Koeajo: Nissan Leaf -sähköauto

Nissan Leaf sähköauto

Tässä on japanilaisvalmistajan näkemys täyssähköautosta. Nissan Leaf julkaistiin vuoden 2010 lopuilla ja sitä päivitettiin vuonna 2013. Ajaminen Leafilla on tiivistetysti hauskaa ja halpaa. Vaikka auton akuston lataaminen onnistuu kotona aivan tavallisesta pistokkeesta, toivoisin silti lisää pikalatauspisteitä parkkihalleihin ja huoltamoille, sekä autolle verohelpotuksia. Löytämäni listauksen perusteella pikalatauspisteiden määrä on kohdillaan pääkaupunkiseudulla, muttei niinkään muualla (kts. linkki alempana). Näillä kahdella asialla voisi saada sähköautoille Suomessakin lisää markkinaosuutta. Norja onkin onnistunut sähköautokannan kasvattamisessa oikein mallikkaasti, ja siellä kuulemani mukaan onkin väkilukuun suhteutettuna eniten sähköautoja maailmassa. Nähtäväksi jääkin, pienennetäänkö tulevaisuudessa sähköautojen etuuksia Norjassa, jossa sähköautoille on esimerkiksi ilmainen pysäköinti.

Nissan Leaf kuljettajan työtila

Ajaminen, ominaisuudet, ja se auto?

Ajaminen Leafilla on yhtä helppoa, kuin muillakin automaattivaihteisilla autoilla. Automaattivaihteisto vaihtaa portaattomasti, eikä manuaalivaihteistoa ole tarjolla. Tärkeät tiedot, kuten ajonopeus, sekä akun varaustila ilmoitetaan digitaalinäytöiltä. Erona tavalliseen verrattuna, huomion kiinnittää ratissa oleva sininen valmistajan logo, joka viittaa siihen, että liikenteessä ollaan jollain muulla, kuin polttomoottorikäyttöisellä autolla. Samaa sinistä linjaa noudattaa muutkin Leafiin kiinnitetyt Nissanin logot. Penkin säädöt autossa ovat manuaaliset, ja 170cm pitkänä kuljettajana saan hyvän ajoasennon. Ratissa ei ole pituussäätöä laisinkaan, vain korkeussäätö löytyy. Sitten vain vaihde pesään, ja ajamaan. Auton hiljaisuus hämää luulemaan, ettei auto edes olisi päällä, mutta kyllä se on. Ajaessa sisälle ei luonnollisestikkaan kuulu mitään moottoriääniä, mikä luo alkuun mielenkiintoisen tunteen. Samoin aiemmin mainitsemani portaaton variaattorityyppinen vaihteisto, koska en ole aiemmin sellaisella ajanut. Moottoritielläkin menohaluja piisaa, mutta akun varaustila vaikuttaa ainakin näin talvioloissa menevän tuolloin turhankin nopeasti. Kaupunkiajossa Nissan Leaf on oikein nautinnollinen pyöriteltävä, eikä akuston varaustilakaan hälyttävästi vaikuta tuolloin putoavan.

Nissan Leaf

Ohjaustuntuma on kevyt, mutta sen kanssa tulee toimeen. Tavaratilaa löytyy nykyään 370 litraa, mikä on 40 litraa enemmän kuin ensimmäisessä malliversiossa. Jo aiemmin mainitsin pikalatauspisteiden vähäisyydestä muualla, kuin pääkaupunkiseudulla. Normaalipistokkeesta on uudemassa mallissa edellistä nopeampi latausaika, 8h luokkaa. Pikalatauksessa akusto saadaan ladattua noin puolessa tunnissa 80% varaustilaan, ja sillä pääsee noin 100km. On toki muistettava, että ulkolämpötila vaikuttaa akkujen varaustilaan, eikä kylmässä kelissä pääse niin pitkälle, kuin lämpöisessä. Suomessa jo olemassa olevia sähköautojen pikalatauspisteitä voit tarkastella tämän linkin takaa.


Lopputuomio

Nissan Leaf on saatavana kolmella eri varustetasolla, jotka ovat Visia, Acenta ja Tekna. Varustetasoista halvin on Visia, joka maksaa 35 981e. Tällä rahalla saa hauskan kaupunkiauton, jolla kulkee vaikka työmatkansa, ja käy välillä kaupassakin. Pidempien matkojen tekemistä ymmärrettävästi rajoittaa akkujen lataaminen, ja siihen käytettävä aika. Muutenhan tällä mielikseen ajaisikin pidempääkin reissua :)..

Nissanit sinulle Keski-Suomen alueella myy: Autopale

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *