Koeajo: Skoda Fabia Combi – täydellisen tavallinen perhefarkku

Skoda Fabia Combi

Suomen kaltaisessa kovan autoverotuksen maassa hinta-laatusuhteeltaan erinomaisen auton etsiminen tuntuu välillä kovin työläältä. Rahalla tunnetusti saa, mutta 20 000 – 25 000 euron hintaluokassa perheellisen vaihtoehdot käyvät uuden auton kaupassa vähiin. Skoda Fabia Combi tarjoaa kerrassaan mainiota reseptiä tilaa ja mukavuutta kaipaavalle.

Mikä viehättää?

Ennen kaikkea tilat ja niiden monikäyttöisyys. 530 litran tavaratila syö sisäänsä pidemmänkin reissun matkatavarat, ja esimerkiksi vauvanvaunut mahtuvat vaivatta kulkemaan mukana. Hatchback-mallin Fabiaan verrattuna farmari-Combi on identtinen taka-akseliin asti, eli käytännössä ainoa ero löytyy tavaratilan koosta (plus muutama milli enemmän pääntilaa takamatkustajilla). Vajaan tuhannen euron lisähinnalla saa siis 200 litraa enemmän tilaa. Pieni ja suositeltava lisämaksu, mikäli ulkonäöllisesti vain kelpuuttaa farkkuperän.

Myös hinta on yksi Fabia Combin valttikorteista. Edullisimmillaan auton saa reilulla 15 000 eurolla, mutta runsaammilla varusteilla, tehokkaammalla moottorilla ja DSG-automaattivaihteistolla Fabia kustantaa 20 000 euroa. Hyvin kohtuullista sekin.

Miten kulkee?

1.2-litraisella turboahdetulla moottorilla ja DSG-vaihteistolla meno on yllättävänkin rivakkaa ja vaivatonta. Omamassaltaan noin 1200 kilogramman Fabia Combi kiihtyy 9,6 sekunnissa pysähdyksistä satasen vauhtiin, mikä on täysin riittävä suoritus tämän henkiselle autolle. Ohjaus tuntuu kaikin puolin onnistuneelta ja autoa voisi luonnehtia ennen kaikkea ketteräksi. Ohjausvaste säätyy kuitenkin miellyttävän jäykäksi nopeuden kasvaessa, ja Fabia kulkee pääsääntöisesti myös maantiellä kokoisekseen hyvin vakaasti. Pientä miinusta auto saa sivutuuliherkkyydestä. Länsiväylällä Salmisaaren silta on osoittautunut hyväksi sivutuulen testauspaikaksi, ja Fabia reagoi syksyiseen puhuriin enemmän kuin moni muu malli.

Skoda Fabia Combi

Miten autossa viihtyy?

Pidemmilläkin matkoilla Skoda Fabia Combi pääsi loistamaan ajomukavuudellaan. Ensimmäistä kertaa pääsin testamaan hieman vahingon kautta Applen CarPlay-järjestelmää. Kytkettäessä iPhone 5s -puhelinta usb-johdon kautta lataukseen, auton viihdejärjestelmä kysyi automaattisesti, haluanko liittää puhelimen CarPlay-järjestelmään. Parasta viihdejärjestelmässä on se, että CarPlayn kautta pystyy helposti käyttämään puhelimen karttanavigointia, jolloin käytössä on jatkuvasti ajan tasalla olevat kartat ilman monimutkaisia päivityksiä ja välillä huimiakin hintoja, joita kiinteistä navigaatiojärjestelmistä joutuu maksamaan. Lisäksi CarPlayn kautta käyttää helposti muun muassa normaaleja soittotoimintoja ja lukee tekstiviestejä. Myös Apple Music -palvelu toimi hienosti auton kosketusnäytön kautta.

Myös Android-käyttöjärjestelmälle löytyy oma puhelimen peilausmahdollisuus ja mikä parasta, nämä ominaisuudet kuuluvat auton vakiovarusteluun Style-varustelussa. Peukkua täytyy nostaa myös Fabia Combin vakiona tulevalle äänentoistojärjestelmälle, joka oli yllättävän kirkas- ja puhdasääninen jopa moottoritienopeuksissa.

SmartLink-viihdejärjestelmän lisäksi Android-puhelimella pystyy auton suuntaan lähetettävän datan lisäksi myös lukemaan auton lähettämää dataa puhelimella. SmartGate-niminen järjestelmä lähettää puhelimeen tietoa muun muassa taloudellisuuteen liittyen. Hauska lisä on myös Skoda MotorSound-niminen sovellus, jolla pystyy vahvistamaan moottoriääniä auton sisätiloihin.

Ajoergonomia on autossa pääosin hyvällä mallilla. Kannattaa kuitenkin kiinnittää koeajolla huomiota etuistuinten kiinteiden niskatukien sopivuuteen omalle vartalolle, mikäli on aikeissa tilata lisävarusteiset sport-istuimet. Kaikissa vakiovarusteina tulevissa istuimissa on onneksi säädettävät niskatuet. Urheiluistuimet ovat myös varsin kapeat jopa solakalle vartalolle.

Skoda Fabia Combi

Kulutus?

Käyttökustannuksiltaan Skoda Fabia Combi on varsin kuluttajaystävällinen. Tankilla oranssilla setelillä pötkii pitkälle, eikä 45 litran tankin täyttäminen tunnu kohtuuttoman kalliilta. Talvinopeusrajoituksilla koeajon aikana pääsin 4,9 litran kulutukseen noin 200 kilometrin matkalla. Sekalaisessa taajama- ja kaupunkiajossa kulutus nousi noin kuuden litran tuntumaan. Jos vertaa rahallista säästöä omalla kohdallani nykyisen autoni, vuosimallin 2014 Mazda3:en kulutukseen, niin säästäisin vuosittain Fabia Combin kanssa noin 300 euroa polttoainekuluissa.

Moitteita?

Suurempaa moitittavaa Skoda Fabiasta ei löydy, mutta muutamia pieniä yksityiskohtia soisi viilattavan seuraavaa mallisukupolvea varten. Esimerkiksi käsijarrun kahva on sijoitettu hankalasti keskikyynärnojan alle, jolloin joko kyynärnojaa täytyy nostaa aina pysäköitäessä tai vaihtoehtoisesti nostaa kahvasta epämukavasti sormenpäillä. Todennäköisesti muutaman vuoden sisällä Fabiankin seisontajarru tulee olemaan sähköisen kytkimen takana, jolloin tämäkin ongelma viimeistään poistuu.

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI DSG Style

• Moottori: 1.2 litrainen turboahdettu bensiinimoottori

• Suurin teho: 81 kW (110 hv) @ 4600-5600 rpm

• Suurin vääntömomentti: 175 Nm @ 1400-4000 rpm

• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,6 s.

• Tavaratila: 530 litraa

• Vaihteisto: 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti

• Vetotapa: Etuveto

• Hiilidioksidipäästöt: 109 g/km

• Kulutus maantie: 4,0 l/100 km

• Kulutus yhdistetty: 4,6 l/100 km

• Suositushinta autoveron kanssa: Alk. 22 290 € (Style-varustelu)

Skoda Fabia Combi Skoda Fabia Combi

Loppukevennyksenä allekirjoittaneen ensimmäinen kosketus Skodaan vuonna 1989.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *