, ja pienempi dieselmylly 130 hevosvoimaa. Automaattiaski on saatavilla tehokkaamman dieselkoneen kanssa niin etuvetoon, kuin nelivetoonkin. Pienemmän dieselmyllyn kanssa automaatin saa vain etuvetoiseen. Bensakoneinen on aina manuaaliaskilla.

Koeajossa X-Trail – miltä se tuntuu?

Nissan X-Trail automaatti 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Nahkapenkit. Ajoasento säädetään penkin osalta sähköllä, ratin osalta lihasvoimalla. Säätövaraa löytyy, mikä on hyvä. Hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta, mistä niitä on helppo käyttää. Vaikka auto saattaa jonkun mielestä jo tuntua isohkolta, niin silti näkyvyys ulos on mielestäni kohdillaan. Myös ulkomitat on helppo havainnoida. Takapenkillä on hyvin tilaa istua, kun olen kuljettajan paikalle saanut hyvän ajoasennon.

Nissan X-Trail automaatti 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Moottoritielle mentäessä käy hyvin selväksi se, että vääntömomenttia ja potkua autosta löytyy tarpeeksi. Vääntömomentti on 380Nm. Vaihteisto vaihtaa vaihteet hyvin, ja vanhasta muistelen, ettei manuaalivaihteinenkaan mikään huono ole. Ohjaustuntuma autossa on minun mieleeni, oikein mieluisan tuntuinen. Myös alustatuntuma vaikuttaa toimivalta. Vanhaan verrattuna tuntuu siltä, että on todellakin osattu puuttua juuri niihin oikeisiin asioihin, mitkä parannusta ovat tarvinneetkin.

Ostaakko X-Trail vai Qashqai?

Nissan X-Trail automaatti 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Uskon ja luulen, että molemmilla kyllä on paikkansa mallistossa, niin Qashqailla kuin X-Traililla. Mutta X-Trail on enemmän minun mieleeni. Mallistossa se kuuluu Qashqain yläpuolelle, ollen kooltaan suurempi. Jo edellisten malliuudistuksien myötä mallistosta hävisi Qashqai +2, ja X-Trail otti kyseisen auton paikan. Tätä aikaisemmin näin ei ollut, vaan X-Trail oli myynnissä enemmän laatikkomaisena tekeleenä. Ulkonäöllisesti minulla ei enää ole tätä laatikkomaisesti muotoiltua autoa ikävä, tämä uusi auto on selvästi modernimman näköinen. Tätä autoa kehtaa myös esitellä naapurin isännälle kokematta alemmuuden tunnetta.

Ja entä ne sosiaalisessa mediassa luvatut keoajovideot? Kyllä, niitä on muuten sitten tulossa silloin, kun kerkeän tehdä. Kiitoksia kommentoijille, siellä oli mukana joku ihan hyväkin idea, minkä voisi toteuttaa. Haluan vain tehdä asian kunnolla, siksi ei ollut mitään nyt. Ja mikäli et ole somessa siellä missä minä, eli Twitter, Facebook tai Instagram, niin kommentoi vaikka tähän alas, että mikä kiinnostaisi.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.nissan.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki