Järkivaihtarin koeajo: Volvo V70 2.4 vuodelta 2003

Volvo V70 2.4i vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Kierrellessäni Jyväskylän Rinta-Joupin pihaa, huomasin katselevani sillä silmällä Volvoja. Autoja, joita olen vähempi ajanut. Mielestäni löytyikin ikään nähden varsin kohtuulliset kilometrit omaava yksilö, vuosimalliltaan 2003, ja ajettuna 214tkm. Sehän tekee suunnilleen siis 15 200 kilometriä vuoteen! Kävin pyytämässä avaimet autoon, ja lähdin koeajolle. Konehan tässä on käsittääkseni Renaultin sukua, jos joku sitä kammoksuu. Volvon omaa tuotantoa taas olisi se 2.5 -litrainen mylly. En kuitenkaan sen tarkempaa tiedä, kumpi näistä oikeasti on kestävämpi. Volvohan on ollut ainakin perinteisesti Rellua kestävämmässä maineessa, Ranskalaisten kärsiessä ainakin sähkövioista. Tätä Ruotsalaisten kansallisautoa on saanut myös automaattivaihteisena, mutta koeajoauto on 5-pykäläisellä manuaalilla. Tästä aiemman korimallin Volvo V70 jätti itseeni menneinä vuosina ihan mieluisan kuvan, samoin tästä korimallista tuoreempi Volvo XC70. Juuri tämän korimallin Volvo V70 oli jäänyt itseltäni koeajamatta, ja odotukset olivat korkealla aiempien kokemuksien perusteella.

Koeajoautona Volvo V70

Volvo V70 2.4i vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Ensimmäisen korimallin Volvo V70 saatiin markkinoille vuonna 1997, ja se korvasi vanhan mallin Volvo 850. V70:n rinnakkaismallit olivat Volvo S70 ja C70, eli porrasperä ja coupe / avoauto. Siinä missä mallimerkintä V70 tarkoittaa aina farmaria. Nyt koeajettu Volvo V70 saatiin markkinoille vuonna 2001, ja sen porrasperämalli totteli malliuudistuksen myöt nimeä S60. Tämä toisen sukupolven Volvo V70 pysyi tuotannossa aina vuoteen 2007, jolloinka sen korvasi kolmas ja tuoreempi korimalli tuosta perheiden suosimasta farmariautosta. On ehkä syytä muistaa, että Volvo profiloi viimeiseksi jääneen Volvo V70:n pykälää ylöspäin, S80:n farmarimalliksi, ja korvasi vanhentuneen mallin Volvo V6o mallilla. Nykymallistosta Volvo V70 on jo kadonnut, sen korvautuessa nykyisin Volvo V90 ja S90 malleilla. Oma suosikkini näistä lienee ulkonäöllisesti Volvo S90, vaikka en olekkaan vielä näillä uusilla malleilla kerennyt ajamaan. Jopa uusi Volvo XC90 on jäänyt minulta ajamatta, vaikka se onkin jo markkinoilla jonkin aikaa ehtinyt olemaan. Aiempi markkinoilla pitkään ollut XC90 on kyllä osaltani jo ajettuna. Volvon uusi V90 on niinkin kova auto, että autohankinnoissaan siihen on jo päätynyt Ruotsin poliisikin. Suomen takseissa on nähty jo uusia 90 -sarjan Volvoja, nähtiinpä myös V70 Volvojakin isossa määrin taksiautoina.

Koeajo

Volvo V70 2.4i vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Autoa ympäri kierrellessä mitään ihmeellisempää ei osu silmään. Siispä autoon, ajoasento manuaalisäädöillä kondikseen, ja ajamaan. Kytkintuntuma looginen, tuntuma vaihdekeppiin jämpti, ja ohjaustuntuma ja tuntuma rattiin mukava, vaikka alkuun tulvi muistikuviini kaverin kommentit pykälää pienemmästä Volvosta, että olisi muka jäykkä. Jäykkä? Olen sitä juu jäykempiäkin autoja kyllä nähnyt. Ja jäykän auton voin kysyjälle näyttää, jos ei usko. Koeajon alkuvaiheen pyörin Seppälässä, ja huomasinkin Vehon kuorma-autoliikkeessä jotain toimintaa. Siispä koeajon välissä Veholle koeajamaan kuorma-autoa, Mercedes-Benz Actros 3563, ja siitä sitten jatkotyypitykset tällä Volvolla. Monipuolista testaamista, koska en tasan kyllä koeajolle mennessä vielä tiennyt, että tulisin ajamaan kuorma-autoakin. Veholla oli paljon muutakin näyttävää kalustoa pihassa, esimerkiksi Kuljetus Lounes oli saamassa uutta näyttävää Mercedeksen yhdistelmää ajoonsa. Heidän vanha Indiana Jones -teemalla maalattu maansiirtoyhdistelmänsä on kierrellyt aiemmin Jyväskylän nurkilla työmaita, ja samaa urakkaa tulee jatkamaan tämä uusikin, koeajopäivänä Lounekselle luovutettava yhdistelmä.

Volvo V70 2.4i vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Nyt takaisin Volvoon. Alustatuntuma vaikuttaa toimivalta, ainakaan mitään sivuääniä tai vastaavia ei kuulu. Moottoritielläkin kaikki vaikuttaa toimivalta. Jakohihna on myyntilapun mukaan vaihdettu 134 448 kilometrin kohdalla, ja nyttenhän kilometrejä oli 214tkm. Toivottavasti nämä yllätykset sitten jäävätkin tähän, eikä mainittu jakohihna kertoisi enempää auton huonosta pidosta. Auto on muuten sellaisessa kunnossa, että haluaisin ainakin koeajon perusteella uskoa siitä lähinnä hyvää. Tietysti kun kyseessä yli kymmenvuotias vaihtoauto, niin edes pieniin fiksauksiin on syytä varautua. Niitä voi tulla, tai ihan yhtä hyvin olla tulematta.

Lopputulema – kannattaako kaupanteko?

Volvo V70 2.4i vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Kaikki vaikuttaa siistiltä ja toimivalta. Kilometrit suhteutettuna ikään, niin saattaisi ehkä auto päätyäkkin vakavasti harkittavien autojen listalle, jos tämmöistä farkkuautoa olisin hakemassa. Ainoa huomautettava asia ehkäpä on jakohihna, jonka minä ainakin vaihtaisin / vaihdattaisin hetimiten uuteen. Jos jakohihnan ajaa ihan katkeamiseen asti, on silloin helposti edessä kallis moottoriremontti. Nimimerkillä kokemusta on, ja yksi etuajassa katkennut jakohihna. Ainakin Fiat Punton kohdalla se johti esimerkiksi venttiilien hajoamiseen. Omalla kohdallani jakohihnan ennenaikainen hajoaminen johtui vääränlaisesta asennustyöstä, joku oli laittanut väärät osat koneeseen asiaa huomaamatta. Haluan korostaa vielä, etten syytä tällä auton myyjää mistään, vaan haluan kertoa sen, kuinka tärkeää on tehdä tietyt huoltotoimet autoonsa ajoissa.

Volvo V70 2.4i vm2003 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Volvo V70 2,4i vm2003, manuaaliaskilla. Ilmastointiautomatiikka, vakionopeudensäädin, vetokoukku, moottorilämmittimen lisäpistoke. Auto on myynti-ilmoituksen mukaan tuontiauto, ja kilometrit 214tkm. Jakohihna on ymmärtääkseni jo vaihtoiässä. Ei muuta huomautettavaa auton kunnossa. Hintaa tällä lystillä on 7 880 euroa.

Koeajoauton lainasi: Rinta-Joupin Autoliike Jyväskylä

Valmistajan verkkosivusto: Www.volvocars.fi

Katso loput Volvo V70 vaihtoautot Autotalli.comista.