Järkipakujen kuningas – Koeajossa Nissan NV300

Nissan NV300 / kuvat Mikko Kilkki

Kun Primastar hävisi markkinoilta, oltiin Nissanilla hetki ilman tämän kokoluokan pakua. Eteenpäin mentiin vain isomman ja pienemmän voimin. Lopulta Primastarille saatiin korvaaja, mallinimeltään NV300. Nytten mallinimi on linjassa muun Nissanin pakumalliston kanssa, isoveljen ollessa NV400, pikkuveljen taas NV200. Kuten Primastarikin, on tämä uusikin sukua Opel Vivarolle ja Renault Traficille. Sekä uutena myös Fiat Talentolle. Niin selvästi sukua, ettei siitä edelleenkään voi erehtyä. Aiemmin otin tyypit uudistuneesta Renault Traficista, nyt on vuoro annettava Nissanille.

Nissan NV300 vs. Primastar – mitä uutta?

Nissan NV300 / kuvat Mikko Kilkki

Nissan Primastar myi hyvin – mutta joskushan se hyväkin täytyy uudistaa. Nyt uutuuden myötä pakujengiin on liittynyt myös Fiat, jolta tuli samasta autosta neljäs eri versio, Talento. Opelilla ja Renaultilla on mallinimet pysyneet samoina vanhoina, vaikka autot ovatkin edeltäjiinsä verrattuina täysin uusia. Eniten itseäni on ehkä yllättänyt Fiat, joka julkaisi myös Pick-upin, mallinimeltään Fullback. Aiemmin Fiatin hyötyajoneuvomallistosta olin ajanut lähinnä Ducatolla.

Uutuuspaku on tarjolla 1,6 -litraisella dieselkoneella, josta on tarjolla kolme eri tehoversiota. Pienin tehoversio on 95 hevosvoimaa, suurin 145hv. Koeajoauto on 125hv koneella, sekä manuaalivaihteilla. Tavaratilan vetoisuus on väliltä 5,2 – 8,6 -kuutiota. Kantavuus on 1 073 – 1 310 kg välillä. Ja jos tarve on henkilökuljettimelle, on mallivalikoimassa myös Combi -versio, jossa on paikat yhdeksälle henkilölle.

Koeajo

Nissan NV300 / kuvat Mikko Kilkki

Pakumallissa on istuimet kolmelle. Aiemmin Renault Traficilla ajaneena ei tarvitse kauaan miettiä, kuinka paljon autoissa on samaa – nimittäin niin samanlainen on tuntuma. Esimerkiksi vaihdekeppi on yksi yhtäläisyyksien paljastaja. Työntekoonhan nämä kaikki pakettiautot on tehty, ja siinä virassa jokainen hoitaa asiansa hyvin, osti sitten Fiatin, Nissanin, Opelin tai Renaultin merkillä myytävä kulkineen. Ajomukavuudeltaan tosin nämä nykymallit ovat tuntuneet menneen vain mukavampaan suuntaan – nyt pakussa viettäisi mielellään jo kokonaisen työpäivän. Toki yhteistyö suunnittelun saralla säästää kuluja, ja näkyy ostajalle edukkaampana hintana – käy se helposti pidemmän päälle tylsäksi. Jotain hyvää, jotain huonoa.

Nissan NV300 / kuvat Mikko Kilkki

Ajotuntuma on henkilöautomainen, ja ajoasento säädetään manuaalisesti. Ajoasento on pakettiautomaisen pysty. Ilman lastia ajaessa auto tuntuu kulkevan mukavasti. Kun kyseessä on tehoversioista keskimmäinen, niin voisi kuvitella, että 145 -heppainen kone on jo varsin mukava. Alustatuntuma on hyvä. Myös matka-ajo luonnistuu, ainakaan minä en kohdannut mitään järisyttäviä ongelmakohtia tähänkään liittyen. Tavaratila on esimerkiksi järkevästi muotoiltu – sitä on enää fiksummin vaikea tehdä. Ja se jos mikä on yksi valintakriteeri pakua valitessa. Miksi ostaa käyttöautoksi pakua, jonka tavaratila ei ole käyttötarpeeseen sopiva?

Lopputulema

Nissan NV300 / kuvat Mikko Kilkki

Uudistuminen ja muuntuminen paremmaksi on yleensä hyvä – ja niin se on tälläkin kertaa. Oliko sitten hyvä haudata mallinimenä Primastar? Mielestäni kyllä, sillä nyt mallinimistö Nissanin pakuissa on selkeä. Toinen vaihtoehto olisi mielestäni ollut haudata isomman ja pienemmän pakumallin nimet, NV200 ja NV400. Uudistuksen myötä saatiin siis jotain logiikkaa vanhan tilalle. Ei ole enää NV200, Primastar, NV400. Perjaatteessahan siis on aivan sama, tarttuuko kaupasta matkaan Nissan NV300, Renault Trafic, Opel Vivaro, vaiko peräti Fiat Talento. Hae tarjous vaikka kaikista, ja katso sen jälkeen hintaa ja varusteita. Tai osta vaikka sen perusteella, minkä auton merkki miellyttää ratissa eniten? Valinta on sinun, joka pakuostoksille olet menossa.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.nissan.fi

Mikko Kilkki