Koeajo: Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander

Halusin saada vertailukohtaa aiemmin ajamalleni Honda CR-V:lle, ja tähän tarkoitukseen sopi hyvin esimerkiksi Mitsubishi Outlander. Alkujaan Outlander esiteltiin vuonna 2001, ja ajamani kolmas malliversio vuonna 2012. Vertailun tasapuolisuudeksi, on Outlanderissakin koneena 2,2 litrainen diesel, sekä automaattivaihteisto ja neliveto. Outlander on toki myös saatavissa pelkällä etuvedolla ja manuaalivaihteistolla, kuten myös CR-V. Moottorivalikoimaan on tarjolla niin bensa- kuin diesel vaihtoehtoja, sekä ladattava hybridi PHEV.

Mutta ennen Outlanderin tarkempaa ruotimista, on lienee syytä tehdä selväksi suurimmat eroavaisuudet CR-V:hen: Yksi suuri eroavaisuus lienee vetotapa – Mitsubishissa vetotavan päättää kuljettaja, CR-V:ssä neliveto kytkeytyy päälle vain tarvittaessa. Erilaisia vetotapoja tarjoilee Mitsubishi kaikkiaan 3: nelivetoon 2 erilaista vaihtoehtoa, ja lisäksi pelkkä etuveto – ja nämä kaikki ovat saman napin alta vaihdettavissa. Nelivedoista toinen on aidosti neliveto, kiinteällä 50/50 vetosuhteella (tarkoittaen sitä, että moottorin tehosta menee akselia kohden aina 50%). Toinen Mitsubishin nelivedon vaihtoehdoista on samanlainen kuin Hondallakin, joka kytkee nelivedon päälle tarvittaessa – ollen normaaliajossa etuvetoinen. Siinä missä CR-V ei ole yli 100km/h nopeuksissa koskaan neliveto, on Mitsubishi sitä myös moottoritiellä, mikäli kuljettaja niin päättää haluta.

Mitsubishi Outlander kuljettajan työtila

Suomessa maahantuontiohjelmaan kuuluu 2 erilaista varustetasoa – Intense, ja Instyle Navi. Näistä koeajoauton varustetasona oli Intense, joka toimii myös hinnat alkaen -varustetasona, maksaen verotettuna 33 675e.

Mitsubishilla ajoon lähteminen on vaivatonta, mikäli on tottunut automaattivaihteistoon. Penkin säädöt on manuaaliset, ja ratistakin löytyy säätövaraa tarvitsevalle säätömahdollisuuksia. Hallintalaitteiden hallitseminen ei tässä autossa mitään rakettitiedettä ole, vaikka auto CR-V:tä maastokelpoisempi epäilemättä on.

Mitsubishi Outlanderin vaihdekeppi

Autoa ajaessa automaattivaihteisto vaihtaa vaihteet miellyttävästi. Urheilullisempi S-asento on vaihdekepistä jätetty pois, ja korvattu L-asennolla, joka toimintatavaltaan muistuttaa alennusvaihdetta – mutta ei sitä varsinaisesti ole. Ohituskiihtyvyydestä vastaa kickdown, joka tuttuun tapaan löytyy runttaamalla kaasupoljin pohjaan. Ohituskiihtyvyyttäkin tästä autosta sopivassa suhteessa löytyy, jotenka jalkoihin ei välttämättä tarvitse jäädä. Autossa on lisäksi rattivaihteet, ja 4wd napista pystyy vaihtamaan aiemmin puhuttua vetotapaa. L-vaihdetta tarvitaan sitten, mikäli lähtee vaikkapa jyrkkää mäkeä ylös, tai tulee jyrkkää mäkeä alas – ymmärtääkseni kyseinen pykälä tarjoilee yhden pienemmän vaihteen pesään. Myös vetokilot perävaunulle ovat ihan hyvällä tolalla – esitteen mukaan jarrullisen perävaunun paino saa olla 2000kg, myös automaattivaihteisessa autossa. Mikäli vielä tätä isompia vetokiloja tarvitsee, pystyy esimerkiksi L200 Pick-upilla vetämään 2700kg painoista perävaunua.

Moottoritiellä ajaessa äänimaailma on sopivan hillittyä. Ennakoiva vakionopeuden säädin kuuluu pakettiin, jotenka tällä autolla tekee mielellään myös matka-ajoa. Maasturimainen henkilöautoa korkemalla istuminen on mieleeni, koska silloin näkee kauemmas. Auton takalasi on tällä kertaa mielestäni hyvin suunniteltu, eikä siitäkään tarvitse miinuspisteitä jaella – turhia näköesteitä ei siis ole. Lisäksi peruutuskamera tulee uusimpaan Outlanderiin vakiovarusteena.

Mitsubishi Outlander

Perän muotoilu on sikäli onnistunut, sillä se mahdollistaa järkevän oloisen tavaratilan, jonka tilavuus on 477l / 1022l silloin, kun auto on 5-paikkainen. Auto on toki saatavissa myös 7-paikkaisena, silloin tavaratilan koko on 128 / 913l. Varsinkin auton etupuolelta sukunäköä isoveli Pajeroon voinee löytää – takaapäin ei ehkä niinkään.

Kulutuslukemiksi tälle automaattivaihteiselle Outlanderille luvataan kaupungissa 7,1 litraa satkulle, maantiellä 5,1 litraa satkulle, sekä yhdistetyksi kulutukseksi 5,8 litraa satkulle. Koeajamieni CR-V:n ja Outlanderin kulutuserot saattanee selittää se, että Outlanderin saa tarvittaessa pelkästään etuvetoiseksi, sekä Outlanderin vaihdelaatikko on 6-pykäläinen (CR-V:n automaattivaihteistossa vain 5).

Outlander saattaisi olla hyvä valinta sellaiselle, joka tarvitsee tässä autoluokassa jatkuvaa nelivetoa, tai vetää automaattivaihteisella autolla isompaa kärryä. Mitsubishit sinulle Jyväskylässä myy Delta-Auto.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *