Kaasuauto kymmenen vuoden takaa – Koeajossa Mercedes-Benz E200 NGT

Mercedes-Benz E200 NGT vuosimalli 2007 / kuvat Mikko Kilkki

Tässä on mielestäni ehkä yksi parhaimman näköisiä E-sarjan Mercedeksiä, mitä maa päällään kantaa. Olen aina halunnut tämmöisen mustan värisenä, ja farmarina. Juuri tämän korimallin. Koneella ei nyt välttämättä niin väliä olisi, kunhan ulkonäkö olisi kohdillaan, ja tekniikka kunnossa. Autossa tulisi myös olla tummennetut takalasit, sekä musta nahkasisusta. Mitkään puolinahkapenkit eivät kävisi – jos siis minä saisin valita. Kangaspenkit on myös suljettu pois. Tällä kertaa juju on kuitenkin kyseisen E-sarjan Mercedeksen kaasuversiossa – siitä kertoo mallissa lisämerkintä NGT. Vaihtoautorivissä olisi ollut tämän auton vieressä myös kaksin kappalein E280 -mallimerkinnällä varustettuja saman korimallin edustajia, mutta silti enemmän veti puoleensa tämä E200 NGT. Hieman kuin yllättäen, maltoin siis jättää mainitut tehokkaammat autot välistä. Edellinen ajamani Mercedeksen kaasuauto oli mallia Sprinter NGT, joskus vuosikymmenen vaihteessa. Joten minun ajooni Mercedeksen kaasumalleja ei ainakaan liian usein ole osunut. Mercedekseltä tosiaan on kaasumalli ollut saatavissa pakettiautostakin, kuten edellisen korimallin Sprinter NGT sen osoittaa.

Mercedes-Benz E200 NGT – millainen on kaasuauto Saksalaisittain?

Mercedes-Benz E200 NGT vuosimalli 2007 / kuvat Mikko Kilkki

Tässä se on: Mercedeksen ensimmäinen kaasukäyttöinen henkilöautomalli. Kaasujärjestelmä oli tähän malliin lisävaruste, joten kone perustuu vastaavaan bensaversioon. Tämä tekee sen, että silloin kun kaasua ei ole saatavilla, pystyy hyvin tankkaamaan bensaa, ja jatkamaan matkaa sen turvin. Suurimpiin teho- ja vääntöarvoihin polttoainevalinta ei vaikuta, vaan maksimiarvot on käytettävissä niin bensalla kuin kaasulla ajettaessa. Mistään jälkiasennetusta kaasujärjestelmästä tämän auton kohdalla ei siis ole kyse. Tässä autossa on automaattivaihteisto, ja kone on kompressoriahdettu. Auto on takavetoinen. 1,8 -litrainen kone tuottaa tehoja 163 -hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 240 -Newtonmetriä. Perusmallissa maksimivääntö saavutetaan pienemmillä kierroksilla, kuin tässä kaasuautossa: E200 maksimivääntö on 3000r/min kohdalla ja NGT version kanssa 3500r/min kohdalla. Tietä tämä auto on nähnyt jo 305tkm, ja huoltokirjamerkintöjäkin löytyy vielä 280tkm kohdalta. Tämän korimallin merkintä on W211, ja se oli tuotannossa vuosina 2002 – 2009. Facelift -malli nähtiin kesällä 2006. Myös tuoreempi kaasuauto on löydettävissä: Se tottelee mallimerkintää E200 NGD, viimeinen kirjain on siis vaihtunut vuosien saatossa kovasta pehmeäksi. Ja pienenä knoppitietona mainittakoon, että jos Mercedeksen miehet puhuvat Väyrysestä: Väyrynen on tästä mallista se edellinen E-sarjalainen.

Koeajo

Mercedes-Benz E200 NGT vuosimalli 2007 / kuvat Mikko Kilkki

Manuaalisäädöt ne on tässäkin autossa – ja säätövaraa tuntuu löytyvän ajoasennon osalta. Nahkapenkit näyttää ehjiltä, ja auto muutoinkin siistiltä. Normaalia kulumajälkeä on jossain pienessä kohtaa, mutta se nyt tottakai täytyy aina hyväksyä 300tkm ajetussa autossa. Jos haluaa uuden auton, on tällöin ostettava uusi auto. Hallintalaitteet löytyvät sopivilta – eli suoraan sanottuna hyviltä paikoilta. Nappistarttia ei ole, vaan kyllä tämä auto ihan tiirikalla käynnistetään. Seisontajarru on vasemmalla puolella Mercedeksen tyyliin – sille on oma poljin, mistä se laitetaan päälle. Ja kahvasta se sitten vapautetaan.

Mercedes-Benz E200 NGT vuosimalli 2007 / kuvat Mikko Kilkki

Ajotuntuma on kuin bensa-autolla ajaisi – mutta taitaapa tankissa nyt muutenkin kyseiset aineet olla. Aiemmin olen ollut vain tämän korimallin Mercedeksen kyydissä, mieleeni tulee äkkiseltään ainakin E280 vuodelta 2006. Ohjaustuntuma, sekä alusta tuntuu olevan kohdillaan, varsinkin jos mukavuustekijöitä ajattelee. Saksalainen autonrakentaja on tehnyt laatutyötä, koska näillä kilometreillä mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulu.

Lopputulema – Mä haluan tämmöisen! Vai tuoko auto sittenkään onnellisuutta?

Mercedes-Benz E200 NGT vuosimalli 2007 / kuvat Mikko Kilkki

Vetokoukku löytyy myös tästä autosta.

Monessa tilanteessa auto helpottaa elämään. Harrasteauto saattaa tuoda toisinaan myös iloa elämään, varsinkin hyvässä kaveriporukassa harrastettuna. Mutta loppupeleissä onnellisuus mitataan jollain muulla kuin materialla. Jos auton ylläpitokulut on riittävän edukkaat, eikä vaikkapa ylimääräisiin korjauksiin mene turhaan rahaa, voidaan se toki myös laskea plussaksi. Kaasuauto on toki yksi vaihtoehto säästää rahaa. Tulevaisuudessa polttomoottoriautoille joudutaan keksimään muita korvaavia vaihtoehtoja, jolloin bensa ja diesel saavat jäädä vähemmälle. Vaikka mainitsinkin sanan harrasteauto, niin tämä Mercedes sopii myös käyttöautoksi. Harrastekäyttöön ei ole tämmöistä pakko hankkia. Ammattikäytössäkin kaasuautoista on jo kokemusta.

Nykyään esimerkiksi Mustankorkea myy Jyväskylässä biokaasua, myös yksityisasiakkaille. Kyseessä on siis kaatopaikka, joka valmistaa biokaasunsa arvatenkin biojätteestä. Kirjoitushetkellä Suomessa on noin 30 biokaasuasemaa, joista muutama on Keski-Suomessa. Mustankorkea on tehnyt myös Keskon kanssa sopimuksen, jolla yksi biokaasun tankkausasema rakennettaisiin Jyväskylään Seppälän Citymarketin luokse. Aseman pitäisi olla valmis vuodenvaihteessa. Esimerkiksi Sihvari Oy on hankkinut Jyväskylään jäteautoiksi kaasukäyttöisiä kuorma-autoja, ja tankkaavat autonsa juurikin Mustankorkealla. Kohta olisi myös kaasuautoilla potentiaalia levitä, jos tankkausverkosto vain saadaan laajennettua riittävän kattavaksi. Suhtaudun siis suopeasti bensan ja dieselin korvaaville vaihtoehdoille, jos homma vain toimii.

Mercedes-Benz E200 NGT vuosimalli 2007 / kuvat Mikko Kilkki

Vaihdekeppi on tuttua tämän aikakauden Mercedestä.

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz E200 NGT Kompressor, vuosimalli 2007, ajettu 305tkm. Ilmastointiautomatiikka, automaattivaihteisto, takaveto ja lohkolämmitin. Hinta 13 900 euroa.

Myyjä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Katso muut Mercedeksen E-sarjan vaihtoautot Autotalli.comista.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki