Herrakerhon nelivetoherkku – Koeajossa vaihtoautorivistön Audi Q7

Audi Q7 V6 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki

Audi Q7, Porsche Cayenne ja Volkswagen Touareg… Ne ovat kaikki VAG-konsernin maastoautoja, toistensa serkuksia. Ja tietenkin, toinen toistaan ökympiä. Hiljattain autoliikkeestä lähti matkaani Audi Q7 vuodelta 2008. Ajettu tämä auto on 247 tkm, ja hintapyyntö 24 800 euroa. Konehuoneen puolella on kolmelitrainen V6, joka käy ja kukkuu dieselillä. Tämä on juuri sen korimallin Q7, jollainen Kimi Räikkösellä oli V12 -koneella. Kyseinen Kimin auto oli valkoinen.

Audi Q7 – millaiset varusteet?

Audi Q7 V6 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki

Varusteitahan löytyy, alkaen ilmastointiautomatiikasta ja automaattivaihteista. Automaattiaski on kuusivaihteinen Tiptronic, tekniikan ollessa suunnilleen samaa, mitä aiemmin ajamassani Porsche Cayennessa. Kaikki on vain pakattu hieman eri pakettiin, kokoluokan ollessa kuitenkin sama. Koeajoautojen tekniikkapuolessa toki se ero, että Cayenne oli V8, siinä missä Q7 on V6.

Koeajetun Q7:n neliveto on jatkuvatoiminen. Ajoasento säätyy sähköllä, ja nahkapenkit vaikuttaa ehjiltä. Onhan tämä kyllä jo aika huikea kiesi, jos tämmöistä nelivetomaasturia kaipaa. Se mitä eroja on VAG-konsernin maasturikolmikolla, niin olen jo aiemmin käsitellyt asiaa Cayennen koeajoartikkelissa (-> pääset toki tästäkin).

Koeajo

Audi Q7 V6 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento on helposti löydettävissä. Ja iso koko, sen aistii kun istuu kuljettajan paikalla. Automaattivaihteissa on tarjolla D- ja S- asennot, S-pykälän ollessa urheilullisesti kierrosherkempi, hakien optimaallisinta vääntöaluetta siten. Minä valitsin ajaa D-vaihteella, joka sekin kuljettaa isoa autoa varsin mukavasti, hieman ehkä taloudellisemmin. Tehoja luvataan veekutosen tuottavan 176 -kilowattia, joka tarkoittaa 240 hevosvoiman lukemaa.

Moottoritielle mennessä menohaluja piisaa normikuskille riittävästi. Jalkoihin ei siis tarvitse jäädä. Tunnelma on kuin valtamerilaivassa, ja meininki on loistava. Myös taajamassa kaikki vaikuttaa toimivalta. Moitittavaa en lopulta löydä, vaikka toisinaan sitäkin saattaisi haluta löytää. Rupeaahan tämä auto tietenkin olla jo ajettu, mutta kaikki silti ikäisekseen toimii siten, miten tämmöiseltä autolta odottaa sopii. Nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan, joten mieleeni tulee taas se kuuluisa Saksalainen täsmällisyys.

Aiemmin muutamalla Touaregilla sekä Cayennella ajaneena, sukulaisuuden autojen välillä huomaa. Kyseiseen autokolmikkoon on kyllä enää vaikeata lisätä yhtään mitään. Q7 on nykyään ehtinyt jo toiseen mallisukupolveen asti, joista uudempi on kyllä edeltäjään parempi. Ei sillä että tämä vanha mitenkään huono olisi. Aina voi tehdä hyvästä entistä paremman.

Lopputulema

Audi Q7 V6 vm2008 / kuvat Mikko Kilkki

Jos Touareg tuntuu liian laimealta, mutta Cayenne jotenkin saavuttamattomalta, niin osta Q7. Käytettynähän näitä tuntuu liikkuvan markkinoilla varsinkin tällä V6-koneella. Tämä on vielä sitä korimallia, minkä sai V12 -koneisena, uudempaan korimalliinhan sitä ei enää saa. V12 -koneen paikan on sittemmin ottanut Audi SQ7, joka on yksi ensimmäisiä sähköturbollisia autoja. Sellainen on ollut jo ajossa Audin koeajokiertueellakin. Itse kävinkin ottamassa jo tyypit kyseisestä tykkimaasturista, ja kirjoittelinkin tänne blogiin muutaman sanan aiheesta.

Koeajoauto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike Oy / www.jklautotarvike.fi

Maahantuojan sivusto: www.audi.fi

Koeajoauton speksit: Audi Q7 V6, ajettu 247tkm, vuosimalli 2008. Hinta 24 800 euroa.

Mikko Kilkki