Kilpailijoiden kyykyttäjä? Koeajossa uusi Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter 2.0 tdi 130kW / kuvat Mikko Kilkki

Voisi kuvitella, että uudistuneessa Volkswagen Crafterissa on uutta lähinnä uudelleen muotoiltu etumaski. Ja tietysti takaovet. Autoon sisälle mennessä paljastuu, että myös kojelauta on muotoiltu uusiksi. On kosketusnäytöt ja kaikki. Lopulta kun asioista on ottanut tarpeeksi selvää, käy ilmi, ettei tällä autouutuudella ole enää mitään tekemistä Mercedes-Benz Sprinterin kanssa. Yhteistyömallista ei ole enää kyse. Toisin oli edeltäjän kanssa, joka perustui pitkälti juuri Sprinteriin. Eroina moottorivalikoima, sekä etumaski. Ja se, ettei Crafteriin saanut automaattivaihteistoa. Nyt malliuudistuksen myötä on tarjolla automaattivaihteistokin. Crafter on peruja vanhalle LT mallille, josta se viimeiseksi jäänyt korimalli perustui myös Sprinteriin. Koska Sprinter -aikakaudesta on nyt menty ohi, on tämä nähtävä vain mahdollisuutena. Mahdollisuutena erottua joukosta edukseen. Siksi oli todella mielenkiintoista käydä tutustumassa tähän uuteen Crafteriin.

Mitä pitää sisällään uusi Crafter? Mikä on MAN TGE?

Volkswagen Crafterin sivuprofiili / kuvat Mikko Kilkki

Vanhasta muistuttaa enää vain nimi – Volkswagen Crafter.

Uutuusvarusteita tuntuu olevan pitkä lista. Niin pitkä, että saattaisi olla nopeampi luetella kaikki se, mitä tässä autossa ei ole. Paljon tunnutaan lupaavan, ja koeajon perusteella paljon myös annetaan. Moottorivalikoima pitää sisällään neljä moottoria, joiden kaikkien litratilavuus on 2 -litraa. Vetotapoja on tarjolla koko kattaus takavedosta etuvedon kautta nelivetoon. Koska vastaava vetotapavalikoima on tarjolla ainakin Fordilla, Mercedeksellä ja Volkswagenilla, uskon että valmistajat on pakotettuja tarjoamaan vastaavaa jatkossakin. Vetotapojen osalta monipuolisuus tuntuu olevan nyt standardi – ei tyydytä vain yhteen tiettyyn. Crafteriin tarjolla olevat tehoversiot ja vetotavat ovat 75 kilowattia (vääntömomentti 300 Newtonia, etuvetoisen kanssa), 90 kilowattia (vääntömomentti 300 Newtonia, takavetoisen kanssa), 103 kilowattia (vääntömomentti 340 Newtonia), ja 130 kilowattia (vääntömomentti 410 Newtonia). Koeajoauto on näistä suurimmalla koneella, ja 6 -vaihteisella manuaaliaskilla. 8 -vaihteinen automaattivaihteisto on myös tarjolla. Neliveto on tarjolla kahdella suurimmalla moottorin tehoversiolla, ja takaveto kaikilla muilla paitsi pienimmällä koneella. Hintakin on varmasti tarkoituksella paritonnia Sprinteriä edukkaampi.

Uuden Volkswagen Crafterin ohjaamo / Mikko Kilkki

Ainakin minun mieleen tulee muotoja katsellessa henkilöautomaisuus: Ja näyttökin on kosketusnäyttö!

Vaikka yhteistyö Mercedeksen kanssa onkin jo päättynyt, ilman sisarmallia Crafter ei ole jäämässä. Uusi sisarmalli tulee tällä kertaa saman konsernin sisältä, ja se on MAN TGE. Samalla MAN tulee tekemään uuden aluevaltauksen pakuluokkaan. Viimevuosina pienin MAN on ollut painoluokassa 7,5 -tonnia, nytten TGE tulee pienimmillään 3 -tonnin painoisena. Tämä tarkoittaa sitä, että MANin tuotteita on saatavana kesän aikana sellaisena versioina, johon riittää B-ajokortti. MAN TGE tulee saataville myös bussiversiona. Ennen tätä pakettiautomallia MAN on ollut tunnetumpi kuorma-autovalmistajana, jonka mallisto on käsittänyt myös raskaat kuormurit. Uusi TGE tullaan myymään Manin brändillä.

Koeajo

Uuden Volkswagen Crafterin ohjaamo / Mikko Kilkki

Ratin ja penkin säädöt hoituvat manuaalisesti. 170 senttiselle kuljettajalle ajoasento löytyy todella helposti. Hallintalaitteet löytyvät Saksalaisella täsmällisyydellä sopivilta paikoilta. Pakettiautomaiseen tyyliin näkyvyys eteen on hyvä, mutta taakse nihkeämpi – katvealueita ilman peruutuskameraa tunnetusti on. Tämänhän kaikki tottuneemmat paketti- ja kuorma-autokuskit tietävätkin. Kytkintuntuma on looginen, vaihteet menee pesään jämptisti ja hyvin, sekä ratti on hyvin muotoiltu, siitä saa hyvän otteen. Ohjaustuntuma on hyvä, siihen kannattaa kiinnittää koeajolenkillä huomiota, sillä ohjaustehostin on uudessa Crafterissa sähköinen.

Volkswagen Crafterin tavaratila / kuvat Mikko Kilkki

Crafterin tavaratila on selkeä ja looginen. Alustamallikin on saatavilla, jos haluat pullakaapin tai avolavan.

Menohaluja tässä suuritehoisimmassa versiossa tuntuu olevan tyhjänä senverran, ettei ole syytä epäillä ominaisuuksia lastin kanssa. Ajotuntumaltaan tämä on henkilöautomainen, ja muutenkin sellainen, että sen puikoissa ainakin itse viihtyisin hieman pidemmänkin työpäivän. Tuleeko sitten Mercedestä ikävä tätä autoa ajaessa? Ei välttämättä, sillä nyt Volkswagenilta on saatavissa kaikki tarpeellinen. Ei ole tarpeellista lähteä enää kilpailijan liikkeeseen, kun eurot on saatu kohdilleen.

Varsinaisesti umpisurkealla tiellä en ajanut, mutta muutaman kilometrin hiekkatiepätkä ei moitteen sijaa jättänyt. Alustatuntuma siis vaikuttaa olevan kohdillaan.

Lopputulema

Uusi Crafter ei muistuta vanhaa edes takaapäin / kuvat Mikko Kilkki

Uusi Crafter ei muistuta vanhaa edes takaapäin. Kuvat Mikko Kilkki

Mitä tähän vielä lisäisi – vai lisäisikö enää yhtään mitään? Hinnat alkaen 35 593 euroa, niin lupaa myös auton kyljessä oleva teippaus. Esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinter maksaa halvimmillaan 37 544 euroa. Kummassakin tapauksessa suurin sallittu kokonaispaino on 3000kg. Tällä hetkellä uutuusarvo on Crafterin puolella, ja siksi kiinnostuin siitä. Koeajon perusteella voin suositella kyllä. Jos ostopäätös pitäisi tehdä koeajon perusteella, myöntäisin olevani tällöin vaikean päätöksen edessä. Niin kovan vastuksen on Volkswagenin porukka laittanut Sprinterille. Vaikka yhteistyökuviot säästävätkin autovalmistajien suunnittelukuluissa, niin nyt tuntui oikeasti mukavalle, kun Mercedes on selvästi Mercedes, ja Volkswagen selvästi Volkswagen.

Jos historian havina kiinnostaa, käy toki lukemassa koeajoraporttini vuoden 1993 Volkswagen LT:stä. Kyseessä on erään Pelle Pelottoman itse tuunaama hevoskuljetusauto, jonka koeajoin menneenä talvena. Kilpailijamalleista, tai lähimmistä sellaisista blogissani on koeajettuna Ford Transit, sekä Mb Sprinter vuosimallia 2013.

Volkswagen Crafterin ratti ja mittaristo / kuvat Mikko Kilkki

Koeajettua: Volkswagen Crafter 35 2.0 tdi, 130kW, manuaalivaihteisto, umpipakettiauto. Umpipaku maksaa halvimmillaan 35 593 euroa, alustamalli halvimmillaan 34 577 euroa. Myös doppeliohjaamo on mahdollista ostaa, sen hinta halvimmillaan 38 539 euroa. Jos doppeli tulee takapenkkien kanssa, silloin hinta on alkaen 50 625 euroa. Uusi sisarmalli tulee olemaan MAN TGE. Näillä malleilla haastetaan Mb Sprinter.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Valmistajan sivusto: www.volkswagen-hyotyautot.fi / www.volkswagen.fi

Uuden Vw Crafterin peilit / kuvat Mikko Kilkki

Peilit on pakettiautolle tyypillisen kokoiset