Järkikerhon auto: Koeajossa Toyota Prius PHV

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä vain, Priuksesta on nykyään saatavissa myös plug-in versio. Tai siis on ollut saatavilla jo jonkun aikaa. Eihän tuo enää mikään uutuusmalli ole. Perusmallista eroa on pienten ulkonäkömuutosten lisäksi se, että tätä mallia pystyy lataamaan kuten sähköautoakin. Toyota Prius on ihan perusmallina siis vain pelkkä hybridi ilman latausmahdollisuutta. Kulutuksen ja päästöjen osalta tämä auto menee pienellä. Toki me tiedämme, että perinteiselle polttomoottorille jossain vaiheessa tulee korvaaja – täten siis lähdin ottamaan yhdestä potentiaalisesta vaihtoehdosta selvää. Toyotalla ja Lexusilla on jo ollut ihan mukava hybridimallisto, nyt on myös Volvo lähtenyt mukaan sähkö- ja hybridiautoiluun, ilmoittamalla sähköistävänsä koko mallistonsa.

Millainen on Toyota Prius PHV?

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Perusmallista Prius PHV eroaa esimerkiksi etuvalojen osalta. Eroavaisuutta löytyy myös takavaloista. Toyotan liikkeessä kannattaa siis verrata myös ulkonäköseikkoja – mikäli ne vain kokee tärkeinä.

Hintaeroa perus Priukseen noin viitisen tonnia. Siitä se lähtee. Koko historiansa ajan Prius on ollut se malli Toyotalla, mikä hieman erottuu muusta mallistosta. Vaikka Priuskin on ulkonäöllisesti ehkä aikaisemmin ollut myös tylsähkö, niin se ei tarkoita sen olevan sitä nyt. Syy ulkonäön eroavaisuuteen muusta mallistosta on uskoakseni se, että halutaan tehdä selväksi tämän mallin olevan hybridi. Pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa noin 50 kilometrin matkoja – näin lupaa valmistaja. Sen jälkeen akut voi taas ladata – ja matka jatkuu uudelleen sähköllä. Polttomoottorina autossa on 1,8 -litrainen bensakone, neljäsylinterinen. Alle 40 kilometrin tuntinopeudessa sitä ei tarvitse käyttää koskaan, vaan auton voi nappia painamalla saada silloin aina sähkökäyttöiseksi. Vaihteiden vaihtamisesta huolehtii portaaton CVT automaattiaski. Varustetasoja on tarjolla kaksin kappalein: Active ja Solar – näistä koeajoauton varustetaso on se ensimmäinen. Tämä Prius PHV on autoliikkeen esittelyrivistä, jotenka se on uusi. Mistään vaihtoautosta ei ole kyse.

Koeajotunnelmat

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Ensimmäiset fiilikseni olivat, että tässä on varmaan yksi siisteimpiä ajamiani Toyotia! Sitten GT86 ja MR2 mallien lisäksi. Ajoasento löytyy tässä autossa manuaalisäätöjen kautta, ja vaihteet löytyvät Toyotan hybridimalleista tutulla tavalla sinisävyisen vaihdekepin kautta. Automaattivaihteista tuttu D pykälä pesään vain. Toyotalla löytyy hybrideistä myös B vaihde, mikä on tarkoitettu mäkisiin ja vuoristoisiin paikkoihin, ja se tuo mukanaan sitten isomman moottorijarrun. Mäkisissä paikoissa voi olla riski, että jarrut kuumenevat liikaa ilman moottorijarrua. Ja se ei ole hyvä juttu se.

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Vaihdekepin oikella puolella on ajotapavalitsimet. Alle 40km tuntinopeudessa autolla voi ajaa aina sähköllä, mikäli valitsee kyseisen asetuksen.

Kun Toyota Prius PHV on tölväisty käyntiin, ei aluksi tottumaton edes tajua auton olevan ajovalmiudessa. Moottoriäänien sijasta nimittäin kuuluu vain pieni humina. Auto kuitenkin liikahtaa nätisti, kun rohkeasti laittaa vaihteen pesään, ja lähtee ajamaan. Tunnelma on miellyttävä. Kun hallintalaitteisiin tottuu, voi sen jälkeen todeta niiden olevan hyvillä paikoilla. Vaikka sadoilla autoilla ajanut olenkin, niin tämmöistä autoa harvemmin on vastaan tullut – ja vielä pistokehybridinä. Esimerkiksi mittaristo ei ole perinteisellä paikallaan, vaan keskellä kojelautaa. Siis aivan kuten viimeisen korimallin Nissan Primerassa! Nissan Primeralla olen toki ajanut aikaisemmin – mutta se ei olekkaan hybridi.

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Tavaratilan luukku on mukavan iso. Se on järkevästi tehty.

Vaikka kiihdytyskisoihin en välttämättä tällä autolla lähtisi, on silti autossa tarpeeksi ulkonäköä, sekä ajo-ominaisuuksia. Kaikki perusasiat on kohdillaan hyvin, ja muutoinkin asiat hienosti arkiajoja ajatellen. Auto mikä kulkee kulutuksien osalta hyvinkin pienellä, mikäli niin vain haluaa. Lisäksi auton käyttökustannukset ovat sopivan kohtuulliset. Varustekattaus sisältää esimerkiksi navigoinnin ja peruutuskameran.

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Itse tykkäsin kyllä ensimmäisestä kokemuksestani Toyota Priuksella. Mikäli kumpikaan henkilöautomalli ei Priuksista uppoa, niin tila-automalli Prius+ löytyy myös mallistosta.

Lopputulema – haluttaisiko pistokehybridi?

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Hinnat alkaen malli maksaa 39 897 euroa. Kaikkein eniten saa irti silloin, kun haluaa ladattavan hybridin, jolla tarvittaessa ajaa myös ilman polttomoottoria – pelkällä sähköllä. Ja pystyy lataamaan tarvittaessa autoansa riittävän usein. Ja jos lisäksi toisinaan ajaa pidempää reissua, jolloin ei pääse lataamaan autoaan. Jos autoa ostaisi pelkästään ulkonäkösyistä, niin kannattaisi varmaan harkita sitä, että sijoittaisiko sen viisitonnia vaikkapa perus Priuksen varusteisiin. Mutta hyvä tämä Prius PHV silti on, sitä en kiistä.

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Sininen logo kertoo Toyotan tyyliin siitä, että kyseessä on hybridimalli. Kyseistä logoa on käytetty muissakin Toyotan hybrideissä, kuten Auris hybridissä.

Koeajoauton speksit: Toyota Prius Plug-In hybridi, eli PHV. Rekisteröity kesäkuussa 2017. Väri helmiäisvalkoinen. Lisävarusteista löytyy teknologia-paketti, joka sisältää esimerkiksi JBL äänentoistojärjestelmän, ja älykkään pysäköintiavustimen. Kyseinen paketti on saatavissa Active varustetason kanssa.

Auton hinta: Toyota Prius PHV maksaa 39 897 euroa. Perus Prius maksaa 34 870 euroa.

Koeajoauton lainasi: Ok Auto, Jyväskylä / www.okauto.fi

Toyota Prius PHV / kuvat Mikko Kilkki

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki