Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary

Jeep – jo vuodesta 1941

Juhlavuosien erikoismallit autoissa pistävät yleensä hymyilyttämään lähes ivallisesti, mutta tällä kertaa olemme vakavan asian äärellä. Ensimmäinen Jeep nimittäin pääsi tuotantolinjalle vuonna 1941, ja vaikka syy saattoi olla muita automalleja synkempi, niin se oli samalla sitäkin tarpeellisempi. Kuka tietää miten olisi käynyt ilman Jeepiä? Tällä perusteella Jeep on vanhin nelivetoinen massatuotantoauto ja samalla kaikkien maasturien kantaisä. Vaikka moni mieltää Land Roverin maastureiden valtiaaksi, tosiasia on että ensimmäiset Land Roverit nähtiin vasta Jeepin menestyksen myötä ja sen inspiroimana vuonna 1948. Ensimmäinen siviiliversio Jeepistä nähtiin heti toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1945. Otimme koeajoon nykyisen malliston yläpäästä Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary- mallin. Samalla on hyvä todeta myös, että Grand Cherokee juhlii nyt jo 25-vuotista taivaltaan maastojen siimeksessä.

 

Omistaja ohjaa mutta kuka omistaa?

Geopoliittisen tilanteen rauhoittuessa vuosikymmenien saatossa ja maasturien kysynnän laskiessa jäi Jeep pian vannoutuneiden harrastajien autoksi ja jokseenkin marginaaliseksi merkiksi. Omistajuuskin on vaihtunut historian saatossa tiheästi, olkoonkin että syyt ovat useimmiten olleet korkeammalla kuin Jeepissä itsessään (Willys 1945, Kaiser Motors 1953, American Motors Corporation 1970, Renault 1979 (sijoittajana), Chrysler 1987, DaimlerChrysler 1998, Chrysler Group LLC 2007 (sijoittajien omistama) ja viimeisimpänä FCA US LLC 2014). Kun FCA-ryhmän pääjohtajalta Sergio Marchionnelta hiljattain kysyttiin olisiko Jeepin myyminen hänen agendallaan, oli vastaus lyhyesti ”Yes”. Ei siksi että Jeepillä menisi huonosti, päinvastoin. Merkki on kolminkertaistanut myyntinsä FCA:n ohjenuorassa ja lanseerannut mennävuosista poiketen houkuttelevia uusia malleja potentiaalisten asiakkaiden iloksi. FCA on palauttanut kaikkien maasturien kantaisän takaisin tielle antaen ihmisille sitä mitä he nyt haluavat, trendikkäitä maastureita – kadulle ja maastoon. FCA on pystynyt myös tehokkaammin hyödyntämään yhteisiä alustarakenteita ja osia omistamiensa merkkien kesken, joten yksittäisen auton tuotantokustannus on saatu pidettyä kurissa. Harmaan halpa muovisuus ja vanhanaikainen sisustus on myös tiessään, on aika päivittää mitä tiedämme Jeepistä.

Historiasta nykyaikaan

Nyt myynnisä oleva Grand Cherokeen neljäs sukupolvi lanseerattiin 2009 New Yorkin autonäyttelyssä mallivuodeksi 2011, joten tarkkaavaiset voivatkin laskea että nyt ollaan yleisen elinkaaren ehtoopuolella. Tähän astiset sukupolvet ovat olleet aina viisivuotisia, mutta FCA:n ostettua merkin 2014 on rytmissä menty hieman sekaisin. Toisaalta FCA on tämän myötä käärinyt 30 erilaista palkintoa ja tunnustusta Grand Cherokeelle, joten ei ole ihme, että kultamunaa ei ole haluttu rikkoa. Tämän vuoden New Yorkin autonäyttelyssä nähtiin myös SRT-mallista edelleen kehitetty Trackhawk-versio, joka 717 hevosvoimallaan ja 875 Nm:n väännöllä on historian voimakkain Grand Cherokee, kiitos 6,2 litraisen mekaanisesti ahdetun HEMI V8:n.

Vain harva on juuriltaan amerikkalainen

Onko Grand Cherokee sitten jonkinlainen italowestern? Siinä missä edullisemmat Jeep-mallit leikittelevät Jeep-brändillä lähes italialaisten muotitalojen tapaan, on Grand Cherokee edelleen vanhan koulukunnan auto, hyvällä tavalla. Grand Cherokee ei myöskään ole katumaasturi. Grand Cherokee on aina ollut, ja on edelleen, ihan oikea maastoauto. Jos katumaasturit olisivat ruotsalaisesta vaateliikkeestä ostettuja pilottitakkeja, olisi Grand Cherokee pari maailmanselkkausta ja pakkolaskua nähnyt laivaston oikea G-1 mallin nahkatakki, sama jonka Tom Cruise teki kuuluisaksi Top Gun -elokuvalla.

Ohjaamossa on havaittavissa edellämainittua kustannustehokkuutta osien suhteen, niinpä esimerksi sama adaptiivinen vakionopeudensäädin saattaa tulla vastaan konsernin muissa autoissa. Toisaalta esimerkiksi vilkun ja lasinpyyhkimien yhdistetty kytkin ja jalalla poljettava seisontajarru ovat ehtaa Daimler-varaston pohjaa. Myös runko ja pohjalevy ovat Daimler-taustaa, ja sikäli yhteneväisiä Merdedeksen M-, R-, ja GL-mallien kanssa. Koeajoauton moottorina ollut 3.0 litran V6 diesel on VM Motorin pajalta (osa myös FCA-konsernia) koodilla ”630 DOHC” ja saman moottorin löytää useimmiten myös Maserati Ghiblin ja Levanten nokalta.  Vaihteisto on puolestaan saksalaisen ZF:n mainio 8-vaihteinen ja nopea kaksoiskytkinvahteisto, joka on entuudestaan tuttu monesta eri automallista, kuten muassa BMW 7-sarja, BMW X5 50i, Jaguar F-Type, Rolls-Royce Phantom, Maserati Quattroporte, Aston Martin Vanquish,  Rapide ja DB9. FCA-konserni taasen on hyödyntänyt ZF:n vaihteistoja myös uusissa Giulia ja Stelvio Alfa Romeo -malleissa.

 

Riippuu siitä mistä roikkuu

Koeajoautossa oli nimenomaisesti Quadra-Trac 2 -nelivetojärjestelmä, joka käyttää jarrujärjestelmää (Brake Traction Control System) hallitsemaan renkaiden pitoa. Järjestelmä tunnistaa renkaiden napojen nopeuserot ja puuttuu tarvittaessa nopeasti peliin tasaamaan niitä, jopa kunkin renkaan osalta yksitellen. Mallistossa on saatavilla Summit-versiossa myös Quadra-Drive 2 -järjestelmä, jolloin pitoa annostellaan takatasauspyörästön sähköisen lukituksen kautta. Etuna jälkimmäisessä järjestelmässä on lähinnä, että mikäli autolla ajetaan yhtäjaksoisesti tuntikausia vaativissa maastoissa, eivät jarrut ylirasitu hallitessaan pitoa aktiivisesti sekunnin murto-osissa. Samoin erittäin jyrkissä nousuissa renkaiden luistaessa Quadra-Trac 2 saattaa jarrujärjestelmän myötä viedä vauhdin, jolla mäki noustaan ylös, kun taas Quadra-Drive 2 syöttää renkaille voimaa päättäväisemmin pienestä pidonmenetyksestä huolimatta.

Suurimmalle osalle riittää siis vallan mainiosti koeajoauton Quadra-Trac 2 -järjestelmä. Kuljettajan ei tarvitse osata maastoasetuksia muuten kuin tietämällä minkälaisella pinnalla kulloinkin ajetaan – Grand Cherokee hoitaa loput. Keskikonsolin pyörökytkimestä valitaan vain hiekka, lumi, automaattinen, muta tai kivikko. Näiden valinta voidaan hoitaa aina niin sanotusti lennossa, mutta kivikko vaatii alennusvaihteen kytkentää, jolloin vaihteiston tulee olla N-asennossa. Auto kyllä muuten kertoo sinulle, jos näin ei ole. 75th Anniversary -juhlaversion vakiovarusteisiin kuului myös Quadra-Lift säädettävä ilmajousitus, jonka avulla maavaraa voidaan säätää jopa 27 senttiin eri tasojen kautta.

 

Tunnelma katossa ja katto korkealla

Grand Cherokee on rakennettu ylelliseksi autoksi ja sen tuntee sisällä. Tunnelma on ehdottomasti enemmän eurooppalainen kuin mitä suurin osa olettaa amerikkalaisista autoista. Autossa on miellyttävä istua ja kaikki paitsi näyttää, myös tuntuu hyvin tehdyltä. Käytännössä 75th Anniversary (98.466 euroa) pitää sisällään lähes kaikki mahdolliset tehdaslisävarusteet. Hinnaltaan versio sijoittuu Overland (96.957 euroa) ja Summit (103.015 euroa) -versioiden väliin, mutta erot näkyvät lähinnä tyyliseikoissa. Varusteluun 75th Anniversary -versiossa kuuluvat nimittäin mm. mukautuva vakionopeudensäädin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, etutörmäyksen varoitusjärjestelmä, kaksiosainen (edestä myös avattava) lasikatto, 20” vanteet, ilmastoidut etuistuimet, nahkaverhoiltu kojelauta ja istuimet, ilmajousitus, navigointijärjestelmä, sähkösäätöiset etuistuimet (kuljettajan muistilla), takaistuinten lämmitys reunapaikoilla, tummennetut takaikkunat, pysäköintitutkat ja peruutuskamera, sähkötoiminen takaluukku, 10 kaiuttimen äänentoisto ja 506 w vahvistin, bi-ksenon ajovalot, avaimeton sisäänkäynti ja käynnistys, 8,4” kosketusnäyttö sekä bluetooth, USB, AUX ja SD-liitännät sekä kahden alueen automaatti-ilmastointi.  Jos tälle kyseiselle autolle haluaa hakeaa verrokkeja, niin kannattaa katsoa vaikka alla listattuja kilpailijoiden huippuvarusteltuja malleja.  Nopeallakin vertailulla ja kokonaisuus huomioiden Grand Cherokee on ehdottomasti jo valmiiksi parhaiten varusteltu ja hinnoiteltu, mutta myös maastokykyisin ja silti katu-uskottavin historiallaan.

  • Jaguar F-Pace 30d AWD Aut S (103.147 euroa alkaen ilman lisävarusteita)
  • Lexus RX 450h Hybrid AWD A Premier F Sport (104.463 euroa alkaen ilman lisävarusteita)
  • Land Rover Discovery 3.0 Td6 HSE Luxury (109.072 euroa alkaen ilman lisävarusteita)
  • Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic (97.505 euroa alkaen ilman mitään lisävarusteita tai paketteja)

 

Leppoisaa ajoa

On selvää, ettei Grand Cherokee ole ideaali kaupunkiauto kokonsa puolesta, mutta yllättäen auto kääntyy varsin pienessä tilassa ja peruutuskamera helpottaa pysäköitäessä. Tutka havaitsee hienosti myös parkkipaikalta peruutettaessa mahdollisesti takaa kävelevät ihmiset ajoissa. Siinä missä 3,0 litran V6 diesel on tehty matka-ajoon, pelastaa nopea automaattivaihteisto myös kaupunkiajossa eivätkä kierrokset nouse liian korkealle kiihdytyksissä. Niinpä moottorilta on turha odottaa urheilullista tai räjähtävää suorituskykyä, ison väännön edun huomaa parhaiten moottoritiellä ohitettaessa 80-120 km/h. Vauhdikkaammassakin matka-ajossa Grand Cherokee etenee hyvin tasaisesti, vakaasti ja hiljaisesti. Tunnin ajomatkan jälkeen tuntuu kerrankin siltä, että vasta päästiin vauhtiin ja olisiko mitään asiaa Lappiin?

 

Käytännössä huomattua

Starbucksin grande latte muki uppoaa keskikonsoliin tukevasti ja syvälle. Läheisen luukun takana piilossa katseelta ovat myös USB-liitännät ja 12V-latauspistokkeet. Keskikonsolin avattavaan säilytyslokeroon (käsinoja) menee helposti pysäköintikiekko, aurinkolasikotelo, lompakko, latausjohto yms. Lokerossa on myös 12V-latauspistoke ja CD-levysoitin.

Tavaratilaa on todella paljon, nimittäin 782 VDA litraa. Itseasiassa takakontti on niin iso, että sitä voi hyödyntää retkillä vaikka piknik-tilana. Maavarasta johtuen takakontin lattia on korkealla.  Välipohjan alla on 18” vanteella vararengas, joka käytännössä vie suurimman säilytystilan tuon pohjan alta. Renkaan lisäksi pohjan alapuolisiin pikkulokeroihin menee silti lumiharja, huomioliivit, ensiapulaukku, varoituskolmio, yms.

Takapenkillä nautitaan omasta lasikatosta (kiinteä), ilmastointisuulakkeista, istuinlämmityksestä, kahdesta USB-liitännästä ja kallistettavista istuinten selkänojista. Jalkatilaa etuistuimeen verrattuna on reippaasti, isompikin kenkä mahtuu lattialle. Grand Cherokee on nimensä mukainen. Siksi kyytiin kirjaimellisesti kiivetään, ja tätä helpottamaan on takapenkkiläisille laitettu kahvat josta ottaa kiinni noustessa.

 

Tämä ei ole katumaasturi

Grand Cherokee on erittäin maastokykyinen auto. Jopa niin, että suurin osa meistä normaaleista kuolevaisista ei koskaan pysty hyödyntämään auton kykyjä oman uskalluksen loppuessa. Siinä missä suurin osa kilpailijoista on varusteltu vain kadulla käytettäväksi, 75th Anniversary pystyy ja haluaa mennä myös maastoon. Vaikka alustan tekniikan käyttäminen onkin tehty yksinkertaiseksi siten, ettei kuljettajan tarvitse kuin tietää millä alustalla ollaan, on eri asetuksilla silti väliä. Ilmajousituksen ja korotetun maavaran ansiosta Grand Cherokee menee ensinnäkin pelkäämättä sellaisille töyssyisille hiekkateille, missä ylläpito on laiminlyöty kokonaan ja routa on rikkonut tien. Ajoin kokeeksi auton eräällä rakennustyömaalla sivuun ajouralta pienikokoiseen kivikkoon. Kuulalaakerimaiset ja irtonaiset sepelit imaisivat painavan auton hetkessä Rock-asetuksesta huolimatta ja niin auto kaivoi itseään sentti sentiltä syvemmälle juntturaan. Pohja ei silti ottanut kiinni ja fiksua onkin pitää auto vaikeassa maastossa toiseksi ylimmällä tasolla, koska pohjan ottaessa kiinni on vielä mahdollisuus ilmajousituksen avulla nostaa autoa viimeinen askel ja irroittaa se pohjasta. Vaihdoin valitsimesta Rock-asetuksen Sand-asetukseen ja laitoin pakin päälle. Grand Cherokee peruutti itsensä heti pulasta ja ajoi sen jälkeen saman paikan yli uudestaan ilman mitään ongelmia, sillä nyt alusta tiesi olevansa viettävällä pohjalla kulmikkaan kovan kivikon sijaan.

 

Siinä missä kilpailijat yrittävät erottua toisistaan entistä vetävämmällä ja virtaviivaisemmalla muotoilulla, ei Grand Cherokee edes yritä. Ja se on ehkä tämän auton hienoin puoli, totta puhuakseni. Kauniiden muotojen (voidaanko katumaasturien kohdalla edes puhua sellaisista?) sijaan Grand Cherokee keskittyy olemaan oma itsensä, tietäen että tiukan paikan tullen hyvällä kumisaappaalla on enemmän käyttöä kuin nahkapohjaisilla kävelykengillä. Kun tänä päivänä autojen eri korimallien rajat pyritään hämärtämään, on suorastaan ilo ajaa autolla, joka on rehellisesti ja ylpeästi suorittaja. Grand Cherokee pitää hyvää huolta matkustajistaan, niin että matkaa taittaisi mieluusti moninkertaisen määrän vain ajamisen ja olemisen ilosta. Myös varustelu 75th Anniversary versiossa on niin kattava, ettei käytännössä valittavaksi jää kuin väri. Ja sen suhteen voin suositella koeajoauton tumman vihreää väriä, se sopii täydellisesti henkensä puolesta kunnioittamaan merkin vuonna 1941 alkanutta historiaa.

Numeroina:

3,0 litran V6 turbodiesel, 250 hevosvoimaa, 570 Nm vääntöä

neliveto, kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto alennusvaihteella

4.875 mm pitkä, 1.943 mm leveä, 1.792 mm korkea, akseliväli 2.915 mm

2.496 kg omamassa, 2.949 kg kokonaismassa

782 litraa (VDA) tavaratilaa min, max 1.554 litraa

750 kg:n jarruton  ja 3.500 kg:n jarrullinen perävaunumassa

265/50 R20 rengaskoko edessä ja takana

205-270 mm maavara

lähestysmiskulma 26,3-35,8 astetta / jättökulma 26,5-29,5 astetta / ylityskulma 18,8-23,5 astetta

202 km/h huippunopeus, 8,2 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h

Kulutus 8,0 litraa kaupungissa, 6,4 litraa maantiellä  ja 7,0 litraa yhdistetty per 100 km

184 g/km CO2-päästöt