Jos kartanonherra Ford Fiestan ostaisi – koeajossa uudistunut sellainen

Ford Fiesta 1.0 vm20017 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Uudistunut Ford Fiesta, yksilitrainen kolmesylinterinen kone, ja automaattiaski. Se kuulosti mielenkiintoiselta yhdistelmältä, kun sain valita koeajoon joko manuaalin tai automaatin. Minulle oli puhuttu uudesta Fiestasta varmaan jo koko mennyt kesä. Yksi autoliikkeen myyjä kerkesi kesän mittaan jo referoida saamansa tuotekoulutuksenkin. Edellinen ajamani Fiesta onkin ehkä astetta mielenkiintoisemmalla tarinalla – nyt keskitytään tähän uusimpaan. Vaikka Fiesta jonkun mielestä tylsältä vaikuttaisikin, niin kuoren alta löytyi silti varsin käytännöllinen ja järkevä käyttöautoksi hyvin soveltuva kulkine. Kyllä tämä auto vain kampoihin pistää kilpailijoilleen, jos ostaja vain sen luokse löytää.

Mitä sitten uudistui?

Ford Fiesta 1.0 vm20017 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Aiemmin saman kokoluokan autoista uusiksi on mennyt Nissan Micra ja Citroen C3. Uudessa Fiestassa päivityksiä on senverran, että niitä kannattaa hakea auton sisältä että ulkoa. Suurin muutos löytynee ehkäpä auton takavaloista, jotka ei enää ole pystyssä – vaan ne ovat nyt poikittain. Myös auton sisällä on tapahtunut muutoksia, esimerkiksi kojelaudassa. Päivittyneen ulkoasun myötä uusi Fiesta vaikuttaa nettikuvissa ehkä isommalta kuin onkaan – totuuden ollessa kuitenkin se, että edelleen ollaan edeltäjän kokoluokassa. Kokoeroa löytyy lähinnä vain joitakin millejä, maksimissaan senttejä. Koeajoauton varustetasona on Titanium, ja automaattiaski on kuusipykäläinen. Varsinkin vanhan koulukunnan edustajia nämä uudet pienikoneiset autot tuntuvat helposti hämäävän, siksi suosittelenkin tämmöisellä autolla koeajoa asiasta kiinnostuneille. Uuden Fiestan tunnistaa kyllä uudeksi, vaikka muutoksia ei ole missään kohtaa pistetty överiksi. Jos kokee tarvetta valita manuaalivaihteiston, se on moottorin koosta riippuen joko 5- tai 6- vaihteinen.

Koeajo

Ford Fiesta 1.0 vm20017 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Moottorin tunnistaa jo äänestä kolmesylinteriseksi. Ajoasento löytyy manuaalisäätöjen kautta. Hallintalaitteet löytyy sopivilta ja luonnollisilta paikoilta, joten niitä on hyvä käyttää. Automaattivaihteisto on selkeä käyttää, mitään yllättävää ei ilmene sellaisella aiemmin ajaneelle. Vastaava yksilitraisen ja automaatin yhdistelmä on nähty aiemmin jo Focuksessa, joten se ei sinänsä ole enää Fiestassa mikään uusi. Tehoja löytyy turbokoneesta 100 -hevosvoimaa, ja se tuntuu piisaavan varsinkin perusajoon hyvin. Oikeastaan hirveästi enempää tämän kokoluokan auto ei tehoja kaipaakkaan. Vaihteisto vaihtaa vaihteet miellyttävän oloisesti, D -pykälän lisäksi sporttiasento S löytyy.

Ford Fiesta 1.0 vm20017 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Edeltäjään verrattuna akseliväli on kasvanut 4 millimetriä, ja kokonaispituus 71 millimetriä. Auto on edeltäjäänsä 12 millimetriä leveämpi. Eli mistään merkittävästä erosta ei ainakaan paperilla vaikuta puhuttavan.

Lopputulema

Ford Fiesta 1.0 vm20017 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Ford Fiesta on hyvä auto ajaa – niin oli jo edeltäjänsäkkin. Uudistukset on toki havaittavissa selvästi, mutta ne eivät ehkä ole aivan niin radikaaleja, mitä vaikka Nissan Micrassa ja Citroen C3:ssa on aiemmin nähty. Tästä voi toki olla hyötyä ja haittaa, samoin kuten Nissanin ja Citroenin malliuudistuksista – riippuen siitä, mistä suunnasta asiaa tarkastelee. Jos haluaa enemmän perinteitä kunnioittavan, mutta silti uudistuneen auton, niin mielestäni Ford Fiesta on tästä mainitusta kolmikosta silloin lähimpänä etsittyä. Tämän kokoluokan autoista Fiesta on kyllä kokeilemisen arvoinen autouutuus. Jos ei perusvarustetasot (Trend ja Titanium) miellytä, tarjolla on myös ST-Line ja Vignale, mitkä Suomihinnasto tuntee.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Valmistajan sivusto: Www.ford.fi

Hinnat alkaen: 13 6oo euroa: siihen rahaan saa Trend -varustetason, ja 1.1 -litraisen 70hv koneen. Halvin automaattivaihteinen Fiesta maksaa 16 300 euroa, varustetaso on silloin myös Trend.

Mikko Kilkki