Koeajo: Jaguar X-type AWD – Kissa on irti

Jaguar X-type AWD 2.5 V6

Koska viimeajat olen tyyppäillyt kaikkea muuta kuin Brittiautoja, oli asiantila korjattava. Kyseessä on vuoden 2005 Jaguar X-type AWD. Konehuoneessa pauhaa 2.5 -litrainen V6, ja sitä kuljettaja komentaa automaattivaihteiston avustuksella. Kaikille neljälle vetävälle pyörälle välitetään yhteensä 196 väkevää hevosvoimaa. Kyseessä oli aikoinaan Jaguarin halvin uusi malli, ja sittemmin kyseisen paikan otti haltuun Jaguar XE. Voisiko tämä vaihtoautorivistön X-type tarjota nelivetoherkuttelua talveen varsinaisella sopuhinnalla? Siitä lähdin ottamaan selvää. Pyyntihintahan ei meinaan vaikuta äkkiseltään pahalta, se on 12 900e. Kilometritkin ovat kohtuulliset auton ikään nähden: 149tkm. Sopii esittää kysymys, että Jaguariko vain rahamiesten auto? Ei ainakaan tällä kertaa, jos katsoo pelkkää myyntihintaa. Luulen, että Brittiautojen harrastajat ajattelevat edes suunnilleen samoin.

Auto, varusteet..

Jaguar logo

Mallin valmistus alkoi vuonna 2001, jolloin tuotettiin jo vuosimallia 2002. Suunnittelusta vastasi pääsuunnittelijan roolissa Wayne Burgess, ja auton ulkonäkö on selvästi Jaguarin tuolloisen muotokielen mukainen. Tällä kertaa kyseessä on aito Suomi -auto, ja sen huomaa esimerkiksi varusteiden maltillisuudesta. Nelivedosta vastaa Jaguar Traction, jossa vetosuhde on 60% tehoista taka-akselille, ja 40% tehoista etuakselille. Nelivedon lisäksi vaihtoehtoisena vetotapana on ollut etuveto. Vaikka ainakin itselleni etuvetoinen Jaguar onkin ajatuksena jotenkin vieras, takavedon sopiessa mielestäni Jaguarin tyyliin paremmin. Vaikka auto on ollut aikanaan Jaguarin malliston halvin, oli siinä silti merkille uskollisesti nahkaa ja jalopuuta. Koeajetussa autossa on esimerkiksi puolinahkapenkit. Mukavuudenhaluisille ihmisille koeajoautossa on tarjolla Webasto kellolla, jotenka aamulla pääsee mukavasti lähtemään lämpöisellä autolla töihin, käymättä turhaan talvipakkasessa palelemassa. Manuaalimiehille tarjolla on ollut myös manuaalivaihteisto. Auton kokoluokan suhteen X-typen kanssa verrannollisia malleja ovat esimerkiksi Alfa Romeo 159, Audi A4, BMW 3-sarja, ja Lexus IS. Jos haluaa isomman Jaguarin, tämän aikakauden tuotoksista sellainen malli voisi olla S-type. Juurikin se samainen Jaguar S-type, jollaisen Tekniikan Maailma lahjoitti Poliisille, rekisteritunnuksella TM-50. Tietojeni mukaan kyseinen Jaguar S-type R on muuten täydessä poliisivarustuksessa nykyään automuseossa.

Ajettavuus

Jaguar X-type AWD 2.5 V6

Penkki ja ratti säätyvät manuaalisesti. Kuten premium -autoon kuuluu, on hyvä ajoasento löydettävissä helposti. Hallintalaitteet löytyvät luonnollisilta paikoilta, joista niitä on helppo käyttää. Automaattivaihteisto on sitä tuttua kauraa, sellaista aiemmin käyttäneelle. Sitten vain auto käyntiin, D -pykälä pesään, ja ajamaan. Moottori kuulostaa käyvän toimivan oloisesti. Alustatuntuma on hyvällä tiellä ajellessa mukava, miellyttävä. Huonolle tielle en poikennut ajan vähyyden vuoksi. Koneessa tuntuu piisaavan vääntöä, hyvin lähtee, ja vaihteisto vaihtaa vaihteita toimivan oloisesti. Menohaluja tuntuu piisaavan niinkin hyvin, että kortin saattaisi saada hyllylle, jopa ihan tahattomastikkin. Siitä huolimatta, että olen toki ajanut paljon tehokkaampiakin autoja. Jaguar mielletään premium merkiksi, ja sitä se myös on. Keskustassa auto on helppo pyöritellä. Peilit toki ovat henkilöautomaisen pienet, mutta se ei olekkaan sinänsä mikään uusi tieto. Mikä kuitenkin tärkeintä, näkyvyys ulos on hyvä.

Jaguar X-type AWD 2.5 V6 mittaristo

Auton mittaristo vaikuttaa selkeältä, kuten auton kokonaisuus muutoinkin. Ainoa vain, että takavetopainotteinen neliveto lienee hyvä pitää mielessä. Jonnekkin radalle voisi olla mielenkiintoista päästä kokeilemaan jotakin vastaavaa autoa, mutta liikenteessä pelleily on syytä unohtaa.

Lopputulemana talvihauskaa laadusta tinkimättä

Jaguar X-type AWD 2.5 V6

Tässä vaikuttaisi olevan jollekkin talven seikkailuihin toimivan oloinen neliveto Jaguar. Jos et tyydy tavalliseen tusinapirssiin, ja on varaa tankata, osta toki pois, tai etsi toinen samanlainen :). Näitä on toki Nettiautoon ilmoitettu myyntiin useampia muitakin, ajomäärien ollessa jopa yli 300tkm. Eli mistään harvinaisuudesta ei sinänsä ole kyse. Mukana on hyvillä kilometreillä varustettuja yksilöitä, kuten tämä. Jos haluaa etsiskellä muita moottorivaihtoehtoja, on hyvä muistaa, että näihin aikoihin kaikki bensakoneet olivat Jaguarilla V6 -koneita, tai tätä suurempia. X-typeen tarjolla olevat bensakoneet olivat joko 2.1- , 2.5- tai 3 -litraisia. Näistä tehokkain, kolmelitrainen V6, tuottaa tehoja 231hv, ja vääntää 279Nm edestä. Diesel -koneet olivat joko 2.0- tai 2.2 -litraisia, näiden ollessa aina rivi4 -koneita. Näistä suurempi tuottaa tehoja 146hv, ja vääntöä 360Nm. Bensakoneet tulivat aina nelivetoisina, etuvedon ollessa tarjolla dieselin yhteydessä. Myös farmariversio oli saatavilla vuodesta 2004, jotenka olemassa on selvät viitteet siitä, että Jaguarilla on ollut halu olla mahdollisimman käytännöllinen, arvokkuudestaan huolimatta. Jaguarin nykymallisto tuntee onneksi myös rivi4 -bensakoneet ainakin osassa mallistossa, jotenka kuutoskoneista Jaguaria ei ole täysin välttämätön ostaa. Moni muukin on muuttunut vuodesta 2005 – esimerkiksi Ford myi Jaguarin pois, ja nykyinen omistaja on Intialainen Tata. Tämä oli järjestyksessään nyt kolmas Jaguar, jolla olen ajanut. Aina olen ollut yhtä fiiliksissä Jaguaria ajaessani, vaikka virallisesti olenkin julistautunut enemmän Saksalaisten premium -autojen faniksi. Ensimmäisen kerran ajoin Jaguarilla vuonna 2008, ja kyseessä oli XK 4.2 V8 Coupe. Kirjoittamani XJ6 Sovereignin koeajoraportin voitkin lukea tästä. Jonkunlainen salainen Jaguar -fani minussa taitaa olla. Jaguar X-typen valmistus päättyi vuonna 2010, ja seuraajamalli Jaguar XE saatiin markkinoille 2014.

Hinta: 12 900e

Tämän vaihtoauton myyjäliike: Jyväskylän Autotarvike

Valmistajan sivusto: Www.jaguar.fi

Jaguar X-type AWD 2.5 V6 mallimerkintä

Jaguar X-type AWD 2.5 V6 vaihdekeppi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *