Koeajo: Dacia Duster 4×4 Jubileum+

Dacia Duster 4x4

Dacia rantautui Suomeen vuonna 2010. Kyseessä on Renaultin Romanialainen halpamerkki, joka perustuu tekniikaltaan isäntämerkkiinsä, moottorien ja vaihteistojen ollessa samoja. Dacia Duster on ollut aikamoinen myyntimenestys, ja onkin saanut faceliftin vuonna 2014. Koeajoauto on Jubileum+ versio, ja siinä on voimanlähteenä 1,2 litrainen, ja 125hv tehoja tuottava turbollinen bensakone. Neliveto kuuluu tässä tapauksessa myös asiaan – joskin etuvetoversio on Dusterista myös saatavilla. Kaikki Jubileum+ varustellut Dusterit toimitetaan Cosmos sininen -värisävyllä, 16-tuumaisilla tummanharmailla alumiinivanteilla, ja sinisillä turvavöillä. Juhlamallin yksityiskohtiin kuuluvat myös hopeiset sivupeilit! Katsotaan, mihinkä tästä autosta on?

Saako rahalle vastinetta? Ominaisuudet?

Dacia Duster 4x4

Dusterin hinnat alkaen -malli maksaa Suomeen verotettuna noin 16 800e. Se ei ole paljoa se. Luksusta ei voi tähän rahaan vaatia, mutta ajotuntumaltaan auto on silti hyvä. Mitään ylimääräistä tässä ei varsinaisesti vaikuta olevan – mutta oleellinen löytyy. Jubileum+ juhlamalli perustuu Laureate -varustetasoon, mikä tuo Ambiance -varustetasoon nähden muutamia yksityiskohtia lisää. Duster sisältää vakiona esimerkiksi 7-tuumaisen kosketusnäytön, miltä ohjataan radiota ja navigaattoria, sisältäen mahdollisuuden kytkeä ulkoiset musiikkilaitteet (liitännät USB ja AUX). Sisätilat on hieman samaa luokkaa Vw Golfin, ja Ford Focuksen kokoluokan farkkumallien osalta. Jos itse Bullmentula ottaisi hyvän ajoasennon, ei takapenkille kuljettajan taakse laittaisi muutakuin lapsen istumaan, tai kauppakassin. Mutta kokoiselleni 170cm pitkälle kuljettajalle hyvä ajoasento jättää tilaa myös takapenkkiläisille. Koeajoauton 6-lovinen manuaaliaski on selkeä käyttää, ja vaihteet saa pesään helposti. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon erittäin pieni / lyhyt ykkösvaihde, joka mahdollistaa liikkeellelähdöt suoraan kakkosvaihteella. Ikäänkuin köyhän miehen alennusvaihteisto. Ratissa ei ole etäisyyssäätöä, ainoastaan korkeussäätö on. Penkin säädöt hoituvat nekin manuaalisesti. Nelivetoa voi säätää erillisestä valitsimesta, joka mahdollistaa myös nelivedon lukitsemisen! Isoimmat asiat, mitkä ajotuntumassa paistoivat läpi, on ratin muotoilu, sekä maantienopeuksilla rengasmelu. Rengasmelun voi vielä hyväksyä, kun katsoo auton hintaa, mutta ratin muotoilusta voisi ehkä jo antaa pienen moitteen. Lapsiperheille mukava tieto on varmasti takapenkin reunapaikoilta löytyvät Isofix -kiinnikkeet. Aiempaan verrattuna äänieristys tuntuu parantuneen.

Dacia Duster 4x4

Auto on sisältä pelkistetyn oloinen. Se mistä on annettava ehdottomasti plussaa, on faceliftin jälkeen ohjaamossa lisääntynyt säilytystila. Säilytystilaa oli ohjaamossa tätä aiemmin aika nihkeästi, jotenka parin lokeron lisäämiselle kojelaudalle oli syytä. Etupenkeillä oli itselleni ihan hyvä istua. Hallintalaitteet löytyvät sieltä, mistä kokoiseni kuljettajan on niitä hyvä käyttää. Ehdottomasti plussat on annettava navigointi-, sekä bluetooth- järjestelmien käytön helppoudesta. Puhelin on helppo kytkeä auton järjestelmään, jolloin myös puhelut hoituvat auton järjestelmän kautta.

Dacia Duster 4x4

Tavaratila on perusasennossa 475 -litraa, ja penkit alas taitettuna 1636 -litraa. Huomattavaa on se, että tavaratila on nelivetomallissa hieman pienempi, 443 litraa. Käytännöllisyyden takia penkit taittuvat kahdessa osassa. Peruutustutkakin on saatavilla lisähintaan, mutta koeajoautossa sitä ei ollut. Itse ottaisin autoon toki myös vetokoukun. Mikäli auton ulkonäköä haluaa tehdaslisävarusteilla muokkailla, on varusteita saatavilla esimerkiksi kylkiputkisarjasta kattospoileriin, sekä lisävalotelineeseen. Näistä varsinkin lisävalotelineen voisi perustella, takaspoilerin päätyessä toivelistalle lähinnä fiilispohjalta.

Dacia Dusterin tavaratila

Jubileum+ varusteltuja Dustereita tuodaan Suomeen maahantuojan kautta vain rajoitettu erä. Kun nämä on myyty, on tyytyminen vain tavallisiin varustetasoihin, jotka ovat hinnaston mukaan halvempi Ambiance ja hinnakkaampi Laureate. Jos 1,2 litrainen bensakone ei miellytä, on tarjolla esimerkiksi 1,6 -litrainen bensakone.  Dieseleistä on tarjolla 110hv tehoversio. Co2 -päästöt koeajoautossa on 145g/km. Mikäli ostaa Dusterinsa etuvetoisena ja dieselkoneella, tippuvat Co2 -päästöt lukemiin 127g/km.

Ajaminen, ajotuntuma?

Dacia Duster 4x4

Ajoin viimeksi Dusterilla 2010. Vanhaan verrattuna minut yllätti auton hiljaisuus – rengasmelua lukuunottamatta. Muutenkin auto tuntui miellyttävälle maantiellä, tasaiselta ajaa. Kieltämättä odotukseni taisivat olla jotakin muuta – mutta ne muuttuivat viikon aikana paremmiksi. Varsinkin epätasaisella hiekkatiellä alustassa tuntui mielestäni pientä pintakovuutta. Ne pahat paikat, joihin uskaltauduin autoa viemään, selvisi Duster niistä voittajana kotiin. Näihin paikkoihin kuului esimerkiksi jyrkkä, ja sepelipintainen ylämäki. Sen Duster nousi ylös pelkällä etuvedolla. Uskoakseni siis Dusterilla pystyy pärjäämään Suomen talvessa. Se mikä kuitenkin mietitytti näin yleisellä tasolla, on takaa hieman paljaana olevat vetoakselit. Vetoakselien paljaus ei tietenkään häiritse normaalissa ajossa, mutta voi ymmärtääkseni olla ratkaisevaa pahoissa maastopaikoissa. Mutta kaikkea ei voi saada, kun auto on halpa, ja takarenkaatkin vaikuttavat erillistuetuilta. Valittu jousitusratkaisu toki tuo pehmeyttä ajettaessa normaaliolosuhteissa, muttei välttämättä ole optimaallisin offroad -ajoon, minne taas voisi sopia jäykkä taka-akseli. Maavaraa on 210mm, mikä on ihan hyvin. Tällä autolla saa rekisteriotteen mukaan vetää 1500kg painavaa kärryä, minkä uskoisi riittävän useimmille peruskäyttäjille. Tämän nelivetoisen TCe125 koneisen Dusterin yhdistetty kulutus luvataan olevan 6,4 litraa sataselle. Matka-ajossa sain kulutuksen painettua ajotietokoneen mukaan 5,5 – 5,6 litraan sataselle, välillä Jyväskylä – Helsinki. Nollasin kulutusmittarin Hartolan Neste Jari-Pekassa, ja sieltä ajoin 273km matkan Vantaan Ikeaan. Matka-ajossa kulutuslukemaksi Dacian nettisivusto lupaa 5,6km satkulle, mikä tosiaan on täsmälleen se, minkä minä sain tuloksena! Muistettavaa on, että 120km/h rajoitusalueella en ajanut aivan maksiminopeutta, matkavauhdin pysyessä maksimissaan noin 100km/h tietämissä. Puhuttaessa moottorin litratilavuudesta, kuulostaa se helposti hämäävän pieneltä. Auto tuntuu ainakin ilman kyytiläisiä ja matkatavaroita liikkuvan ihan mukavasti pirteästi. Autossa on tarjolla ajoon vaikuttava Eco -moodi, mikä vaikuttaa moottorin kierrosherkkyyteen, ja siten taloudellisuuteen. Ajoneuvon omamassa on rekisteriotteen mukaan 1387kg, ja suurin sallittu kokonaismassa 1870kg.

Loppupäätelmä

Dacia Duster 4x4

Koeajon aikana ajoa kertyi noin 900km. Auto hoitaa hintaisekseen homman asiallisesti, joten hinta ja laatu kohtaavat. Mikäli sisätilat riittävät, ja haluaa ehdottomasti uuden nelivetoauton halvalla, missä on myös maavaraa, niin suosittelen ottamaan Dusterin mukaan autovertailuihin. Lisäksi monet, joilta mielipidettä kysyin, tuntuivat pitävän Dacia Dusterin ulkonäöstä. Tässä olisi selkeästi perusauto peruskäyttäjälle, sekä duunarille työmatkakäyttöön! Se mikä Dusterissa on myös kiinnostavaa, on se, että mitään tiettyä ostajaprofiilia on vaikea määritellä. Duster ostetaan monesti niin erilaisista lähtökohdista. Myöskään valmistajan lupaamia kulutuslukemia ei tarvitse liikaa kyseenalaistaa. Halvimmat käytetyt, ja liikkeissä myytävät Dusterit lähtevät Nettiauton mukaan noin kymppitonnilla (tilanne 1.9.2015). Ja niille, jotka ehdottomasti haluavat Dusterin hinnalla luksusta, niin katsokaa vain se vaihtoautovalikoima. Kyllä tälläkin kaikki eteen tulevat perustilanteet hoitaa, ja mökille pääsee saunomaan.

Dacia Duster uudistui hiljattain täysin, lue koeajojuttu uudesta Dusterista.

Koeajoauton hinta: 22 999e

Hinnat alkaen -malli: noin 16 800e (etuvetoinen, varustetaso Ambiance)

Myynti: Renault -liikkeet ympäri Suomen

Nettisivu: www.dacia.fi

Koeajossa myös Ssangyong Tivoli, koeajoraportti luettavissa blogistani.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *