Katseidenkääntäjän koeajo: Lexus RC 300h

Lexus RC 300h

Olen vasta viimeisen vuoden aikana kunnolla löytänyt Lexuksen. Merkki, jonka malleja näkee kotimaan teillä kohtuullisen harvoin oli omassa mielessäni pitkään sarjassa “miksi Lexus jos samalla hinnalla saisi hyvän saksalaisenkin”. Kalliin Toyotan ostamiseen on kuitenkin aimo annos hyviä järki- ja tunnesyitä, joiden myötä olen itsekin alkanut ihastua toden teolla tähän japanilaiseen.

Viime syksynä sain mafiatermein tarjouksen, josta ei vain olisi voinut kieltäytyä. Lexuksen täysiverinen ratatykki RC F tekisi visiitin Suomeen ja pääsisin kyseisen auton rattiin päiväksi. 477 hevosvoimaa tuottava auto oli kaikin puolin mieletön kokemus, mutta valitettavasti myös verottaja on samaa mieltä viiden litran V8:sta, RC F Carbonin lähtöhinta kun on Suomessa noin 164 000 euroa. Jos edes pienen osan tuosta kokemuksesta saisi siirrettyä edullisempiin kuoriin, niin Lexuksella olisi hieno paketti kasassa.

Ja niin siinä kävi, että vuoden vaihteessa Lexus läsäytti märän rätin kohti verokarhua ja toi Kaivokselaan myyntiin käytännössä saman auton, tällä kertaa vain hybridinä. RC 300h -nimeä kantavan mallin hiilidioksidipäästöt alkavat 108 grammasta, joten auto mahtuu 52 000 euron lähtöhinnallaan myös monen työsuhdeautoilijan haarukkaan. Ja mikä parasta, kokemuksena auto pääsee yllättävänkin lähelle RC F -sporttia.

Lexus RC F

Tältä näyttää 477 hevosvoiman Lexus RC F.

Muotoilu

Lienee selvää, että kaksiovista coupe-mallia ei osteta pelkillä järkiperusteilla, ja vaikkei sitä ääneen sanoisikaan, niin kyllähän tällaisella autolla toivoo päiden kääntyvän. Ja tässä Lexus RC todella hoitaa tehtävänsä. Siinä missä vaikkapa BMW 4-sarja tai Audi A5 ovat nättejä autoja, niin eivät ne tavallisen tallaajan silmiin näytä erityisiltä. Alan harrastaja saattaa jäädä autoja ihailemaan, mutta hinta-huomiosuhde ei ole kovin kummoinen. Sen sijaan Lexus RC kirjaimellisesti kääntää päitä vauvasta vaariin. Liikennevaloissa lastenrattaista sojottaa käsi viittilöiden autoa, lumitöissä olevan talonmiehen harja pysähtyy ja katse seuraa ohiajavaa RC:tä. Huomionarvoista on se, että RC ei hiljaisena hybridinä käännä päitä pakoääntensä takia, vaan kyse on puhtaasti muotoilusta.

Vaikka auton maski onkin täynnä jos jonkinmoista uloketta ja kaarta, niin ilme on onnistuttu pitämään tasapainoisena ja tyylikkäänä. RC:tä ei voi pitää klassisessa mielessä puhdaslinjaisena, mutta ulokkeet ja rosoisuudet nimenomaan tekevät muotoilusta mielenkiintoisen. Omasta mielestäni auto näyttää parhaalta pienestä etuviistosta niin, että kylkilinja kuitenkin näkyy. Auton etu- ja peräpää ovat varsin räyhäkkään näköiset.

Lexus RC 300h

Koeajetussa Executive-varustellussa autossa maskia hallitsee pystylinjainen etusäleikkö, mutta henkilökohtaisesti tykkään enemmän ristikkäiskuvioidusta F Sport -ilmeestä (F Sport -varustellun auton lähtöhinta 63 000 euroa).

Sisällä muotoilu on varsin jämerää ja tyköistuvaa. Nahkasisustus kuuluu vakiona Executive-varusteluun ja etuistuimet on hyvin muotoillut. Ristiseläntuen korkeus-säätöä jäi tosin kaipaamaan. Lexukselle tyypillinen massiivinen keskikonsoli on myös osin nahkalla verhoiltu, kuin myös mittariston aurinkosuojan päällinen. Yleisilme on samaan aikaan sporttinen ja arvokas. Harmittavasti ohjauspyörässä ja joissain kohti kojelautaa on käytetty halvan näköistä kovaa muovia. Kojelaudassa asiaa ei varsinaisesti huomaa, mutta ratti kaipaisi muutenkin päivitystä tähän päivään. Kevyempi ilme ja enemmän tilaa ratin kehän sisäpuolelle auttaisi paljon.

Lexus RC 300h

Käytettävyys

Halusin tarkoituksellisesti kokeilla koeajojakson aikana, miten kaksiovisella coupella pärjäisi puolivuotiaan lapsen kanssa. Ainakin Recaron turvakaukalo istui etumatkustajan penkin sivuttaistukien väliin kuin nakutettu. Sähkösäätöisillä penkeillä oli helppo hakea optimaalinen asento turvakaukaloa varten. Sen sijaan leveät ovet osoittautuivat parkkipaikoilla hankalaksi yhdistelmäksi turvakaukalon kanssa. Käyttöä helpottaisi jos ovissa olisi tiheämmin ns. välistoppareita, nyt asentoja on vain kaksi: vähän auki ja apposen auki. Valitettavasti näiden kahden vaihtoehdon välissä on yleensä se naapuriauton kylki, joten ajoittain turvakaukalon asettelu ja takapenkille kömpiminen oli aikamoista akrobatiaa.

Lexus RC 300h

Apukuski antoi hyväksyntänsä RC:lle.

Sinänsä takapenkeillä on kohtuullisen hyvin tilaa alle 175 senttiselle, esimerkiksi lapsille, mutta henkisesti täytyy varautua ylimääräiseen säätämiseen parkkipaikoilla. Johtuen etupenkkien sähkösäädöistä, penkkien liikkeet olivat välillä tuskastuttavan hitaita. Keskustassa kadunvarsipysäköinnissä tuli eteen muutaman kerran tilanne, jossa leveä ovi oli auki kadulle ja kanssa-autoilijoilla meinasi palaa käämit kun ensin suoritettiin takapenkille kömpimisen performanssi ja sen jälkeen odoteltiin, että etuistuin palaisi takaisin taakse, jotta kuski pääsisi autoon sisään. No, tämä on hinta, jonka joutuu kaksiovisuudesta ja muotoilusta maksamaan.

Tavaratila yllätti positiivisesti tilavuudellaan. 366 litraa on muotoiltu matalaksi mutta leveäksi ja pitkäksi tilaksi, jolloin esimerkiksi kuomulliset vauvanvaunut sujahtivat konttiin kohtuullisen helposti renkaat irroittamalla. Tilaakin jäi vielä muutamalle ostoskassille. Myös perinteinen premium-autojen golfbägi-testi menee RC:n kohdalla hyväksyttävästi läpi.

Lexus RC 300h

Ajettavuus

Voisi kysyä, onko järkeä tehdä autosta hybridi, mikäli pelkän sähkön voimin ajaa kaupungissa parhaimmillaan vain muutaman kilometrin matkan. Kysymykseen on kuitenkin helppo vastata, on siinä paljonkin järkeä. Ensinnäkin hybridi laskee Lexus RC:n auto- ja ajoneuvoveroa, mutta mikä parasta se tuo takavetoiseen autoon lisäpotkun, joka tekee ajamisesta erityisen mukavaa. Takavetoiseen autoon tottumattomana kaasun käyttö jäisillä teillä kitkarenkailla vaatii hieman totuttelua, mutta luistonesto ja ajovakaudenhallinta tekevät opettelusta kohtuullisen vaivatonta. Kun tuntuma löytyi, niin RC onnistui kyllä nostattamaan hymyn huulille moneen kertaan. Luistoneston kytkeminen pois päältä tekee lumisilla kääntöpaikoilla auton kääntöympyrän kovin pieneksi.

Omamassaltaan 1,77 tonnin auto kulkee hyvin vaivattomasti. RC:lle luvataan 8,6 sekunnin kiihtyvyys 0-100 km/h ja tehoa 2.5-litran bensamoottorista ja sähkömoottorista irtoaa enimmillään 223 hevosvoimaa. Vääntöä polttomoottori tarjoilee reilut 200 Nm ja sähkömoottori tasan 300 Nm. Jalkoihin jäämisestä ei ole siis huolta. Vaikkei meno tietenkään ole yhtä räyhäkkää kuin 477 heppaisessa RC F:ssä, niin hybridi-RC onnistuu kaikesta huolimatta täyttämään auton ulkonäön luomat odotukset.

Sähkömoottori toimii parhaiten yhteen polttomoottorin kanssa kaupunkiolosuhteissa. Kaasua saa painaa varsin varovaisesti, mikäli mielii lähteä liikkeelle puhtaalla sähkön voimalla. Autolla ajaakin melkeinpä mielellään matelevassa ruuhkassa. Sen sijaan maantienopeuksissa kaasun nostaminen sammuttaa polttomoottorin kokonaan, ja uudelleen kaasun painallukseen auto reagoi pienen potkaisun kanssa. Asia ei sinänsä häiritse, mutta muuten saumattomasti toimivassa hybridi-yhdistelmässä ominaisuus herättää kuskin huomion.

Lexus RC 300h

Onnistuneesti muotoillut nahkapenkit ovat mukavat pidemmälläkin matkalla. Ristiseläntuen korkeussäätöä jäi kaipaamaan.

Viihdepuoli

Siinä missä Lexus vie kilpailijoitaan muotoilullaan ja erottuvuudellaan, niin viihdejärjestelmien puolella RC laahaa hieman jäljessä. Sinänsä Lexukselle piirteenomainen touchpad-kosketuslevy on toiminnaltaan hyvä ja tunnokas, mutta sen rinnalle kaipaisi myös perinteisempää rullavalitsinta. Paikoillaan olevassa autossa touchpadin käyttö on helppo, mutta ajon aikana käyttö tuntuu ajoittain hieman vaaralliselta kun katseella pitää varmistaa näytöltä, mitä klikkaa. Rullalla olisi helpompi hyppiä ulkomuistista haluttu määrä valikkoja läpi. RC:ssä kuten monissa muissakin Lexuksissa tällainen rullakytkin löytyy, mutta sitä käytetään ainoastaan ajomoodin valitsemiseen eco-, normal- ja sport-asetusten välillä. Jos saisin täysin vapaasti valita, tekisin kyseisestä rullasta ns. custom function -valitsimen, jonka toiminnon saisi itse määritellä. Esimerkiksi BMW:hen ja Audiin verrattuna Lexus on muutenkin merkkinä tunnettu siitä, että auton säätöjä pystyy käyttäjä määrittelemään vähemmän itse. Tekniikkafriikeille ehkei niin mukava ominaisuus, mutta ymmärrän filosofian yrittää tehdä niin käyttäjäystävällinen kokonaisuus valmiiksi, ettei sitä tarvitse erikseen itselleen säätää, vaan voi keskittyä pelkkään ajamiseen.

Ohjelmistopuolella navigaattorin ja valikoiden grafiikat alkavat olla jo aavistuksen vanhanpuoleisen näköisiä, mutta katsaus esimerkiksi uuden Lexus RX:n kuviin antaa olettaa, että tämäkin puoli tulee päivittymään Lexuksella tulevissa malleissa.

Lexus RC 300h

Lexus RC 300h

Touchpad jakaa varmasti mielipiteitä.

Lexus RC 300h

Lexukselle tyypillinen yksityiskohta, analoginen kello.

Lexus RC 300h

Lexus RC 300h

Istuma-asento on takapenkillä kohtuullisen syvä, mikä tuo helpotusta pääntilaan.

Lexus RC 300h

Kahvipöytäkeskusteluun aihetta. Kehtaa tällä töihin ajaa.

Lexus RC F kuvagalleria:

Lexus RC F

RC F -mallissa pakoputkenpäitä löytyy neljä, hybridissä “joutuu” tyytymään kahteen.

Lexus RC f

RC 300h -hybridiin saa myös ristikkäiskuvioidun maskin valitsemalla varustelutasoksi F-Sportin.

Lexus RC F

Hävittäjämäistä tunnelmaa.

Lexus RC F Lexus RC F

Lexus RC F

Leveiden ovien kanssa saa olla tarkkana parkkipaikoilla.

Lexus RC F Lexus RC F

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *