Koeajo: Citroen Berlingo Multispace

Citroen Berlingo Multispace koeajo

Vihdoin koitti se päivä, jolloin pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan Citroen Berlingolla! Oikeastaan tätä koeajoa minulta kyseltiin jo kesällä 2015, mutta erinäisistä syistä sain laitettua sen täytäntöön vasta helmikuussa 2016. Yksi syy tähän on vuonna 2015 tapahtunut malliuudistus, jonka Berlingo koki. Citroen Berlingo on veistetty aikalailla samasta puusta sisarmalli Peugeot Partnerin kanssa. Koeajoautoa kuljettaa eteenpäin 1,6 -litrainen, ja 100 -hevosvoimainen HDI -diesel, sekä 6-pykäläinen robottivaihteisto. Multispace -versio takaa riittävät istumatilat myös takapenkkiläisille. Olisiko tästä autosta johonkin?

Ominaisuudet

Citroen Berlingo Multispace

Berlingo on saatavilla pakuversiona, ja tila-autona. Multispace -version 1,6 -litrainen dieselkone on saatavissa kahdella eri tehoversiolla, jotka ovat tehoiltaan 100hv ja 120hv. Robottiaski on näistä tarjolla pienemmän kanssa. Dieseleistä pienempi vääntää 254Nm, ja suurempi 300Nm. Manuaalivaihteita kaipaavalle myös manuaalivaihteisto on saatavissa. Pakumallin tehoversiot ovat taasen 75hv ja 100hv. Multispace -mallissa tavaratilan koko lattiasta kattoon on 1350 litraa, ja takapenkit alhaalla tasan 3000 litraa. Vakiovarusteita on tarjolla sitten ilmastoinnista alkaen.

Ajettavuus

Citroen Berlingo Multispace koeajo

Ajoasento löytyy helposti, ja se on ehkäpä pakettiautomaisen pystymäinen. Mutta se ei ole ongelma, siihen tottuu. Ratissa piisaa säätöjä joka suuntaan, ja penkin säädöt hoituvat manuaalisesti. Autosta näkee hyvin ulos, ja peilit ovat kokoa ainakin omaan mieleeni sopivat. Se mikä koeajoautossa saattaa tottumattomalle tuottaa ongelmia, on robottivaihteisto. Se ei ole ihan tavallinen automaattivaihteisto, vaan käytännössä manuaaliaski, josta automatiikka vaihtaa vaihteita. Manuaalivaihteistolla ajavan on ehkä helpompi tottua tähän vaihteistotyyppiin, mitä automaattivaihteistolla ajavan. Niille jotka arvostavat sitä, että saavat itse vaihtaa vaihteita, on koeajoautossa tarjolla rattivaihteet.

Citroen Berlingo Multispace

Moottoritiellä ajaessa alustatuntuma vaikuttaa toimivalta. Kaupunkiajo on myös hyvällä tolalla, aiemmin mainitun hyvän näkyvyyden takia. Huonoilla teillä poikkesin senverran, että ajoin autolla Laajavuoren hyppyrimäen juurelle vievän tien. Sen pätkän auto hoiti kotia. Voisin hyvin kuvitella, että tällä autolla hoitaa arkiajonsa kaikin puolin hyvin.

Lopputulema

Citroen Berlingo Multispacen koeajo

Autossa löytyy mukavia arkipäivää helpottavia seikkoja. Tämmöisiä seikkoja on esimerkiksi pakettiautomaisesti sivulle aukeavat takaovet. Tämä tekee sen, että ahtaassa paikassa tuskin tulee kolhaisseeksi naapuriautoa – ainakaan takaovella!

Citroen Berlingo Multispace

Citroen Berlingo Multispace on varsin näpsäkkä peli, mikäli sellaista vain tarvitsee. Valmistaja lupailee molemmille Multispace -version koneille alle viiden litran kulutuslukemat. Perävaunumassakin on sopivasti tasan 1300kg. Riittänee varmasti useimmille perusvetäjille. Jos haluaa hakea vertailukohtaa Citroen Berlingolle, niin kannattanee tsekkaa muista saman luokan autoista esimerkiksi Renault Kangoo, Peugeot Partner, taikka Volkswagen Caddy. Citroenin mallistossa Berlingo kuuluu siihen sarjaan, minkä ostamisen ja omistamisen voi perustella järjellä, joten kotona ei tarvitse keksiä tekosyitä auton ostoon.

Hinnat alkaen:

Multispace: 22 118e

Van (paku): 23 130e

Koeajoauton lainasi: Www.kayttoauto.fi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *