In bocca al lupo, Alfa Romeo!

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo. Alfa Romeo! Giulietta! Quadrifoglio Verde! Huh! Nimi herättää kenessä tahansa vahvoja tunteita. Harva automerkki on samaan aikaan yhtä kadehdittu, rakastettu ja väheksytty. Aniharva uskaltaa Alfan ostaa, ja loppujen kohtalona on haaveksia salaa. Alfa Romeon ostaminen edellyttää sekä päättäväisyyttä että uskallusta. Liikkeitä on harvakseltaan, mallistossa ei ole nyt yhtään farmaria eikä kaupunkimaasturia. Tarjolla olevatkin vaikuttavat kalliilta, jos otetaan huomioon historiallinen arvokehitys. Historiasta löytyy muitakin ongelmia. Mielikuvien maalaamiseen ovat toki syyllistyneet kateelliset panettelijat, mutta pahin kaikista on ollut tehdas itse. Jos kysyn, että mitä sinulle tulee mieleen mallista “33” niin mitä sanoisit? Palaamme tähän myöhemmin.

IMG_4552

Tunnustan heti, että olen alfista. Sanon myös, että Giulietta oli ensimmäinen Alfa Romeo, jonka uskalsin ostaa itsekin. Ja edelliset autoni olivat sentään Saab 9-3, kirkkaansininen Citroen C4 Picasso ja Volkswagen Golf TSI jakoketjulla sekä tiheällä öljynlisäysvälillä. Miksi silti Alfa Romeo? Oma kultainen muistoni liittyy Saksan DTM-vakioautosarjaan, jossa 1990-luvulla Alfa Romeo 155 V6 TI antoi kyytiä Audille ja Mercedekselle näiden kotipihalla. Tämän jälkeen Alfa Romeo esitteli aikakauden hienoimman sedanin, 156:n. Sen jälkeen vakioautosarjasta luovuttiin ja lopulta mallistostakin katosi Alfa Romeon tunnusomainen ajettavuus.

Alfa Romeo Giulietta

IMG_4209

Milanossa kasattiin pelimerkit ja laskettiin, että niitä ei ole paljon. Alfa Romeo tarvitsi suunnitelman. Apu tulisi Ferrarin suunnalta, joka on toki sinänsä reilua, koska Ferrari alkujaan syntyi Alfa Romeosta. Kun lyötiin Ferrarin moottoriteknologia ja Alfa Romeon kautta aikain paras design yhteen, syntyi 8C. 8C olisi Alfa Romeon uusi suunta. Odotuksista poiketen, Alfa ei esitellyt jatkoksi perheautoa, vaan esille tuotiin uusi urheiluauto, nyt 4C. 8C:stä poiketen tekniikka on 4C:ssä valtavirtaan sovellettavaa, pois lukien superkevyet hiilikuituosat, joilla auton teho-painosuhde on tuotu superautoluokkaan.

Alfa Romeo Giulietta

IMG_4567

Niin pienessä Mitossa kuin Giuliettassakin on otettu ulkonäköä 8C:n mallista, mutta edulliset etuvetoiset viistoperät eivät jatkossa kuulune Alfa Romeon suunnitelmiin. Olkoon, että Alfa Romeo on onnistunut tekemään jopa kaikkein tavallisimmista viistoperistä seksikkäitä. Kun Giuliettaan tehtiin elinkaaripäivitys, ulkopuoleen ei tarvinnut koskea, sillä kaunista on turha korjata. Kojelautaan lisättiin kosketusnäyttö, tosin samalla hävisivät 8C:n tapaiset retrokytkimet.

IMG_4557

Tärkein uudistus oli tekniikassa. Quadrifoglio Verde malliin saatiin täysin 4C:n kanssa identtinen moottori ja supernopea TCT-kaksoiskytkinvaihteisto. Vain viisi hevosvoimaa lisää, mutta kiihtyvyys parani silti lähes sekunnilla 0-100 km/h edelliseen QV malliin verrattuna! Hyvin harva tämän koko- ja hintaluokan auto saa aikaan sen efektin, kun parkkipaikalle auton jätettyäsi haluat vielä vilkaista taaksesi katsoaksesi sitä. Jos uuden Giulietta QV mallin hinta tuntuu mielestäsi korkealta, muista että tuo efekti maksaa yleensä noin satatuhatta euroa enemmän, alkaen.

IMG_4576

Ajettavuudeltaan QV on edelleen hyvä. Jämäkkä, tarkka ja tunnokas – autoa on helppo ja nopea ohjata. On vaikea uskoa, miten nelisylinterinen moottori on saatu kuulostamaan näin hyvältä. Paikallaan auto hörisee bassomaisen röyhkeästi, mutta vaihteenvaihdot ovat todellista sinfoniaa. Kiihdytettäessä pakoputkesta kuuluu juuri sopiva määrä potkua ja pauketta vaihdoissa, ja hidastettaessa tekee joka kerta mieli naksauttaa itse vaihteita pienemmälle ratin takaa, jotta kuulee miten moottori pauhaa kierroksia kuin myrsky aaltoja hiekkarantaan. Manuaalivaihteiston perään on turha itkeä, sillä TCT-kaksoiskytkinvaihteisto on naurettavan nopea. Kuski voi vain kohdistaa katseen tien päässä pisteeseen, painaa kaasua, klikata vaihteita ylös ja nauttia kun QV kiihtyy määrätietoisesti ja empimättä, kuin loppua ei tulisikaan.

IMG_4566

Ajoin toukokuussa edellistä QV mallia, ja teknisten muutosten lisäksi uudessa versiossa pääosaan nousevat yllättäen istuimet. Edellisen varsin tavalliset täysnahkaiset istuimet on korvattu muhkeilla koko ohjaamon täyttävillä sporttipenkeillä, jotka varsinkin lasikaton kanssa ylettyvät täysin kattoon asti. Keskiosaan lisätty alcantara huolehtii kovassa ajossa pidosta eikä paksuja sivutyynyjä tarvita penkkiin kulumaan ajan saatossa. Käytännöllisyys 4C-malliin verrattuna kokee kolauksen, kun yrittää istua uuden Giulietta QV:n takapenkille. Sporttipenkit ovat niin syvät, että takajalkatilaa ei ole. ISOFIX-kiinnikkeet ovat edelleen takaistuimen selkänojaan upotettuna pienen vetoketjun taakse, joten lapsenistuimen kiinnittäminen on astetta verran hankalampaa. Kokeile etukäteen, jos aiot vakituiseen tarvita takapenkkiä ihmisten kuljettamiseen.

IMG_4554

Alfa Romeo Giulietta Alfa Romeo Giulietta Alfa Romeo Giulietta

Ja entäpä se Alfa Romeo 33 mistä kysyin alussa?

Ajattelitko tätä?

Capture1

Vai kenties tätä?

Capture2

Miten yllä olevan 33 Stradalen kaltaisia jumalaisia urheiluautoja tekevä unelmatehdas suostui ikinä valmistamaan kotteroita, joita edes Milanossa ei kehdata tunnustaa omiksi? Alfa Romeo julkisti hiljattain rohkean ja kalliin investointisuunnitelman, jolla merkin on tarkoitus palata unelmatehtaaksi. Suunnitelmassa katsottiin tiukasti peräpeiliin, oli synninpäästön aika. Nyt Alfa Romeo on teknisesti liitetty Ferrarin ja Maseratin kylkeen. Lukee mitä tahansa autojulkaisua, saa kuulla että 4C on uskomaton auto. Amerikkakin on valloitettu jo, ja Euroopassa 4C:tä haluavan kannattaa ostaa sekä ensi vuoden kalenteri, että Giulietta Quadrifoglio Verde 4C:n tekniikalla odotusajan tuskaa lievittämään.

 

Onko Giulietta QV sitten sama kuin 4C? Ei toki. Se on kaksin verroin käytännöllisempi, mukavampi, halvempi ja lähes heti ostettavissa. Olkoonkin, että Giulietta QV on ominaisuuksiltaan ’hot hatch’ luokassa, tuntuu se silti liian aikuiselta alati toisiaan vastaan nokittelevien kilpakumppaneiden joukkoon. Siinä missä muut merkit ovat jopa nörttimäisen tuning-henkisiä, Alfa Romeo verhoaa suorituskyvyn feminiinin ja sensuellin pinnan alle. Paremmalla suorituskyvyllään ja ulkonäöllään, Giulietta QV tekee ikuisen mallioppilaan Volkswagen GTI:n ostamisen vaikeaksi. Tarvitaan enää vain rohkeutta. Siispä, in bocca al lupo!

1 750 TBi, 240 hv turbobensiinimoottori

TCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto Launch Control -kiihdytysavustimella

Iskutilavuus: 1 750 cm3

Maks.vääntö: 340 Nm, 2 000 kierrosta/min

Huippunopeus: 244 km/h

0–100 km/h: 6,0 s

Kulutus: kaupunkiajo  9,8 – maantieajo 5,3 – yhdistetty 7,0 (litraa/100 km)

CO2-päästöt: 162 g/km

 

IMG_4548

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *