Helsingin Automessut 2016 – Mitä sai bloggari tapahtumasta irti?

Helsingin automessut 2016, Luxury collection by Auto outlet ja autobloggari

Olin jo aivan fiiliksissä, kun kuulin ensimmäistä kertaa Helsingin automessuista. Myös opiskelukiireet näyttivät hellittävän senverran, että pääsisin lähtemään. Kun sain tietää saavani vielä bloggaripassinkin messuille, niin lupasin samalta istumalta somessa, että teen blogipäivityksen tapahtumasta. Omalta osaltani messupäiväksi valikoitui sunnuntai, ja nähtävää sekä koettavaa oli tarjolla päiväksi yllin kyllin. Olin kuullut, että ainakin yksi autobloggari oli Jyväskylästä mennyt Automessuille useammaksi päiväksi – Jennin blogiin pääset tästä. Myös bloggarikollegani Aki tuli messuilla vastaan, hänen Neliwetoa -blogiinsa pääset tästä. Autoja pääsi myös koeajamaan melkoisen laajan kattauksen verran, ja itse kävinkin koeajamassa 5 mielenkiintoista autoa. Koeajotarjontaa oli toki huomattavasti tätä enemmän. Koeajolistalle valikoitui BMW i3, Hyundai Ioniq, Opel Mokka X, Ssangyong Rexton, sekä Jaguar F-Pace. Koska blogini on alkuperäisesti koeajoblogi, aloitankin ruotimalla koeajamiani autoja.

Ssangyong Rexton

Helsingin automessut 2016, Ssangyong Rexton

Ensimmäisten koeajojen joukossa mukaan valikoitui Ssangyong Rexton. Aiemmin blogissani on nähty pienempi malli Tivoli, tällä kertaa sain tyypit nelivetoisesta ja automaattivaihteisesta autosta. Merkissä minua kenties viehättää uutuus, ja tuntemattomuus. Taksikäytössä olen nähnyt Ssangyong Tivolin täällä Keski-Suomessa. Toisaalta tuote on ihan kohdillaan kyllä, mutta merkin levittäytymistä ympäri Suomea kenties hidastaa vielä tuntemattomuus. Monen auton ostajan on kuitenkin ajateltava esimerkiksi auton jälleenmyyntiarvoa 2-3 vuoden päästä. On toki olemassa niitäkin auton omistajia, jotka haluavat ajaa uutena ostamansa auton aivan loppuun asti. Kenelle suosittelisin Ssangyongia? Ymmärtääkseni aiankin pääkaupunkiseudulla merkkiä nykyään kyllä näkyy, mutta muualla Suomessa voisin suositella kokeilunhaluiselle ihmiselle. Rextonin lähtöhinnat ovat noin 40 000e hujakoilla, sisältäen verot tänne Suomeen. No ok, kun suhteuttaa siihen, jos kilpailijamalleja olisi Mitsubishi Pajero ja Toyota Land Cruiser. Vajaa kymppitonni lisää, niin ostaisi uuden Land Cruiserin -hinnat alkaen mallin. Mikä sitten auttaisi markkinoinnissa pääkaupunkiseudun ulkopuolelle? Eikä toisaalta autokaan välttämättä tarjoile sellaista erikoisuutta, vaikka toimiva ja seitsemälle rekisteröity käyttöauto onkin. Erikoista toki autossa on merkki, minkä lausuminen saattaa kuulostaa suomalaisesta oudolta – mutta onko mitään muuta erikoista? Ja niille jotka eivät aiemmin tienneet, niin Ssangyong on Korealainen automerkki, jota alettiin jokunen vuosi sitten tuoda uudelleen Suomeen.

Maahantuojan sivusto: www.ssangyong.fi

Helsingin automessut 2016, Ssangyong Rexton

BMW i3

Täyssähköauto Bemarilta, ja varsin mielenkiintoinen ajettava sellaiselle, joka on sähköautoja ajanut vähempi. Kuten minä. Aiemmin koeajossani on sähköautoista ollut Nissan Leaf, jolla ajoin liikenteessä. Parkkipaikalla on tullut nähtyä myös Mitsubishi iMiev. Kenelle suosittelisin sitten BMW i3:sta? Kenelle tahansa, jolla on lompakossa löysää rahaa sellaiset 55 000e. Kyllä silloin pitää tallista löytyä yksi BMW i3. Onhan tämä auto pikkukotteroksi toki kallis, mutta mielenkiintoinen. Ja siihen sitä löysää rahaa juuri tarvitaankin! Auto on muotoilullisesti varsin jännän / hauskan näköinen, mutta toisaalta trendin mukaisesti niin uskoisin että kuuluu ollakkin. Kyseessähän ei ole mikään polttomoottoriauto.

Maahantuojan sivusto: www.bmw.fi

Hyundai Ioniq Hybrid

Hyundai Ioniq Hybrid

Auto, joka erottunee massasta ilman pröystäilyjä. Vaikuttaa siltä, että arkiasiat hoituvat. Minulle lupailtiin jo aiemmin Jyväskylän Autopalelta Hyundai Ioniqin koeajoa, jotenka säästän tarkemman arvioinnin siihen koeajoon. Ioniq Hybridin hinnat veroineen tänne Suomeen alkavat siitä 28 000e hujakoilta.

Maahantuojan sivusto: www.hyundai.fi

Opel Mokka X

Olen jo aiemmin halunnut koeajaa Opel Mokkaa. Ehkäpä se johtuu siitä, että paljon on tullut koeajettua kilpailijamalleja, Mokkan jäädessä omalla koeajolistallani enemmän varjoon. Koeajoautossa oli 1,4 -litrainen turbollinen bensakone, joka tuottaa tehoja 152hv. Neliveto ja automaattivaihteisto pitää huolen matkan sujuvuudesta. Koeajolenkillä automaatti vaihtaa mieluisan tuntuisasti, ulos näkyvyys on hyvä, ja muutenkin ajotuntuma on kohdillaan. Mokkan koeajon aikana pääsin tutustumaan Opelin Onstar -järjestelmään, joka on vapaavalintaisesti joko kuukausi- tai vuosimaksullinen lisäpalvelu. Onstar -järjestelmä soittaa nappia painamalla Opelin keskukseen, jossa tarvittaessa opastetaan autoon liittyvissä asioissa, tai vaikkapa etsitään joku tietty osoite, ja lähetetään se auton navigaattoriin. Tällöin ei itse tarvitse näpytellä määränpäänsä kohdetta Opelinsa naviin! Onstar -palvelu on kätevä myös niissä tilanteissa, jolloin arvelee, että Opelissa on jotain vialla. Keskus johon järjestelmä soittaa, pääsee lukemaan tietokoneelta etänä auton vikadiagnostiikan. Tämä toivottavasti auttaa jatkopäätöksien tekemisessä.

Mokka X:n hinnat alkavat noin 23 000 eurosta. Onstar -järjestelmässä on vuoden maksuton kokeiluaika, ja se on saatavana lisävarusteena lähes kaikkiin uusiin Opeleihin.

Maahantuojan sivusto: www.opel.fi

Jaguar F-Pace

Helsingin automessut 2016, Jaguar F-Pace

Vaikka Jaguar onkin listan viimeisenä, oli se alunperin koeajojen ensimmäinen. Urheilullisempi maastoauto Jaguarilta. F-Pace kiehtoi minua siksi, että Jaguarilla on maine urheilullisten autojen valmistajana, ja halusin ottaa selvää, voiko maastoauto olla toimiva Jaguarin valmistamana? Kyllä voi, siitä pitää huolena takavetopainotteinen neliveto. Esimerkiksi liikkeellelähtöjen maksimoimiseksi auto on liikkeelle lähtiessä aina nelivetoinen, vetosuhteen toki muuttuessa tämän jälkeen aina tarpeen mukaan. Lähtöhinta on noin 55 700e, joka ei näin äkkiseltään vaikuta ainakaan liian yläkanttiin hinnoitellulta.

Maahantuojan sivusto: www.jaguar.fi

Mitä muuta Helsingin Automessut tarjosivat?

Land Roverin ulkopiste automessuilla

Land Rover tarjosi ulkopisteellään hieman jännemmän koeajokokemuksen. Auto menee ramppia pitkin suoraan eteenpäin, kuten myös poikittainkin yli. Vastuuvapauskaavakkeeseen vain nimi alle, ja kokeilemaan – minäkin kävin! Jos ajonopeuden tai ajolinjat mitoittaa ajoradalla väärin, voi se aiheuttaa koeajoautosta puskurin irtoamisen. Jännää vai mitä? Suosittelen tätä ajokokemusta varsinkin epävarmoille kuskeille. No joo, saatte luvan istua myös kyydissä, jos siltä tuntuu.

Valmistajan sivusto: www.landrover.fi

Land Roverin ulkopiste automessuilla

Subaru Easysight automessuilla

Subarun ulkopisteellä pystyi tutustumaan Easysight järjestelmään. Kyseessä on hätäjarruavustin, joka esimerkiksi kaupunkinopeudesta ensin varoittaa edessä olevasta kohteesta, sitten hidastaa ja lopulta pysäyttää auton ennen kohdetta. Easysight järjestelmä toimii auton käynnissäollessa vain kolme kertaa, jonka jälkeen aktivoituu uudelleen päälle, kun auto on välissä sammutettu. Syynä tälle on se, että Easysight järjestelmä on tehty vain apuvälineeksi estämään törmäys, eikä siksi, että sitä varten jatkuvasti ajetaan. Samoin Easysight kytkeytyy automaattisesti pois päältä, jos kuljettaja esimerkiksi kääntää rattia, tai painaa jarrua.

Valmistajan sivusto: www.subaru.fi

Lopputulema

Mitään järisyttäviä autouutuuksia täällä ei ensiesitelty. Uutuuksista mainittakoon Ssangyong Tivoli XLV, mitä mahdollisesti aletaan tuomaan maahan, mikäli auto herätti messuilla tarpeeksi mielenkiintoa. Mielenkiintoisia automalleja jäi omalta osaltani koeajamatta, esimerkiksi Seat Ateca 1.0 tsi, sekä Jaguar F-Type. Jaguarin F-Type oli messutapahtuman tehokkain koeajoauto, ja epäilemättä myös kysytyin. Parhaiten messutapahtumasta sai irti sellainen henkilö, joka pohtii uuden auton ostamista. Harvoin yhdellä kertaa on tavallisella tallaajalla mahdollisuutta testata perätysten näin paljon erilaisia autoja. Koeajolenkeille lähti mukaan maahantuojan edustaja, jotenka koeajon aikana minkäänlaista pakkomyymistä ei tapahtunut. Myyntitykit odottivat sitten esittelypisteillä, jos sinne saakka halusi koeajon jälkeen edetä. Tarjouksia esittelypisteillä toki niitä haluaville tehtiin. Bloggareille uutuusmallien testaamisen lisäksi tuli oiva mahdollisuus verkostoitumiseen – myös maahantuojien kanssa. Sunnuntaille olimme bloggaajaporukalla sopineetkin bloggarimiitin pressikopille. Nähtäväksi jää, saako nämä Automessut tulevaisuudessa jatkoa. Potentiaalia voisi ollakkin – varsinkin jos mukaan saisi jotakin ensiesittelyjä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *