Koeajo: Ssangyong Tivoli

Ssangyong Tivoli

Toivoin mahdollisuutta koeajaa Ssangyong. Ja se mahdollisuus minulle suotiin. Kyseessä on Korealainen automerkki, jota alettiin tuoda Suomeen vuoden 2015 alkupuoliskolla. Maahantuonti toimi jo 90 -luvulla hetken aikaa, mutta lopetettiin vähäisen kysynnän takia. Tällä kertaa oli suunnattava pääkaupunkiseudulle, koska Jyväskylässä ei ole Ssangyongilla jälleenmyyjää. Tai ei ole ainakaan vielä. Aiemman Dacia Dusterin jälkimainingeissa koeajooni lähti Tivoli. Tällä kertaa kyse on autosta – kyllä vain. Jo pelkästään auton hauska nimi sai minut hyvälle tuulelle. Nyt on aika kurkistaa hieman, että millainen auto on tämä Ssangyong Tivoli?

Mikä auto on Ssangyong?

Ssangyong, lentokoneet

Ssangyong on eteläkorealaisista autonvalmistajista neljänneksi suurin, ja on perustettu vuonna 1954. Samalla se on myös Korealaisista autonvalmistajista vanhin. Koeajossa ollut Tivoli ei ole autona mikään pienin markkinoilta löytyvä. Silti se on tällä hetkellä pienin auto, jota tuodaan Ssangyongin merkillä Suomeen. Isompia malleja, joita tuodaan maahan, ovat Korando, ja Rexton. Se miten koeajamani auto eroaa Suomen markkinoille myytävistä autoista, on väri, joka ei kuulu maahantuontiohjelmaan. Tämä väri on valmistajan mukaan Icecap blue. Lisäksi tästä autosta puuttuu penkinlämmittimet, sekä normaalien 16 -tuumaisten vanteiden tilalla on 18 -tuumaiset vanteet. Suomen virallisen maahantuojan kautta myytävät Tivolit tulevat siis 16 -tuumaisilla vanteilla. Koeajoauton spekseistä mainittakoon myös 6 -vaihteinen manuaalivaihteisto, sekä 1.6 -litrainen bensakone.

Koneesta irtoaa tehoja 128hv, ja väntöä 160Nm edestä. Rekisteriotteen sallima kokonaispaino koeajoautolla on 1810kg, ja omapaino siinä suunnilleen 1300kg tietämillä. Varustetasoja on maahantuojan kautta tarjolla kaksi – Crystal ja Quartz, joista koeajoauton varustetaso edustaa jälkimmäistä. Mukana tulee esimerkiksi peruutuskamera, jonka tuottama kuva on selkeää myös iltahämärässä. Automaattivaihteisto on saatavilla bensa- ja dieselkoneen yhteyteen, neliveto vain dieselin kanssa. Ulkonäöllisesti tätä Ssangyong Tivolia voisi kuvailla hyvällä tavalla erottuvaksi, ja hauskaksi. Tivolin kanssa saman kokoluokan malleja voisivat hyvinkin olla Opel Mokka, ja Honda HR-V, sekä myös Mazda CX-3. Mieleen voisi tulla myös Nissan Qashqai, mutta sen suoranainen kilpailija tämä auto ei välttämättä ole. Qashqain kilpailijamalli Ssangyongin mallistosta lieneekin isoveli Korando.

Ajaminen

Ssangyong ohjaamo

Ssangyong Tivoli ei ole pelkästään hauska. Se on myös hyvä auto ajaa. Sisään on helppo mennä, ja ajoasento löytyy mukavasti manuaalisäädöillä. Ratista puuttuu etäisyyden säätö, vain korkeussäätö on. Hain auton koeajoon Vantaalta, jotenka ensimmäisenä pääsinkin kokeilemaan autoa matka-ajossa. Alustatuntuma vaikutti varsin hyvältä tähän käyttötarkoitukseen. Vaihteet menevät päälle hyvin, ja koneesta löytyy puhtia riittävästi peruskäyttöä ajatellen. Autossa myös ohituskiihtyvyys vaikutti olevan kohdillaan – varsinkin yksin ilman kuormaa ajaessa. Rattiin saa hyvän tuntuman, eikä kangaspenkitkään mitkään surkeat ole istua. Kesähelteillä matkanteosta mieluisamman tekee ilmastointiautomatiikka. Autossa on sopivan isot peilit, sekä näkyvyys ulos vaikuttaa olevan muutenkin kohdillaan. Hallintalaitteet, esimerkiksi vaihdekeppi löytyy hyvin sijoitettuna sopivasta kohdasta.

Ssangyong Tivolin mittaristo

Mittaristo on selkeä, ja kaikki oleellinen löytyy. Muutenkin paletti tuntuu kaikkineen olevan hyvin kasassa, ja auto on valmis myytäväksi asti. Mitään haittaavia nitinöitä ja natinoita ei ole, jotenka kokonaisuudesta jää laadukas vaikutelma. 120km/h rajoitusalueella mielestäni rengasmelua kuului kuitenkin sisälle, mutta se saattanee korjautua vaihtamalla renkaat. Vakionopeudensäädin tuntuu toimivan mukavan oloisesti, eikä mitään nopeuden vaihtelua tunnu tapahtuvan turhaan – sen suhteen puhutaan varsin pienistä toleransseista. Takapenkkitilat ovat Tivolissa luokkaa hyvät, ja siellä esimerkiksi kokoiseni henkilö matkusaa mukavasti, ongelmitta. Takapenkki on muutenkin hyvän oloinen istua, ja tilaa riittää hyvin kokoiselleni 170cm pitkälle henkilölle, kun otan kuljettajan paikalle hyvän ajoasennon.

Ominaisuudet

Ssangyong Tivoli tavaratila

Tavaratila on Tivolissa perusasennossa 423 -litraa. Takapenkit alas taitettuna 1115 -litraa. Tivolin sallittu vetopaino on tasan 1000kg, ja jarruttomana 500kg. Tämän etuvetoisen, bensakoneella varustetun manuaalivaihteisen auton yhdistetty kulutus luvataan olevan 6,4 litraa sadalle kilometrille. Maantiekulutus luvataan olevan noin litralla pienempi, 5,6 litraa satkulle. Itse pääsin maantiekulutuksessa tasan kuuteen litraan, jotenka eroa valmistajan lupaamaan on ajotyylilläni vain 0,4 litraa sadalle. CO2 -päästöt ovat siinä 154g/km. Tavaratilaa verrattaessa litramääräisesti, ollaan suunnilleen samoissa lukemissa suositun Nissan Qashqain kanssa (Qashqai tarjoaa tavaratilaa 430 -litraa). Tivolin kokonaispituus on 4195mm, ja akseliväli 2600mm. Maavara on 167mm, ja kääntösäde tasan viisi metriä. Tavaratilasta on kuitenkin annettava lievä miinus, koska siinä on “kynnys”, jonka ylitse joutuu nostamaan tavarat sisään laitettaessa. Tavaratilan luukun voisi suunnitella myös siten, ettei tätä kynnystä olisi. Se helpottaisi kovasti varsinkin painavien ja isojen tavaroiden kyytiin nostamista, jos joutuu auton lastaamisen tekemään yksin.

Ssangyong peruutuskamera

Varustetasoista parempi sisältää myös kosketusnäytön, jolta voi vaihtaa kätevästi myös radiokanavan. Bluetooth -järjestelmän kautta onnistuu kytkeä puhelin auton järjestelmään.

Mistä Ssangyangin voi ostaa – Suomen myyntiverkosto?

Ssangyong merkki

Myyntiverkosto on levittäytynyt Helsingistä Rovaniemelle, muttei kuitenkaan jokaiseen pitäjään tällä välillä. Helsingissä autoa myy Autoverkkokauppa.com, ja Rovaniemellä taas Pohjoisen Auto Oy. Muita myyntipaikkakuntia ovat tällä hetkellä esimerkiksi Lahti, Kouvola, Porvoo ja Raisio. Myyntiverkostosta löydät tarkemman listauksen yhteystietoineen maahantuojan sivustolta. Huoltopalvelut on pikavilkaisun perusteella myyntipaikkakunnilla, siihenkin liittyvän tarkemman listauksen löytää maahantuojan sivustolta. Helsingissä huoltopiste löytyy kahdesta paikasta, ja molempia pitää Evacar. Rovaniemelläkin toimii saman yrityksen pitämä huoltopiste. Ssangyongia maahantuo Bassadone.

Rekisteröintimäärät

Entuudestaan ajoneuvorekisterissä on ollut noin 150 Ssangyongia, jotka ovat pääsääntöisesti peruja 1990 -luvun maahantuonnista. Mukana tietääkseni myös joitakin yksityisten henkilöiden maahantuomia autoja. Ssangyongin saapuessa Suomeen uudelleen, meni ensimmäisinä kuukausina kaupaksi vain muutamia kymmeniä uusia autoja.

Lopputulema

Ssangyong Tivoli, takavalo

Aiemmin olen nähnyt SsangYongin tosielämässä vain kaksi kertaa – kyseiset mallit olivat Musso ja Rexton. Näistä Ssangyong Musso on nähty liikkuvan Jyväskylässä. Nettiauton mukaan yksityisellä myyjällä olisi jutun kirjoitushetkellä myynnissä myös Ssangyong Actyon. Mutta nyt siihen Tivoliin: Ajo-ominaisuuksiltaan Ssangyong Tivoli on pätevän oloinen auto. Syy sille, mikä saattaa hidastaa merkin leviämistä, on myynti- ja huoltoverkoston hajanaisuus. Esimerkiksi Jyväskylästä on lähdettävä joko Tampereelle tai Lahteen huollattamaan autoa, mikäli mielii käyttää merkkihuoltoa. Onko tämä joillekkin sitten liikaa? Mutta Ssangyongin yleistymiselle on auton ominaisuuksien puolesta kaikki mahdollisuudet, mikäli vain puitteet sen ympärillä saadaan ensin kuntoon. Tuote on jo kunnossa, siihen ei uskoakseni tarvita mitään mahdottomia parannuksia. Se mistä on myös annettava pisteet, on takuu – se on 5 vuotta, ilman kilometrirajaa. Suosittelen ehdottomasti käymään koeajolla, ja ottamaan enemmän selvää Ssangyongista, mikäli olet ostamassa jotakin sen kokoluokan autoa, mikä heidän mallistostaan jo löytyy. Ehkäpä myynti- ja huoltoverkostokin laajenevat kysynnän kasvaessa :). Olisiko jossain vaiheessa myös koeajokiertue paikallaan? Se voisi osaltaan madaltaa ihmisten kynnystä tutustua merkkiin, ja mahdollisesti tehdä ostopäätös sitten, kun auton vaihto on mielessä. Tämä on automerkki, jota seuraan mielenkiinnolla varmasti jatkossakin. Haluan nähdä sen, kuinka Ssangyong yleistyy Suomessa. Itse uskon autoon, ja sen uuteen tulemiseen.

Maahantuojan sivusto: www.ssangyong.fi

Hinnat alkaen: 19 990e (Varustetaso Crystal, manuaalivaihteisto, ja etuveto)

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *