Jarrupedaalin tarpeettomuus nykypäivää? Koeajossa uusi Nissan Leaf

Nissan Leaf 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Muistan, kun luin ensimmäisen kerran jutun, että uudella Nissan Leafilla voi ajaa käyttämättä jarrupedaalia ollenkaan. Mielessäni kävi, että siis mitä? Ajatus tuntui jollain tapaa itselleni uudelta. Sellaiselta, joka on vain jokaisen moottoripään koettava ihan itse. Kyseinen toiminto on nimeltään E-Pedal, jonka saa kytkettyä myös pois, jolloin autolla ajetaan kuin millä tahansa muulla automaattivaihteisella autolla. Jarrupedaali autosta toki siis löytyy, sillä niin sanoo lainsäätäjä, sekä järki. Onhan jarrupedaalin olemassaolo toki myös osa liikenneturvallisuutta, sillä hätätilanteessa E-Pedal ei välttämättä tee riittävän tiukkaa jarrutusta.

Eräänä maaliskuisena keskiviikkona sain viestin, että uutta Nissan Leafia pääsisi vihdoinkin koeajamaan. Niinpä suuntasin autoliikkeeseen heti seuraavana päivänä, sillä upouusi Nissan Leaf oli koeajovalmiudessa esittelyautojen rivistössä. Edellisen kerran koeajoin Leafia silloin, kun vielä vanha malliversio oli voimissaan. Nyt siis oli syytä jättää nämä vanhat mielikuvat Leafista sivummalle, ja kääntää katse uuteen. Jos vanhassa Leafissa oli maksimissaan vain 30kWh akku, on tässä uudessa otettu harppaus eteenpäin myös sen osalta, ja kasvatettu akkukapasiteettia suuremmaksi.

Nissan Leaf – kaikki siis todellakin on pistetty uusiksi

Nissan Leaf 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Latauspisteitä löytyy helposti myös Jyväskylästä, missä suoritin koeajon.

Siinä missä jollekkin se aito ja oikea sähköauto on Tesla, joillekkin se on Nissan Leaf. Vanhasta vuonna 2010 julkaistusta Leafista on jäljellä lähinnä nimi. Leaf on edelleen sähköauto, eikä polttomoottoria ole edelleenkään tarjolla. Kaikki muu onkin sitten uutta. Koeajoautossa on 40kWh akku, sekä varustetaso on Tekna. Esimerkiksi toimintasäde on edelliseen malliin verrattuna kasvanut – se on valmistajan ilmoittamana jopa 378 kilometriä. Vaikka toimintasäde olisi esimerkiksi talvipakkasilla todellisuudessa pienempi, jää se silti uskottavalle tasolle. Toimintasäteen kasvu on luonnollista, sillä edellisessä mallissa akun kapasiteetti oli joko 24kWh tai 30kWh. Myös muotoilu on edellisestä malliversiosta muuttunut, ainakin minun silmääni uskottavammaksi. Nyt sukunäköisyys kattaa Nissanilta Leafin lisäksi esimerkiksi Micran ja Pulsarin. Nissan Leaf on etuvetoinen, mutta silläkin toki pärjää peruskäyttäjä. Teholukema on 150 hevosvoimaa.

Nissan Leaf on ensimmäinen täyssähköauto, jolla minä olen menneinä vuosina ajanut liikenteessä. Toki myös on Mitsubishi iMiev, josta joskus tuli otettua pikatyypit, mutta liikenteeseen asti en poikennut erinäisistä syistä. Näistä vuosista, kun itse ensimmäistä kertaa sähköautossa istuin, sähköautotarjonta on kasvanut mukavasti. Esimerkiksi BMW tarjoilee mallit i3 ja i8, sekä Renaultilta löytyy Twizy ja Zoe. Imievin rinnakkaismalli Citroen C-Zero on itseltäni kokematta vielä, samoin kuin mainitut Renaultit.

Koeajo – Nissan Leafilla on hauska ajaa!

Nissan Leaf 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Kun Leaf on käynnissä, kuuluu sisälle lähinnä puhaltimen ääni. Jos on tarkkana, saattaa kuulla sähkömoottorin pitämän pienen äänenkin. Vaihteistona on automaatti, ja ajoasento säädetään käsisäätöjen kautta. Autossa löytyy nahkapenkit, ja kuljettajan pakalla olo on mukava. Kun lähtee ajamaan, saattaa polttomoottoriin tottuneelle olla jännää se, kuinka sisälle kuuluu lähinnä rengasäänet. Tähän ajatukseen kuitenkin tottuu, eikä se loppujen lopuksi tuota ongelmaa ainakaan autossa sisällä olijoille. Uusista ominaisuuksista esimerkiksi E-Pedal on ehdottomasti jokaiselle kokeilemisen arvoinen – niin myös itse kokeilin. Ennakoiden sillä pystyy pysäyttämään auton, kun vain ottaa jalan pois kaasupedaalilta. Auto todellakin pysähtyy tämän jälkeen täysin, ja varsin miellyttävän oloisesti. Ominaisuus, johon tottuu kyllä, ja jota mielellään myös käyttää tämän jälkeen.

Nissan Leaf 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Leafin takapenkillä on senverran tilaa, että arkikäyttöön se on täysin sopiva. Uudessa Leafissa on myös Propilot -järjestelmä, jonka kokeileminen jäi lumitilanteen vuoksi hieman keväämmälle. Saattaa olla, että palailen sen osalta vielä uudemman blogipostauksen kanssa asiaan. Kyseessä siis on Nissanin itseohjautuva järjestelmä, joka toimiakseen tarvitsee näkyvillä olevat kaistaviivat.

Nissan Leaf 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Nissan Leaf on myös varsin mukava ja helppo pyöriteltävä esimerkiksi parkkihallissa. Autosta näkee hyvin ulos. Varustelistalta löytyy myös peruutuskamera, mikä tuottaa selkeää ja hyvää kuvaa. Uusi Nissan Leaf ei ole ainakaan hinnalla pilattu, sillä hinnat alkaen versio maksaa 35 900 euroa. Siis kerrankin järkevä sähköauto jossakin järkevässä hintaluokassa.

Lopputulema – Muuttuuko käsitys sähköautoista?

Nissan Leaf 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Onko takavalodesign Japanilaisille jotenkin yhteinen asia? Katso vaikka Toyota C-HR, sekä Mitsubishi Eclipse Cross.

Bensa ei pala, eikä auto haise. Lisäksi täyssähköautot ovat perinteisesti olleet kalliita, mikäli on halunnut auton, missä on edes jonkunlainen järkevä toimintasäde. Nyt voin todeta, että Nissan Leaf on moottoripään mielestä kuitenkin mielenkiintoinen tapaus. Toimintasäde on vihdoinkin uskottavaa tasoa, vaikka esimerkiksi talvipakkasilla jäisikin valmistajan ilmoittamasta. Ja mielenkiintoisia uusia ominaisuuksia löytyy. Ja mikä parasta, ei tarvitse olla miljonääri ostaakseen tämän itselleen. Ja auto on lisäksi myös tiloiltaan järkevä, kun katsoo takakonttiin, sekä takapenkille. Jos ensimmäisen malliversion Nissan Leaf on voinut ollut perheen ykkösauto, on tämä vielä potentiaalisempi vaihtoehto ykkösautoksi. Senverran paremmasta tapauksesta puhutaan.

Hintavertailu sähköautomallistoon osoittaa, että esimerkiksi BMW i3 maksaa uutena 41 829 euroa. Kuusitonniakin on rahaa, varsinkin jos ruvetaan miettimään auton käytännöllisyyttä, ja tavallisen palkansaajan palkkapussia.

Nissan Leaf 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Koeajoauton speksit: Nissan Leaf, varustetaso Tekna. Akuston koko 40kWh. Koko Leaf -malliston hinna alkaen 35 900 euroa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki