Kesyyntyikö räyhäävä leijona? Koeajossa MAN TGX 28.480

MAN TGX 28.480 6x2 kymppipyörä / kuvat Mikko Kilkki

Kesällä minulle annettiin vastaavan, mutta tehokkaamman auton avaimet, ja mahdollisuus käydä koeajolla. Ennen kesää, vuosia aikaisemmin, olin ajanut vain vastaavaa 480 hevosvoimaista TGX:ää, joten 540 hevosvoimainen kiinnosti. Menohaluja tuossa kulkineessa tuntui piisaavan riittävästi. Varsinkin, kun kyseessä on puolikkaanvetäjä ilman kärryä saati lastia – ja samalla blogijuttukin tuli tehtyä. Toki talvella ehkä ikävä ajettava, kun vetopitoa ei hirveästi ole tyhjänä. Nyt sain mahdollisuuden ajaa automaattivaihteisena tätä 480 hevosvoimaista autoa – ja talvella. Tai siis mukamas talvella, säälittävähän tämä talvi on osittain ollutkin. Kohta on jo joulu, ja minua ainakin jo jännittää, että tuleekohan musta joulu – vai saadaanko lunta? Lunta saatiinkin koeajoa seuraavana päivänä huolella, toivottavasti edes nyt hetken pysyisi. Ei tarvitsisi masennukseen vaipua talven pimeydessä.

Millainen tämä MAN TGX on?

MAN TGX 28.480 6x2 kymppipyörä / kuvat Mikko Kilkki

Kuljettajan paikalla viihtyy hyvin.

Eipä toi ole ohjaamo edellisestä koeajokerrasta mihinkään muuttunut, vaikka vuosimalli ei ihan sama olekkaan. Nyt koeajettu auto on vuosimallia 2011, kun edellinen oli vuosimallia 2013. Ohjaamo vaikuttaa melkoisen tilavalta – ja kuljettajan kannalta hyvä niin. Hallintalaitteet on tutuilla paikoillaan, ja ainoa mitä etsinkin, oli ratin säätö. Lopulta sekin löytyi loogiselta paikaltaan, ratin välittömästä läheisyydestä.

Mallina TGX syntyi, kun vanhempi malli TGA jaettiin kahtia: TGS ja TGX malleiksi.

Koeajo

MAN TGX 28.480 6x2 kymppipyörä / kuvat Mikko Kilkki

Kaikki tarpeellinen on, mitä kunnon rekkamies tarvitsee. Nykypäivän yhteiskunnassa on syytä muistaa myös rekkanaiset, jottei tule sanomista.

Tämäkin muuten rokkaa 480 hevosvoimaisena! Meno on varsin mukavaa, kun kärryä ei ole lastin kanssa perässä. Automaattiaski vaihtaa vaihteet toimivan oloisesti, samoin kone käy mukavasti. En tiedä mistä johtuu, että joskus minulla oli mielikuva MAN:in vaihteiston hitaudesta. Siitä ei ainakaan tässä tunnu olevan tietoa – eikä kyllä muissakaan viimeaikoina koeajamissani Manneissa. Autoja olen testaillut kiihtyvällä tahdilla viimeiset kymmenen vuotta, joten en välttämättä enää muista jokaista yksittäistä automallia erikseen.

MAN TGX 28.480 6x2 kymppipyörä / kuvat Mikko Kilkki

Se mistä on plussat annettava, on se, että tässä autossa ei nortti haise. Siispä norttia polttamaton kuski luultavasti kiittää. Punkka löytyy autosta myös, joten yön yli reissutkin ovat ihan mahdollisia. Rahtari pääsee vaikka autossaan nukkumaan. MAN TGX on verrannollinen esimerkiksi Volvo FH ja Scanian R-sarjan kanssa. Tämä koeajoauto on ajettu 410tkm, joten elämää on vielä edessä. Tämän auton kuntoisuus on mielestäni kaikin puolin hyvä mutta toimiva.

Lopputulema – riittääkö 480 hevosvoimaa?

MAN TGX 28.480 6x2 kymppipyörä / kuvat Mikko Kilkki

Voi olla, että monelle tämäkin kone riittää. Ainakin mitä tulee perusduuniin, niin silloin varsinkin. 540 hevosvoimainen jäi tosiaan ihan mukavasti itselleni kesästä mieleen. Välitelimallia ei välttämättä itselläni ole ikävä, on nimittäin väliteliautot tullut koettua – mukana yksi vastaava MAN TGX.

MAN TGX ikivihreä / kuva Mikko Kilkki

Ja jos elämä meinaa käydä liian tylsäksi, on tuolloin MAN TGX löydettävissä myös ikivihreällä värisävyllä. Itse koeajoin kyseistä autoa joskus menneinä vuosina MAN:in koeajokiertueella, manuaaliaskilla. Totesin tuolloin manuaalinkin ihan toimivaksi vaihtoehdoksi. Kuvan autossa on Hydrodrive nimellä kulkeva etuvetojärjestelmä. Se helpottaa liikkeellelähtöä tietyistä paikoista, perus takavedon kytkeytyessä takaisin päälle sitten hieman suuremmissa nopeuksissa. Ainakin vielä vuonna 2011 se oli saatavissa vain manuaalivaihteiston kanssa.

MAN TGX 28.480 6x2 kymppipyörä / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: MAN TGX 28.480, ajettu 410tkm. Jääkaappi, siirrettävä vetopöytä, 2x peti, automaattivaihteisto, akseliväli 3100 millimetriä. Kymppipyörä. Hinta on alvittomana 30 000 euroa.

Koeajoauto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki