Koeajo: Skoda Octavia 4×4 2.0 TDI

Mikä?

Skoda Octavia 4×4 2.0 TDI on Octavia-malliston tehokkain dieselversio. 184 hevosvoimaa tuottavaa moottoria voi pitää Octavia RS:n diesel-vastineena. Siinä missä emokonsernin Volkswagen Golfin täsmälleen samalla moottorilla varustettu versio on saanut urheilullisen GTD-merkinnän nimen peräänsä, myös Octavia saisi olla ylpeämpi omista tehoreserveistään. Voisiko autoa nimittää vaikkapa RSD:ksi? Siinä missä Golf GTD suoriutuu 0-100 km/h kiihdytyksestä 7,5 sekunnissa Octavia vie samassa mittauksessa voiton 7,1 sekunnillaan. Nelivedosta on siis apua muuallakin kuin lumisohjon keskellä.

Kenelle suunnattu?

Myös tehokkaimmalla dieselkoneella varustettu Octavia on pohjimmiltaan täysiverinen Skoda. Auton suunnittelussa on menty käytännöllisyys edellä, mutta kyllähän 184 hevosvoimaa ja 380 Nm vääntöä takaavat astetta nautinnollisemmat matkat. Porrasperäinen Octavia sopii perinteisestä sedanista poiketen mainiosti myös suurempien tavaroiden kuljettamiseen, sillä takaluukku aukeaa takalasin yläreunasta asti. Tilavuudeltaan 590 litran tavaratila häviää ainoastaan 20 litraa Octavian farmarimallille. Lopulta on siis pitkälti makukysymys, tykkääkö enemmän farmarin vai porrasperäisen liftbackin muotoilusta. Auto sopii käytännöllisyyttä ja suurta kuljetuskapasiteettia arvostavalle, joka haluaa autoltaan myös keskivertoa enemmän tehoa.

Skoda Octavia

Mitä kustantaa?

2.0 TDI 4×4 Octavia pystyy ostamaan ainoastaan DSG-automaatin yhteydessä. Hinnat vaihtelevat varustetasosta riippuen noin 34 000 – 41 000 euron välillä. Käyttökustannuksiltaan tehokas diesel ei rokota liikaa pankkitilin saldoa. Yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 4,9 litraa sadalla kilometrillä. Koeajon aikana todellinen kulutus vaihteli maantien vajaasta viidestä litrasta kaupungin hieman reiluun kuuteen litraan. Ei lainkaan hullummin tämän kokoluokan autoksi. Ajoneuvoveroa tästä 125 grammaa hiilidioksidia päästelevästä autosta maksetaan vuodessa 107 euroa (perusvero) + 402 euroa (käyttövoimavero).

Muotoilu ja sisätilat

Koeajoauton sähkönsininen väri tuo automaattisesti mieleen tehokkaan Octavia RS:n. Vaikkei dieselversioinen Octavia RS-tehoihin ylläkään, auto ei missään tapauksessa jätä kylmäksi. Sisätiloiltaan auto sopii suuremmankin perheen tarpeisiin. Ajoergonomia on kaikin puolin kohdallaan ja selkeä muotoilu korostaa auton hyvää käytettävyyttä. Etupenkit ovat hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden väliltä. Osaa saattaa ärsyttää kiinteät niskatuet, jotka peittävät takamatkustajien näkyvyyttä ajosuuntaan. Muutoin takamatkustajilla on varsin mukavat oltavat, riittävästi jalka- ja pääntilaa. Tunnelma on jopa taksimainen.

Ajettavuus

Skoda Octavia 2.0 TDI 4×4 on ajettavuudeltaan ennen kaikkea vakaa ja mukava. 184 hevosvoiman ja hyvän väännön ansiosta ohitukset maantiellä sujuvat tarvittaessa turvallisen rivakasti, eikä Suomen oloissa jää kaipaamaan lainkaan lisää tehoa. Ohjaus ei ole kaarteissa tunnokkain mahdollinen, mutta maantieajossa auto kulkee suoraan ilman ylimääräistä paimentamista. Ehdottoman suositeltava lisävaruste on mukautuva vakionopeudensäädin, joka toimii erityisesti DSG-vaihteiston kanssa hyvin yhteen. Vakionopeudensäädin hoitaa kiihdytykset riittävän rivakasti ja tarvittaessa jarruttaa varsin voimakkaastikin. Kaarteissa huomaa ajavansa suurikokoista autoa, mutta nelivedon ansiosta massa tuntuu helposti hallittavalta myös hieman liukkaammissakin olosuhteissa.

Kaiken kaikkiaan Skoda Octavia 2.0 TDI 4×4 on vain yksi malliversio suurikokoisessa Octavia-perheessä, mutta nelivetoista arkiautoa etsivälle se tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon. Ulkoa auto ei juurikaan viesti olevansa malliston tehokkammasta päästä, mutta kun potkua on riittävästi, niin eihän sitä erityisemmin tarvitse edes todistella.

Skoda Octavia SKoda Octavia Skoda Octavia

Lue myös Skoda Octavia Scout -mallin koeajo.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *