Kehittikö Mercedes-Benz markkinoiden parhaat ajovalot? Näin ne toimivat

Mercedes-Benz ajovalot
Mercedes-Benz teki vuonna 2017 kaikkien aikojen myyntiennätyksensä. Kuva: Mercedes-Benz

Mercedes-Benin uuden S-sarjan vakiovarusteiset Multibeam Led -ajovalot saattavat hyvinkin olla tällä hetkellä markkinoiden kehittyneimmät ajovalot. Ne osaavat mukautua erilaisiin liikenneolosuhteisiin nopeasti ja täsmällisesti, ja oma lukunsa on ajovalojen Ultra Range -kaukovalot, jotka muodostavat peräti 650 metrin valokeilan.

Mercedes-Benz S-sarjan ajovaloissa on peräti 84 erikseen säädettävää led-valoa, joita ohjaa neljä ohjausyksikköä. Ne laskevat parhaan mahdollisen valaisutarpeen 100 kertaa sekunnissa ja niiden toiminnassa hyödynnetään myös tuulilasin taakse sijoitettua kameraa sekä auton navigointijärjestelmän kokoamia tietoja.

Multibeam led -ajovaloihin kuuluu myös mukautuva kaukovaloavustin, joka kytkee kaukovalot tarpeen mukaan automaattisesti päälle yli 40 kilometrin tuntinopeudessa. Kaukovalojen kerrotaan olevan niin kirkkaat, kuin lainsäädäntö vain sallii. Näin ollen automaattisesti muihin tielläliikkujiin mukautuva valokeila tulee todella tarpeeseen.

Mercedes-Benzin Multibeam Led -ajovaloihin liittyy joukko kehittyneitä toimintoja, jotka on lueteltu alla:

  • Maantietilassa auton kulkusuunnan puoli tiestä valaistaan kirkkaammin ja laajemmin kuin perinteisillä lähivaloilla.
  • Järjestelmä tunnistaa moottoritieympäristön jolloin käyttöön otetaan suuremman valaistustehon moottoritietila.
  • Kaarrevalotoiminto lisää valaistuksen voimakkuutta sisäkaarteen puolella.
  • Aktiivisessa valojärjestelmässä valokeila mukautuu kaarteen muotoon kameratietojen perusteella ja valaisee tien tehokkaammin jo ennen ohjauspyörän kääntämistä.
  • Jyrkissä kaarteissa kaarrevalot kytkeytyvät päälle ja pois päältä vaiheittain kirkastuen ja himmentyen. Kaarrevalojärjestelmä voi hyödyntää myös navigoinnista saatuja tietoja ja sovittaa valojakauman ympäristön olosuhteisiin ennen kiertoliittymää tai risteystä.
  • Laajennetussa sumuvalotoiminnossa valot suunnataan alemmaksi ja kohti ajoradan reunoja, jotta takaisinheijastus ei ole liian voimakas.
  • LED-huomiovalot vilkkuvat näyttävästi, kun auton ovet lukitaan ja lukitus avataan. LED-takavalojen valokuvio on erilainen riippuen siitä, lukitaanko ovet vai avataanko lukitus.
  • Järjestelmä tunnistaa liikennemerkit. Niiden heijastinpintoihin kohdistuvaa valoa vähennetään, jotta kuljettaja ei häikäisty.

Käytännössä valot toimivat niin, että kun autoja tulee vastaan tai ajaa edellä, S-sarjan ajovalojärjestelmä varjostaa U-kirjaimen muotoisen osan kaukovalokiilasta. Osittain varjostetut kaukovalot valaisevat edelleen tien reunoja. Moottoritieympäristössä kaukovalojen valojakauma säädetään optimaaliseksi. Liikennetilanteen mukaan myös osa kaukovalojen keilasta varjostetaan moottoritiellä, jotta edessä ajava tai vastaantulija ei häikäisty.

Kehittynyttä ajovalojärjestelmää voi lisäksi täydentää lisävarusteisella pimeänäköavustin Plus -järjestelmällä, joka auttaa infrapunavalon ja kahden niitä hyödyntävän kameran avulla tunnistamaan tiellä liikkuvat ihmiset ja kookkaammat eläimet. Auton mittaristoon muodostetaan selkeä pimeänäkökuva, jossa järjestelmän havaitsemat ihmiset ja eläimet korostetaan värillisellä kehyksellä. Lisäksi tien reunassa olevia jalankulkijoita voidaan varoittaa vilkkuvan kohdevalotoiminnon avulla. Näin myös kuljettajan huomio kiinnitetään mahdolliseen vaaraan.