Hyvä auto – heikko laturi

Olen parhaillaan koeajamassa Volkswagen e-Golffia. Kyseessä on Volkkarin MQB-alustalle tekemä täysin sähkökäyttöinen Golf.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun kääntelen kyseisen menopelin rattia. Viime keväänä ajelin autolla pitkin Etelä-Suomea, ja tuolloin autosta paljastui yksi huomattava puute. Tai oikeastaan ei autosta vaan sen ulkopuolelta, nimittäin pikalatauslaitteista.

Tarinan pääpahis, DBT:n pikalataustolppa. Tämä yksilö kuitenkin toimi - toivottavasti huomennakin toimii.

Tarinan pääpahis, DBT:n pikalataustolppa. Tämä yksilö kuitenkin toimi – toivottavasti huomennakin toimii.

Pikalaturi on laite, joka lataa auton akun tyhjästä noin 80 % varaukseen 20-30 minuutissa. Pitkien matkojen ajaminen on mahdotonta ilman pikalatureita, sillä Tesla Model S pois lukien sähköautot kulkevat moottoritiellä vain noin 100-140 kilometriä yhdellä latauksella.

Matkalla on siis pakko pysähtyä lataamaan.

Ja jos laturi ei toimi, ei jäljellä oleva virta riitä enää seuraavalle etapille. Niinpä matkanteko mitä usemmin yksinkertaisesti jää siihen, tai jatkuu ehkä hinausauton lavalla tai taksilla.

Suomessa suurin osa pikalatureista on ranskalaisen DBT:n tekemiä. Ja kummasti suurin osa ongelmista liittyy juuri näihin latureihin. CCS-latauksessa on jotain perin outoa, kun sitä ei saada toimimaan kunnolla autojen kanssa.

Huhtikuussa testasin viittä pikalaturia e-Golffin CCS-liitännän kanssa. Tämä ABC Piihovi Salo oli ainoa toimiva.

Huhtikuussa testasin viittä pikalaturia e-Golffin CCS-liitännän kanssa. Tämä ABC Piihovi Salo oli ainoa toimiva DBT:n laturi.

Tammisaaressa oleva Liikennevirran CCS-laturi ei ilmeisesti ole koskaan toiminut.

Tammisaaressa oleva Liikennevirran CCS-laturi ei ilmeisesti ole koskaan toiminut.

Vika on joskus laturien raudassa, mutta yleisemmin ohjelmistoissa, softassa. Ja softaa on Suomen laturikentällä päivitetty sitten viime kevään koeajojeni. Tällä kertaa olen ehtinyt testata vasta Vantaan Tikkurilan pikalaturia, joka on Liikennevirran operoima. Kyseinen yksilö toimi oikein hyvin.

Huomenna lähdemmekin kokeilemaan Helsingistä Loviisaan ajelua. Matka on mahdollista, kiitos Fortumin operoiman Kuninkaantien ABC:n pikalaturin. Olen asioinut laturilla ennekin, mutta tuolloin alla oli Nissan Leaf ChaDeMo -liitännällään. Nyt ensimmäistä kertaa CCS-latausta yrittämään.

Pikalatausinfrastruktuurin vähäisyys on yksi ongelma, mutta ehkä vielä suurempi murhe sähköautoilijalle on latauksen epävarma toiminta. Reissuun ei uskalla lähteä, jos ei luota latauksen toimivuuteen. Heikko laturi pilaa sinänsä hyvää autoa, kuten e-Golffia. On syytä toivoa ranskalaisen lataussoftan parantuneen – huomenna siitä selviää lisää.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *