Koeajo: BMW 420i Gran Coupe

BMW 420i Gran Coupe, ulkoa

BMW 4-sarja ensiesiteltiin vuonna 2013 Detroitissa, aikomuksena korvata 3-sarjan coupe omalla mallisarjallaan. Nykyisen 3-sarjan tullessa markkinoille, ei ole enää coupea valmistettu kyseisen mallisarjan alla. Aiemmin koeajokiertueella tuli ajettua 435i coupe, ja nytten koeajovuorossa oli 420i Gran Coupe. Koeajoauto on automaattivaihteilla, sekä uudella TwinPower -koneella. Lisäksi on mainitsemisen arvoinen asia, että käynnissä on kampanja, jossa BMW lupaa lahjoittaa jokaisesta koeajosta 10e AKK:n lasten ja nuorten liikenneturvallisuustyöhön. Jotta tämä lahjoitus tehdään, niin koeajo tulee suorittaa aikavälillä 10.4. – 14.6.2015. AKK ja BMW Suomi ansaitsevat tästä johtuen erikoismaininnan!

Auto, ajaminen, ominaisuudet..

BMW 420i Gran Coupe

Sisältä auto näyttää tutulta Bemarilta, ja myös tuntuu siltä. Penkin ja ratin säädöt ovat molemmat käsisäätöisiä. Konehuoneessa on 2-litrainen, ja 184hv tehoja tuottava bensamylly, joka vääntää  270Nm. Huippunopeus on 236km/h, ja kiihtyvyys nollasta satkuun on 7,5 sekuntia. Automaattivaihteisto on 8-pykäläinen, eikä koeajoautossa rattivaihteita ole. Manuaalisti vaihteita voi vaihtaa vaihdekepistä, jossa on tarjolla myös tuttuun tapaan manuaaliasento.

Ajoon lähteminen on Bemarimaisen helppoa. Käsijarru on tuttua kahvamallia, eikä automaattivaihteiseen autoon tottuneelle mitään yllätyksiä tule. Isommilla teillä meno on tasaista ja miellyttävää, eikä tämä mikään mahdoton pyöriteltävä kaupungissakaan ole. Automaattivaihteisto vaihtaa miellyttävästi, eikä mitään vaihtoviiveitä ilmene. Maantiellä piisaa ohituskiihtyvyyttä hyvin, ja alustatuntuma on jämpti. Koeajoauto on takavetoinen, joskin itse rastittaisin lisäksi vielä nelivedon. Kaikin puolin tekniikka, ynnä muu on tuttua pitkälti 3-sarjasta, joka on tullut markkinoille jo aiemmin. Auton luonne vaikuttaa sivistyneeltä, ei niin räyhähenkiseltä, kuin vaikkapa pikkuveljensä.

Coupe ja Gran Coupe eroavat toisistaan siinä, että Gran Coupessa on myös takapenkille ovet, sekä suurempi tavaratila. Tavaratilaa Gran Coupe tarjoilee saman verran, kuin 3-sarjan sedan – joskin Gran Coupen etuus on takaluukku, joka akueaa koko matkalta takalasin kanssa. Se takaa paljon isomman lastausaukon tavaroille! Pienemmän coupen kiihtyvyys on karvan verran suurempi. Ulkomitat ovat molemmissa korimalleissa tismalleen samat, pituus 4638mm, akseliväli 2810mm, sekä leveys 1825mm.

BMW 420i Gran Coupe

Auto maksaa halvimmillaan noin 47 500e, siihen rahaan irtoaa takavetoinen 420i. Mikäli haluaa nelivedolla höystetyn mallin, on hintapyynti silloin 52 900e kieppeillä. Halvin diesel-versio on 418d, joka irtoaa hintaan 47 390e. Halvin nelivetoinen diesel on 420d, hintaan 55 000e. Xdrive -nelivetojärjestelmä nostaa kyllä hintaa, mutta epäilemättä tekisi autosta talvikelpoisemman.

Lopputuomio

4-sarjan Gran Coupe on asemoitu 3-sarjaa hieman korkeammalle. Mikäli kuitenkin 3-sarjalainen  kiinnostaa, voisi siellä olla vaikkapa tämä uutuusmalli GT, jossa ulkomitat ovat 4-sarjan Gran Coupea suuremmat, mutta hinta pienempi. 3-sarjan GT lähtee noin kymppitonnia halvemmalla, mitä 4-sarjan Gran Coupe maksaa. Nämä ovat niitä kysymyksiä, mitkä lopulta ratkaisee asiakas – onko haluja maksaa naapurit kateellisiksi? 3 -sarjan GT:llä en ole vielä ajanut, mutta saatan palata asiaan vielä kyseisen koeajon merkeissä.

Nelossarjalainen on saanut mallivalikoimaansa myös M4 räyhäversion, X4 maastomallin, sekä avoversion. Uskoisin, että varsinkin Coupe, Cabriolet, sekä M4 tulevat ajan mittaan yleistymään. Kunhan vain vanhemmat 3-sarjan vastaavat mallit tulevat aikanaan vaihtoikään.

BMW:t Jyväskylän alueella myy: Veljekset Laakkonen

 

 

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *