Koeajo: Mazda2 Premium Plus

Mazda2 Premium Plus

Kilpailu ylemmässä pikkuautoluokassa on kovaa. Yksi suosii Volkswagen Poloa, toinen valitsee Ford Fiestan ja kolmannelle kelpaa Skoda Fabia tai Hyundai i20. Ei jää millään tavalla epäselväksi, mistä ilmansuunnasta moni valmistaja hakee referenssinsä, kompassin neula osoittaa vahvasti Keski-Eurooppaan.

Näiden terävälinjaisesti muotoiltujen ja pienillä bensaturboilla varusteltujen mallien rinnalla Mazda2 saa kovin helposti outolinnun roolin. Sisustuksesta löytyy muutakin kuin harmaan eri sävyjä, iskutilavuutta moottorista 1,5 litran verran (ilman turboa) ja automaattivaihteisto on mallia momenttimuunnin kaksoiskytkinvaihteiston asemesta. Viime vuosien trendihokema “eurooppalaiseen makuun valmistettu” toteutuu kyllä Mazdan kohdalla, mutta kun niitä makuja löytyy Euroopastakin niin montaa erilaista.

Mazda2 Premium Plus

Uusi Mazda2 on saanut isoveljensä Mazda3:n tavoin arvostelua osakseen ajoergonomian takia. Penkki ei ole reisituen osalta luokkansa parhaimmistoa, mutta keskimittainen kuljettaja saa takuuvarmasti ajoasennon mukavaksi. Penkit ovat melko kapeat, joten jos palaveripullaa on nauttinut usean vuosikymmenen ajan tai salilla viihtyy bullmentulamaiseen tahtiin, autoa ei varmasti sano mukavaksi. Mutta jälleen kerran, keskivertovartalo uppoaa sivuttaistukien väliin oikein mukavasti. Uuden kakkosen ratti liikkuu syvyys- ja korkeussuunnassa, mikä auttaa osaltaan ajoasennon löytymistä. Mazda2:en tilat pääsivät viikon testijakson aikana tosikoetukselle neljän aikuisen pakkautuessa autoon välille Helsinki – Lappeenranta. Takapenkki pysyi yllättävänkin tyytyväisenä, vaikka etupaikat veivät parimetrinen kuljettaja ja 180 senttinen kartturi. Pyyhkeitä täytyy antaa etumatkustajan penkin korkeussäädön puutteesta, jota ei edes rahalla pysty autoon valitsemaan. Sama vika on myös Mazda3:ssa, sillä korkeussäädön saa vasta Mazda6:een. Olkoon tämä nyt kuitenkin osoitus siitä, että kakkosta uskaltaa lähteä kokeilemaan, vaikka pituutta olisikin keskivertoa enemmän.

Millainen uusi Mazda2 on ajaa?

Vertailukohtaa edelliseen sukupolveen ei allerkirjoittaneella ole, mutta verrattuna uuteen Mazda3:een kakkonen on selvästi kevyemmän ja ketterämmän oloinen. Autoa pyörittelee kaupungissa ja ahtaissa parkkitaloissa mieluusti, ja vaivattomuutta korostaa koeajoauton kuusiportainen automaattivaihteisto sekä valinnaisvarusteena saatava peruutuskamera. Vaihteenvalitsimen etureunasta löytyvä sport-kytkin muuttaa auton käyttäytymistä paljon, vaikka hevosvoimia ei löydykään 90 enempää. Moottorijarrutusta sport-asennossa voisi verrata sähköautoon, jossa jarrutus on voimakas energiantalteenoton vuoksi. Pienellä ennakoinnilla sport-kytkintä tuleekin käytettyä yllättävän usein jarruja säästääkseen.

Mazda2 Premium Plus

Ennakointia vaatii toki myös maantienopeuksissa ohittelu, mutta muuten Mazda2 kulkee varsin eleettömästi taajamien ulkopuolella. Rengasmelu on kohtuullista tasoa, 185/65 R15 -koolla jopa hieman Mazda3:a vaimeampaa. Arvailuksi jää, voisiko aavistuksen pienentynyt rengasmelu johtua vuosimallin 2014 Mazdoja paksummista tekstiilimatoista. Uuden Mazda2:en matot ovat huomattavasti paksummat ja pehmeämmät.

Vääntöä puolentoista litran moottorista irtoaa 148 Nm, joka tuntuu tämän kokoluokan autoon varsin riittävältä. Automaattivaihteisto hoitaa työnsä kunnialla, ja kaasupoljinta uskaltaa polkea vauhdikkaamminkin. Kuten kaikki nykyisen Skyactive-sukupolven Mazdat, myös Mazda2 lunastaa odotukset loistavalla ajettavuudellaan.

Auton varustelu

Muun Mazda-malliston tapaan myös Mazda2 on saatavilla erilaisilla moottori- ja varustevaihtoehdoilla, valinnaisia lisävarusteita on vain hyvin niukalti. Koeajoauton Premium Plus -varustetaso on aikalailla malliston keskitasoa, lisäherkkuja kaipaava valitsee autoonsa muutaman tuhatta euroa kalliimman Luxury Plus -varustelun. Hintahaitari kymmenen eri Mazda2-vaihtoehdon välillä liikuu 15-22 000 eurossa. Lisävarusteina tämän päälle on oikeastaan valittavissa vain urheilullinen Aero-korisarja, peruutuskamera, navigaattori sekä metalliväri. Muutoin kaiken saa valitsemalla haluamansa laajuisen varustepaketin. Mazdan varustelu on tehty vaivattomaksi, ja vertailu eri vaihtoehtojen välillä onnistuu helposti Mazdan omalla vertailukoneella.

Mazda2 Premium Plus

Valmiiksi mietityt varustepaketit mahdollistavat kohtuuhintaisen mutta runsaan varustelun, mutta kääntöpuolena on toki joustamattomuus. Itse esimerkiksi ostaisin, jos vain pystyisin, uuden Mazda2:en Luxury Plus -varustelulla, mutta ottaisin vakiovarusteisen nahkaverhoilun tilalle Premium Plus -version punaisen kangasverhoilun.

Luxury Plus -varustelun myötä pikku-Mazda saa pykälää, ellei jopa kahta, kalliimmista autoista tuttuja varusteita kuten kuolleen kulman varoitusjärjestelmän, risteävän liikenteen varoituksen taakse, täysin LED-tekniikalla toteutetut ajovalot, kaukovaloautomatiikan, heijastusnäytön ja avaimettoman kulkujärjestelmän. Kaiken kaikkiaan myös muissa varustetasoissa hinta-laatusuhde on kohdallaan. Keskikyynärnojaa jää tosin kaipaamaan.

Yhteenveto

Uusi Mazda2 on hyvä vaihtoehto persoonallista pikkuautoa etsivälle. Kattavan varustelun ja hienosti toimivan moottori- automaattivaihteistoyhdistelmän myötä kakkonen tuo ripauksen luksusta kauppareissulle, tai miksei pidemmällekin matkalle. Tiloiltaan Mazda2 saattaa paperilla hävitä kilpailijoilleen, mutta kokonaisuus on kaikin puolin toimivan oloinen pienen perheen tarpeisiin. Monen pikkuauton rattiin hyppää vain päästäkseen paikasta toiseen, mutta uusi Mazda2 antaa ajajalleen ennen kaikkea hyvän fiiliksen.

Mazda2 hinnasto. Kuva Mazdan verkkosivuilta.

Mazda2 hinnasto. Kuva Mazdan verkkosivuilta. Klikkaa suuremmaksi.

Mazda2 Mazda2

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *