Koeajo: Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus

Tässä on Citroen C4 Cactus. Se on auto, jonka pohjalta Citroen järjesti oman koeajokampanjansa täällä Suomessa, #C4 Cactus Crew. Itsekkin hain Citroenille kampanjaan mukaan, mutten tullut valituksi. Citroenin kampanjassa 30 kuljettajaa saivat autot käyttöönsä 10 viikoksi, ja yksi onnekas saa pitää auton käytössään kokonaisen vuoden. Mutta eihän siinä, sain kuitenkin audienssin Käyttöautolle, joka toimii Citroenin jälleenmyyjänä Jyväskylässä, ja kävin ottamassa tarkemmin selvää autosta, josta luultavasti tulee olemaan tulevina viikkoina paljonkin somepöhinää. Silloin ainakaan itseni ei olisi ollut järkevää omaa blogikirjoitusta tehdä tästä autosta. #C4 Cactus Crew -tulee varmasti olemaan innoissaan, varsinkin jos porukassa on sellaisia, jotka saavat käyttöönsä ensimmäisen pakasta vetäistyn autonsa! Nimimerkillä kokemusta on, ja henkilökohtaista sellaista.

Citroen C4 Cactus

Koeajoauto

Koeajoauto on Shine -varustetasolla, 110hv Puretech -koneella, sekä 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla varustettu auto. Kyseinen Puretech on tehokkain bensakone, mikä on tarjolla C4 Cactusiin. Halukkaille on tarjolla myös automaattivaihteisto. Värivaihtoehtoja on tarjolla 21 erilaista, kun otetaan huomioon auton kylkiin tulevat Airbump -kolhusuojat, joita taas on tarjolla neljää eri värivaihtoehtoa. Airbumpsit auton kyljissä ovat uretaanikestomuovia, ja ne todella joustavat. Valmistajan mukaan ne sietävät vahingoittumattomina kevyitä kolhaisuja, ja on tarvittaessa helposti huoltotoimenpiteenä vaihdettavissa. Muotoilultaan auto on mielestäni kaikin puolin rohkea, ja siitä on ehdottomasti nostettava hattua Citroenille!

Penkin säädöt koeajoautossa on manuaaliset. Ratin säädöistä tarjolla on vain korkeussäätö, ei pituussäätöä. Ohjaamossa erilaisten nappien määrä on tehty minimaaliseksi, koska toimintoja ohjataan paljolti kosketusnäytöltä keskikonsolista. Myös nopeusmittari on digitaalinen, ja sille on oma näyttönsä ratin takana.

Citroen C4 Cactus

Vaikken ollut aiemmin C4 Cactusin näytön valikoita juuri selaillut, on niiden peruskäytöstä kuitenkin melko helppo päästä jyvälle. Tietotekniikkainsinööri ei tarvitse olla löytääkseen perustoiminnot, ja vaihtaakseen esimerkiksi radiokanavaa. Peruutusvaihteen kytkeytyessä päälle avautuu näyttöön peruutuskameran kuva, joka on selkeä. Toisaalta voin kuvitella osan vanhemmasta käyttäjäkunnasta jossain määrin vastustavan liiallista digitalisoitumista – kenties jopa turhaan. Monesti vain kaikki uusi vaatii aluksi totuttelua, ja siihen saattanee mennä aikaa. Myönnän itsekkin suhtautuneeni alkuun skeptisesti kosketusnäyttöön, josta ohjataan käytännössä kaikkea auton toimintoja. Syy tähän lienee pelko osaamattomuudesta, koska en ollut aiemmin käyttänyt kyseistä Citroenin järjestelmää.

Citroen C4 Cactus

Kaupungissa C4 Cactus on vaivaton pyöritellä, näkyvyys ulos on hyvällä tolalla. Alustatuntuma on ainakin kaupungissa mielestäni hieman kova, mutta ryhdikäs. Moottorina 110hv PureTech vääntää hyvin. Olin jo hyvin vakuuttunut aiemmin ajamastani, 130hv tehoisesta PureTech -isoveljestään, eikä tämä pikkuvelikään tässä kokoluokassa odotuksia petä. Tässä pienemmässäkin piisaa moottoritielläkin ohituskiihtyvyyttä hyvin. Kaikin puolin ajettavuudeltaan balanssissa oleva paketti! Lisäksi manuaaliaskista vaihteet menevät päälle hyvin, ja vaihdekepin sijoittelu on toimiva.

Citroen C4 Cactus kauhukahva

Muita havaintoja, lopputuomio..

C4 Cactus sisältää yksityiskohtia, joita ei vain ole muilla autovalmistajille – tai jos onkin, niin tulkaa ihmeessä minullekkin kertomaan! Yksi tämmöinen yksityiskohta on ovien kauhukahvat, joita ei varsinaisesti enää kauhukahvoiksi kutsua voi.

Minulle on myös sanottu, että autoblogisti ei rakastu Ranskalaiseen autoon. Kaikesta huolimatta olisin kuitenkin sitä mieltä, että C4 Cactus on kaikesta erilaisuudestaan johtuen tutustumisen arvoinen automalli. Koeajamani auton autoverollinen lähtöhinta on 24 071e, ja mikäli katsoo aiheelliseksi sijoittaa muutaman satasen lisää, nousee varustetaso tuolloin pykälällä. Hinnat alkaen -malli on VTi 82 Live, joka irtoaa hintaan 17 993e. Kysymys kuuluukin, että haluatko todella erottautua massasta? Mikäli haluat, silloin vastaus on Citroen C4 Cactus, tai aiemmin ajamani Nissan Juke! Näistä vaihtoehdoista Cactusin muotoilu on viety osin pidemmälle.

Citroenit Jyväskylän alueella sinulle myy Käyttöauto.

Ja suosittelen ehdottomasti vilkaisemaan Cactusiin liittyen myös Rattituntuma -blogin, sillä hänellä oli C4 Cactus #Cactuscrew:n kautta. Sitä myöten Piialla on blogissaan laajasti materiaalia aiheeseen liittyen :).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *