Joulupukin hopeanuoli – Koeajossa Mercedes Benz CLK 270 CDI

Mercedes-Benz CLK 270 CDI vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki

Mikä on se pieni, coupemainen ilmestys? Yksi sellainen on esimerkiksi Mercedeksen vuosina 1997 – 2009 valmistettu CLK malli. Koeajoauto on vuosimallai 2003, ja tuotu Suomeen Belgiasta. Mercedes-Benz CLK 270 CDI on nähnyt tietä 302 tkm, ja katsastettu menneenä syksynä. Pelkkänä pihakoristeena tämä kohta viisitoistavuotias kulkine ei ole ollut. Varustetaso autossa on Elegance, ja 2.7 litrainen diesel tuottaa tehoja 170 hevosvoimaa. Viisipyttyisessä koneessa siis piisaa tehoja peruskäyttäjälle, hinnat alkaen mallin ollessa CLK 200. Itseäni ainakin eniten yllätti se, että kaasumallikin on ollut urheiluhenkisessä CLK mallistossa tarjolla – ainakin jossain päin maailmaa, joskaan Suomeen tuoduista autoista en ole varma. Kyseinen kaasumalli tunnetaan, tai siis tunnettiin lisänimellä CGI. Vilkaisu Nettiautoon paljastaa, että yhtään tämmöistä kaasumallia ei kuitenkaan ole myynnissä ainakaan kyseisellä sivustolla – 150 myynnissä olevasta autosta selvästi surin osa, eli 120, on bensakoneisia. E-sarjan kaasumalli on ollut blogissani koeajossa aikaisemmin, joten tiesin kyllä Mercedeksen tehtailleen kaasumalleja. Sikäli yllätystä siis ei tullut. Arvata vain saattaa, että herättikö tämä tieto taas omaa autokuumettani kaasuautoilua kohtaan.

Mercedes-Benz CLK – mitä ja kenelle?

Mercedes-Benz CLK 270 CDI vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki

Kolmentoista vuoden aikana CLK mallista valmistettiin kaksi eri malliversiota. Se perustui pohjalevyn osalta C-sarjaan, ja esimerkiksi koeajetun auton keula on yksi yhteen W203 koppaisen C-sarjalaisen keulan kanssa. Huoltohistoriaa koeajoautossa löytyy 250tkm kilometrilukemaan saakka. Varustelistaus käsittää nahkasisustan, ja retrohenkeen sopivasti kasettisoitinkin on. Myönnettäköön kyllä, että C-kasettini olen jo vuosia sitten pistänyt pois. Radio vaikuttaa kyllä toimivalta – ja taajuudet kuuluu hyvin. Nahkapenkit näyttää ehjiltä. Mercedeksen CLK on takavetoinen, ja mallistossa sen korvasi sittemmin E-sarjan Coupe. CLK oli tuotantovuosinaan hintaluokkansa osalta verrannollinen E-sarjan Mercedekseen.

Koeajotunnelmat – hieno se on edelleen!

Mercedes-Benz CLK 270 CDI vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauto on automaattivaihteistolla. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Auto on sisältä tuttua Mercedestä, joten kulttuurishokkia ei tule. Kone käy terveen oloisesti, joten vaihteistosta D pesään, ja matkaan. Alustatuntuma vaikuttaa pätevältä, ja vaihteisto vaihtaa toimivan oloisesti. Vaikka kilometrit ehkä hieman näkyvätkin, niin perusasiat on silti autossa kunnossa. Vaihteisto on käytettävyydeltään Mercedesmäinen, eikä yllätä sekään mitenkään.

Mercedes-Benz CLK 270 CDI vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki

Moottoritielläkin meno toimii, vaikka ulkonäkö saattaisi antaa olettaa menohaluja olevan karvan enemmän. Toisten jalkoihin tällä ei kuitenkaan jäädä maleksimaan, vaan eteenpäin menee silti hyvin. Tekniikka on ymmärtääkseni ihan perustavaraa, ja kone on juurikin se sama, mihinkä perustuu se yksi ja ainoa AMG:n virittämä dieselkone, kaikkien muiden mallien ollessa AMG:ltä bensakoneisia. Kyseistä AMG mallia on myyty C 30 AMG nimellä, eikä AMG ole sen jälkeen dieselmalleihin koskenut – ja tuskin tulee enää ikinä koskemaankaan. Kyseistä C-sarjan dieselmallia saattaa toisinaan edelleen löytää autoliikkeen vaihtoautoriveistä. Mercedeksen pikkubussiahan myös yritettiin virittää AMG:n toimesta, mutta siinä kone jätettiin vakioksi, ja prototyyppiasteelle jäi muutenkin koko auto.

Palatkaamme kuitenkin tähän CLK 270:iin, joka on arkiajoon soveltuva coupemainen ilmestys. Auto, jossa on yhdistetty hauskanpito ja ja käytännöllisyys ainakin jossakin määrin. Plussaa on ehdottomasti annettava turvavyön ojentajamekanismista, joka muuten toimii. Sellainen on nähty jo 1980 -luvun coupemallin Mercedeksissä.

Lopputulema

Mercedes-Benz CLK 270 CDI vuosimalli 2003 / kuvat Mikko Kilkki

Mercedes-Benz CLK 270 on edelleen hieno auto. Jos tehopelin haluaa, myös AMG versio on ollut tarjolla. Perusmalleista tehokkain on ollut Euromarkkinoilla CLK 500, Jenkkimarkkinoilla vastaavasti CLK 550. AMG malleja on nähty CLK 55 AMG, CLK 63 AMG, sekä näistä jälkimmäisestä viritelty Black Series. Kaikkein tehokkain malli on ollut CLK DTM AMG, josta irtoaakin 582 hevosvoimaa. Vois muuten olla mielenkiintoista päästä kokeilemaan näitä AMG malleja, varsinkin tämä DTM AMG. Ja se CGI, sellaisen voisin kyllä etsiä vaikka sitten ulkomailta, ja ostaa pois. Kunhan vain riittävästi palkkaa pääsee töistä tienaamaan.

Jos joulupukki ostaisi itselleen coupemallin Mercedeksen vaihtoautorivistä, voisi se olla tämä. Lystiä ei ole hinnalla pilattu – brutto netto ja ratto on 9 880 euroa.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike / Matti Hytönen, 050 917 8750 / www.rinta-jouppi.com

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz CLK270 CDI Elegance, nahkasisusta, automaattivaihteisto, hinta 9 880 euroa. Katsastettu. Huoltotiedot 250tkm saakka. Auton tuontimaa Belgia.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki