Koeajo: Tesla Model-S p85d

Tesla Model-S p85d

Tammikuussa sain mahdollisuuden koeajaa pikaisesti Teslaa, tuota itselleni uutta automerkkiä. En tiedä mikä oli, mutten ollut aiemmin uskaltanut uneksiakkaan pääseväni oikeasti Teslan rattiin – saati edes sellaisen kyytiin. Aikaisempi ajokokemukseni sähköautoista rajoittuu lähinnä Nissan Leafiin, jollainen muuten on ollut koeajossa blogissani. Mielenkiintoa Teslaa kohtaa oli siis paljon. Hiljattain koeajettu P85D on Model-S malliston ärjyimmästä päästä, joka tarjoaa 967nM väännön, ja tehoja riittämiin. Kiihtyvyys on todella huikea, valmistaja lupaa auton kiihtyvän karvan yli kolmessa sekunissa nollasta sataseen. Ja sen huomaa. Myös tuntee. Huh huh! Ei muutakuin suuntana Riihivuori, jossa olikin maisemat kohdillaan auton kuvaamiseen..

Ominaisuudet

Tesla Model-S p85d

Heti sisään mennessä huomio kiinnittyy keskipaneelissa olevaan 17-tuumaiseen kosketusnäyttöön. Se on iso, ja kannattaa muistaa, että sellainen todella on autossa! Tämmöistä en muista nähneeni liiemmin muilla autovalmistajilla! Mitään nappuloita ei kojetaulussa ole, vaan säädöt hoituvat juurikin mainitun kosketusnäytön kautta. Penkin ja ratin säädöt on kaikki sähkötoimisia. Se mihin huomioni myös kiinnittyi, on viiksessä oleva vaihdevalitsin, ja muut viikset, sillä ne on koeajoautoon poimittu suoraan Mercedeksestä. Auto on nelivetoinen, etuakselille ja taka-akselille on omat sähkömoottorinsa. Nelivetojärjestelmä on takavetopainotteinen. Se mikä Teslasta tekee myös mielenkiintoisen, on se, että vanhaan automalliin on saatavissa uudemman mallin ominaisuudet pelkällä ohjelmistopäivityksellä. Uuden auton voi pistää ostolistalle vaikkapa sitten, kun vanha rauta on käytetty loppuun. Valmistajan nettisivujen mukaan Teslan sähkömoottorissa on vain yksi liikkuva osa – roottori. Sähkömoottorin ansiosta kaikki tehot on käytössä välittömästi, joka takaa aiemmin mainitun todella nopean kiihtyvyyden.

Se mistä on annettava pisteet Teslalle, on Supercharger -latausasemat, joissa auton lataaminen onnistuu maksutta.

Ajettavuus

Tesla Model-S p85d

Ajoasento on löydettävissä helposti. Oikeastaan koko auto on silloin helppo käyttää ja ymmärtää, kun tietää mitä tekee. Ajettavuudessa huomio kiinnittyy hiljaisuuteen. Hiljaisuus saattaa olla jotenkin hämäävää, mutta siihenkin toki ajan kanssa tottuu. Auto lähtee kuin tykin suusta, kiihtyvyyden ollessa jotakin todella huimaa. Maantiellä meno on tasaista, kunhan muistaa kaasupolkimen pitää jokseenkin aisoissa.

Tesla Model-S p85d

Lyhyehkö koeajoreitti ei vienyt millekkään maailman huonoimmille teille. Sen kuitenkin kerkesin toteamaan, että pienemmilläkin teillä ajomukavuus, sekä matkustusmukavuus on mukavalla tolalla. Esimerkiksi autopilot jäi omalta osaltani kokeilematta, sillä sunnuntaisen koeajon aika ei moiseen lystiin tällä reissulla riittänyt. Ehkäpä sitten jollain toisella kerralla :).

Lopputulema

Tesla Model-S p85d

Vaikka Teslan myyntihinta on tällä hetkellä hieman tyyriimmän puoleinen, niin onneksi sellaisen voi vuokrata :). Koeajoyksilö löytyy ShareIt Blox Carin listoilta, ja on vuokrattavissa Helsingistä. Auto oli heiltä lainassa Poloinen -blogin Jennillä, ja Jennin blogipostauksesta voikin käydä lukemassa tarkemmin tästä autonvuokrauspalvelusta. Teslan myyntiverkostosta löydät tietoja vaikkapa valmistajan sivuilta. Luultavasti automies kokee, että Teslan kokeileminen on siihen sijoitettujen rahojen arvoista :). Sähköautoksi tämä lienee silti parasta, mitä tällä hetkellä rahalla saa. Mielenkiintoinen uutuus myös vuonna 2015 tuotantoon tullut Tesla Model-X, jotenka kannattaa pitää silmät ja korvat auki jatkossakin :).

Mikäli tämä tehoversio P85D on budjettiin liian tyyris, niin muita tehoversioita on vaikkapa tehoiltaan miedommat 70D ja 85D. Automerkin maahantuojana toimii Auto-Outlet.

Vuokraajan sivusto: www.shareitbloxcar.fi

Valmistajan sivusti: www.teslamotors.com

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *