Koeajo: Auris Touring Sports Hybrid

Myönnän, etten ole ajanut Toyotaa, tai ollut edes kyydissä, yli viiteen vuoteen. Vertailukohtaa edellisiin vuosimalleihin ei siis ole, vaan joudun katsomaan uutta Toyota Auris Touring Sports Hybridiä niin sanotusti tuorein silmin. Ensimmäisenä katse kiinnittyy kojelaudan kohtuullisen suurikokoisen multimedianäyttöön ja sitä ympäröiviin hipaisukytkimiin. Näytön alapuolelta löytyy ilmastoinnin tyylikkäät keinukytkimet, jotka vievät ajatukset jopa urheiluautomaailmaan.

Oman ajoasennon löydettyä takapuolituntuma tuo mieleen vahvasti Volvon. Ei siksi, että auto näyttäisi erityisen volvomaiselta, vaan lähinnä materiaalien laatuvaikutelman ja tilojen suunnittelun vuoksi. Kuten esimerkiksi Volvo V70:ssä, myös Toyota Auris Touring Sportsissa laatuvaikutelma on jämäkkä ja turvallinen. Kääntöpuolena molemmissa autoissa on se, että sisätilat eivät ole suhteellisesti erityisen tilavat ja esimerkiksi etuistuimet ovat aivan liian muhkeasti muotoillut. Tilaa ja säätövaraa saisi olla auton kokoon nähden enemmän, mutta ehkä se on hinta, jonka laadukkaasta tuntumasta joutuu tässä tapauksessa maksamaan. Muuten hyvästä ja jämäkästä laatuvaikutelmasta poiketen pientä risukimppua täytyy heiluttaa takaluukun kolahtavan suljentaäänen suuntaan.

Toyota Auris

Liikkeellelähtö sujuu Auris Hybridin kanssa sähkömoottorin voimin. Pientä joystick-tyylistä vaihteenvalitsinta on yllättävän mukava käyttää suuremmallakin kouralla, joskin tuntuma saisi olla hieman jäykempikin. Valitsin palautuu aina niin sanottuun nolla-asentoon, ja perinteisten N-, R- ja D-asentojen lisäksi hybridissä on B-asento, joka tarkoittaa tehostettua moottorijarrutusta. Sen avulla pystyy ennakoimaan esimerkiksi liikennevaloja lähestyttäessä, ja lataamaan tehokkaasti akkuja ja samalla säästämään myös jarruja.

Käytännössä liikkeellelähdöt sujuvat aina sähkön voimin, ellei kaasupoljinta polkaista kovemmin tai valittuna ole Power-mode. EV-modella ajettaessa auto käyttää pelkkää sähkömoottoria, mutta pienehkön akuston vuoksi toimintamatka jää maksimissaan muutamaan kilometriin kaupunkinopeuksilla. Pelkällä sähköllä ajaminen saattaa käydä myös kanssa-autoilijoiden hermoille, sillä liikkeelle lähdetään varsin tahmeasti.

Tunnelma on muovisuudestaan huolimatta kestävä ja toimiva.

Tunnelma on muovisuudestaan huolimatta kestävä ja toimiva. Käsijarrun sähköistäminen toisi lisää säilytystilaa.

Onko Hybridi-tekniikasta siis käytännössä juurikaan hyötyä? Ehdottomasti on. Ennen kaikkea sähkömoottori leikkaa kaupunkiajossa suurimmista kulutuspiikeistä, eli liikkeellelähdöistä ja jonossa matelusta. Seikan huomaa hyvin myös valmistajan ilmoittamista kulutusarvoista, joiden mukaan Auris Hybrid kuluttaa kaupungissa 3,5 litraa ja maantiellä 3,4 litraa sadalla kilometrillä. Testissämme vajaan kahdensadan kilometrin taajamapainotteisessa ajossa pääsimme 4,8 litran keskikulutukseen sadalla kilometrillä. Ei siis aivan valmistajan lupaamaan lukemaan, mutta koeajon aikana ei kiinnitetty juurikaan huomiota mahdollisimman ekologisesti ajamiseen, vaan ajaminen sujui kuskin normaalilla ajotyylillä, ilon kautta.

Toyota Auris

Toyotan hybridi-tekniikka on jo niin monen vuoden aikana hiottu varmatoimiseksi ja huomaamattomaksi osaksi ajamista, että valinta perinteisellä polttomoottorilla varustetun ja hybridi-Auriksen välillä kallistuisi helposti hybridin puolelle. Lisähintaa hybridistä joutuu maksamaan muutamia tuhansia euroja, mutta hybrideissä on on aina vakiona portaaton automaattivaihteisto. Multidrive-automaattivaihteistolla ajaminen vaatiikin hieman totuttelua kuskin korvien välissä, sillä periaatteessa moottoritierampilla kiihdyttäessä tavoitenopeuteen mennään yhdellä ja samalla “vaihteella”.

Monesti Toyotaa haukutaan harmaaksi, hajuttomaksi ja mauttomaksi. Mielipiteitä on toki monenlaisia, mutta reilun viiden vuoden Toyotatauon jälkeen ei Auris Touring Sports Hybrid erityisen tylsältä vaikuta. Auto saattaa olla varsin perinteisesti ja turvallisesti muotoiltu, mutta kyllä Auriksessa on seurattu myös nykytrendin mukaisesti terävälinjaista muotokieltä erityisesti keulan ja takavalojen kohdalla. Massasta tällä ei erotu, mutta suurelle osalle kuluttajista se ei olekaan itseistarkoitus.

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Harmauden voi Toyotan kohdalla tulkita toki niinkin, että mielikuva edelläkävijästä ei pidä enää kaikilta osin paikkansa. Eelläkävijyyttä Toyota on osoittanut etenkin hybriditekniikan saralla, mutta esimerkiksi turvallisuusvarusteissa merkki tuntuu laahaavan jonkin verran kilpailijoitaan jäljessä. Hyvä esimerkki tästä on hiljattain uudistuneen Avensiksen mainokset, jotka hehkuttavat automaattista hätäjarrutusta ja vastaavia varusteita, jotka ovat löytyneet kilpailijoiden malleista jo pidemmän aikaa. Onko sitten niin, että Toyota haluaa ottaa autoihinsa ainoastaan tekniikkaa, joka on perusteellisesti todettu toimivaksi, vai halutaanko varusteiden kohdalla tehdä pesäeroa edistyksellisempään Lexukseen. Se jääköön arvailujen varaan, mutta kaikin puolin toimivasta paketista Aurisissa on kyse.

Suurikokoinen kamerareppu vie 530 litran tavaratilan syvyydestä noin puolet. Myös pyöräkoteloiden levennyksiin mahtuu runsaasti tavaraa.

Suurikokoinen kamerareppu vie 530 litran tavaratilan syvyydestä noin puolet. Myös pyöräkoteloiden levennyksiin mahtuu mukavasti tavaraa.

Toyota Auris Touring Sportsin voisi hyvin kuvitella soveltuvan pienen lapsiperheen tarpeisiin. Tavaratila on 530 litrallaan riittävän suuri lastenrattaita varten, ja vaikkei matkustamon tiloja olekaan hyödynnetty aivan parhaalla mahdollisella tavalla, tilat riittävät mainiosti arkiseen perhekäyttöön. Matkustusmukavuutta korostaa Auris Hybridin hiljaisuus, joka on toki pitkälti sähkömoottorin ansiota, mutta myös rengasäänet on onnistuttu pitämään kohtuullisella tasolla. Jos täyssähköautoon siirtyminen ei tule kyseeseen, mutta haluaisi päästä käsiksi pieneen kulutukseen kohtuuhinnalla, Auris Hybrid voi olla hyvä vaihtoehto. Aurikseen on myös saatavilla hiljattain esitelty 1.2 litran turbomoottori, jonka koeajon pääset lukemaan Mikon autoblogista.

Kaiken kaikkiaan Auris Touring Sports Hybid yllätti positiivisesti niin kulutuksen kuin laatuvaikutelmansa osalta. Ajettavuudeltaan auto ei säväyttänyt erityisesti, mutta ei jättänyt toisaalta paljon toivomisen varaakaan mukavuuden osalta. Sähkö- ja polttomoottorit toimivat hyvin yhteen ja portaaton automaattivaihteisto on mukava käyttää. Toivottavasti seuraavaan Toyota-koeajoon ei mene tällä kertaa viittä vuotta.

Toyota Auris

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

• Moottori: 1.8 litrainen bensiinimoottori + 60 kW sähkömoottori

• Hybridijärjestelmän suurin kokonaisteho: 100 kW (136 hv) @ 5200 rpm

• Suurin vääntömomentti: 142 Nm @ 4000 rpm (polttomoottori) + 207 Nm (sähkömoottori)

• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,2 s.

• Tavaratila: 530 litraa

• Vaihteisto: Portaaton e-CVT -automaattivaihteisto

• Päästöt: 83 g/km

• Kulutus maantie: 3,4 l/100 km

• Kulutus yhdistetty: 3,5 l/100 km

• Suositushinta autoveron kanssa: Alk. 28 569,43 € (Active-varustelu)

• Polttoainesäiliön tilavuus: 45 l



22 Comments

  • Teppo says:

    On se hassua miten paljon vieläkin voi lukea näistä erilaisista koeajosivuilta tuon B-tilan väärinkäyttöä. Se nimenomaan hukkaa energiaa moottorijarrutuksessa ja on tarkoitettu vain käytännössä vuoristoihin missä alamäet on niin pitkiä että jos jarruttaa sähkömoottorilla(painaen hieman jarrua) on vaarana latausjärjestelmän ylikumeneminen. Ja sitten jos enemmän painaa jarrua ja aktivoi jarrupalat…eihän niin alamäkiä tulla, silloin on käytettävä tuota mootttorijarrustusta B apuna.

    Jos sitä menee käyttämään kaikissa alamäissä ja valoissa niin hukkaan menee.

  • Ihmettelijä says:

    Meinasin kommentoida juurikin samasta aiheesta kuin nimimerkki “Teppo” edellä jo mainitsi.
    Omien kokemuksien mukaan tuo B-tila lisää polttoaineen kulutusta jopa yhdellä litralla/100 kilometrillä. Auris -hybridin kulutuksen normaaliajossa saa kyllä erittäin hyvin vastaamaan ilmoitettuja lukemia. Taloudellisesti ajaessa päästään jopa normi lukemien allapuolelle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *