Koeajo: Skoda Superb 2.0 TDI

Skoda Superb sivuprofiili

Uusi automalli antaa bloggarille syyn lähteä koeajolle. Skoda Superb nimittäin uudistui hiljattain, ja nyt tuli omalta osaltani aika suunnata Skodan jälleenmyyjälle tutustumaan tähän uutukaiseen. Koeajoauto on kaksilitraisella, ja 150hv tehoja tuottavalla dieselkoneella, joka on tuttu myös muualta Vw -konsernista. Vaihteistona autossa on 6-pykäläinen DSG -automaatti, joka on myös tuttuun tapaan saman konsernin tuotoksia. Vanhaan malliversioon verrattuna Superb on saanut lisää mittaa muutamia senttejä, eikä esimerkiksi V6 -konetta ole enää saatavilla. Uuteen malliversioon on tarjolla vain rivi4 koneita. Superb on ollut jo aiemmin tunnettu todella isoista sisätiloista, eikä poikkeusta tälläkään kertaa sisätilojen suhteen ole. Samalla isojen sisätilojen linjalla siis jatketaan.

Mitä uutta? Onko vanhaa?

Skoda Superb 2.0 TDI

Ulkonäöllisesti Superbin tunnistaa Skodaksi, ja vanhaan verrattuna voidaankin puhua jo kokonaan uudesta autosta. Alustarakenne on sama kuin Vw Passatissa, vaikka Superbin akseliväli onkin 55mm Passatia pidempi. Moottorivalikoima on sama kuin tuotannossa olevassa Volkswagen Passatissa – litratilavuuksien ollessa bensakoneiden osalta 1.4, 1.8 ja 2.0, sekä dieseleiden osalta 1.6 ja 2.0 litraa. Eri tehoversioita on toki näistäkin vielä tarjolla. Tavaratilaa tässä uudessa Superbissa on tarjolla perusmuodossaan 625 litraa, ja penkit alas taitettuna 1760 litraa. Se on todella paljon se! Farmarimalliin tavaratilaa on tarjolla taasen 660 litran edestä, ja jos penkit taittaisi alas, tavaratilaa olisi 1950 litraa. Voidaan siis todeta, että tavaratila on kasvanut edelliseen malliin verrattuna (edellisen mallin sedanissa 595 litraa, farmarissa 633 litraa). Autoon tehdyt uudistukset koskevat nyt myös lisävarustelistaa, joka on päivitetty malliuudistuksen myötä ajan tasalle.

Ajaminen

Skoda Superb 2.0 TDI

Superbilla ajaminen on helppoa! Ulos näkee hyvin, ja mieluisa ajoasento löytyy penkin ja ratin manuaalisäädöillä. Ratissa säätövaraa löytyy joka suuntaan, ja ratin muotoilu istuu muutenkin hyvin käteen – kuten Skodan mallistossa muutenkin. Hallintalaitteet on sijoiteltu kokoiselleni 170cm pitkälle kuljettajalle hyvin, eikä niitä ole lainkaan ongelmallista käyttää. Kulutuslukemien sanotaan olevan tälle autolle suorastaan jopa lapsellisen pieniä: kaupunkikulutus 5,2 litraa sataselle, ja maantiekulutus 4,5 litraa sataselle! Co2 päästöt jäävät 119g/km. Kyllä nyt kelpaa taksimiehen ja yritysautoilijan ajella! Tai miksei yksityisautoilijan, joka haluaa tai tarvitsee tilavan henkilöauton. Ajotuntumaltaan Superb on maantiellä hyvä ja tasainen menijä, ja kulkee mukavan oloisesti myös hiekkatiellä. Melutaso on maltillinen, sekä moottorin ja automaattivaihteiston yhteistoiminta vaikuttaa olevan kohdillaan. Moitittavaa en siis koeajon aikana löytänyt mistään. Muutenkin Superb vaikuttaa selkeältä autolta käyttää, eikä Skodalla aiemmin ajaneelle mitään yllätyksiä tule. Ja manuaalivaihteistoa haluavalle kerrotaakoon sekin, että tottakai sekin on saatavilla tähän uuteen Superbiin.

Muita havaintoja

Skoda Superb takakontti

Octaviaan verrattuna Superb loistaa megalomaanisilla sisätiloillaan. Toki myös edustavuus, sillä onhan tämän auton mitat lähes yhtä isot, kuin E-sarjan Mercedeksen (Superbin mitat: pituus 4861mm, leveys 1864mm. Mercedes-Benz E:n mitat: Pituus 4879mm, leveys 1854mm)! E-sarjan Mercedeksen hinnat alkavat noin 50 000 eurosta, jotenka, mitenkäs olisi harkinnan paikka? Olisiko aihetta pistäytyä Skodan liikkeessä ainakin tutustumaan tähän uuteen Superbiin? Mainittavaa on takaluukun aukeaminen, aukeaako muuten Mercedeksen sedan -malleissa samoin? Niinpä, ei taida. Kyseillä tavalla aukeava takaluukku on kyllä huomattavan järkevä keksintö – ainakin minun mielestäni :). Ja ennenkun joku vertailee Skodan ja Mercedeksen automaattivaihteistoja, niin tässä havaintoni: kaikki 2-litraisella koneella olevat Superbit ovat 6-pykäläisellä vaihteistolla, oli sitten kyseessä DSG tai manuaali. Kaikki tätä pienemmät koneet ovat sitten 7-pykäläisellä DSG:llä, tai vaihtoehtoisesti 6-pykäläisellä manuaaliaskilla.

Korkeimman varustetason Skoda Superb Laurin&Klement -koeajo löytyy myös Autovouhotuksesta.

Yhteenveto

Auto vaikuttaa järkevältä paketilta, jossa kaikki ominaisuudet on balanssissa keskenään. Tällä autolla kelpaa ajaa muidenkin kuin taksimiesten :). Varustetasoltaan koeajoauto oli Ambition, mikä maksaa noin 29 500e. Varustetasoista halvin on Active, minkä hinnat lähtevät halvimmillaan karvan vajaaseen 27 000 eurosta. Kummassakin tapauksessa auto tulee 1,4 -litraisella bensakoneella, ja 6-vaihteisella manuaaliaskilla. Nelivetomalliston hinnat alkavat noin 32 700 eurosta. Kaikissa tapauksissa ostaja saa vastinetta rahalleen, ja auton hankintaa voi suositella. Se kannattaako bensa- vai dieselkone, riippuu lähinnä ajokilometreistä, ja jää jokaisen itsensä laskettavaksi.

Skodat sinulle myy: Veljekset Laakkonen

Valmistajan sivusto: Pääset tästä

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *