Koeajo: Toyota Auris 1.2 Turbo

Toyota Auris 1.2 Turbo

Tällä kertaa koeajoauto löytyi esittelyautojen rivistä, eli mistään vaihtarista ei ole kyse. Sain mahdollisuuden koeajaa uusimman Toyota Auriksen. Koeajoauto on uusinta uutta myös moottorin osalta, joka on 1.2 litrainen turbollinen bensakone. Auris tunnettiin alkujaan Corollan hatchback versiona, mutta on sittemmin saanut mallistoonsa myös farmarin, joka tunnetaan nimellä Touring Sports. Edeltäjäänsä verrattuna ainakin keula on saanut uusia muotoja, ja nyt katsotaankin hieman tarkemmin, mihinkä nuorennusleikkaus on autoa vienyt – löytyykö edeltäjäänsä verrattuna mitään oleellista parannusta?

Ajaminen, ominaisuudet..

Toyota Auris 1.2 Turbo

Auton sivuprofiilissa on vielä nähtävissä sukunäköisyyttä edeltäjäänsä verrattuna. Sisälle autoon on helppo mennä, ja penkin sekä ratin säädöt hoituvat manuaalisesti. Ratissa löytyy säätövaraa niin pituus- kuin pystysuunnassa, ja penkistäkin oleelliset säädöt hyvän ajoasennon saavuttamiseksi. Sisätilojen voisi sanoa olevan varsinkin etupenkkiläisillä kohdillaan. Takapenkillä kuvia räpsiessä en kokenut silloin ahdistavaa oloa, kun kokoiselleni kuljettajalle on hyvä ajoasento – eli sinnekkin uskon mahtuvan ainakin 170cm henkilön. Uuden turbokoneen kaveriksi on valittu 6 -vaihteinen manuaalivaihteisto, jossa vaihteet menevät pesään Toyotamaisen mukavasti – eli hyvin. Kytkintuntuma on myös looginen sekä helppo, jotenka odotukset koeajolta olivat korkealla! Autolla ajaminen on kaikin puolin helppoa, niin kaupungissa kuin maantielläkin. Kaupungissa näkee hyvin ulos, ja kokoluokan autoksi maantiellä alusta tuntuu matkantekoon sopivalta. Ohituskiihtyvyyttäkin tarvittaessa on.

Toyota Auris 1.2 Turbo

Uutuuskone tuntuu vääntävän hyvin, myös alhaalta. Teholukemaksi tälle autolle luvataan 116hv, sekä suurimman vääntömomentin luvataan olevan 185nM. Co2 päästöt ovat siinä 110g hujakoilla, jotenka tässä taas esimerkkinä yksi automalli, joka tulee uutena ostettaessa voittamaan autoveroalennuksessa! Tavaratilan koon luvataan olevan 530 litraa – siis saman, kuin edeltävässäkin mallissa. Muutenkin autosta välittyy tietynlainen tuttuus, mikäli vain on Toyotalla aiemmin ajanut. Tuttuus voi johtaa siihen, että joku ajattelee Toyotan henkilöautomallistoa tylsänä, mutta toisaalta vähemmän autojen kanssa tekemisissä olevalle se voi olla hyväkin asia. Hyvä asia sikäli, että pääsee nopeammin sinuiksi uuden automallin kanssa.

Toyota Auris 1.2 Turbo

Uudella 1.2 litraisella pikkuturbolla polttoaineen kulutuksen sanotaan olevan vain 4,7km sataselle. Se ei ole paljoa se. Tarjolla on myös uusi dieselmoottori, joka on 1,6 litrainen, 112hv tehoja ja 270Nm vääntöä tuottava pata. Hybrideistä pitäville on tarjolla myös hybridimalli, joka oli tarjolla jo aikaisempaankin malliversioon.

Lopputuomio

Toyota Auris 1.2 Turbo

Toyota Auris 1.2 Turbo on kokoluokassaan kelpo peli, jos harkittavat vaihtoehdot ovat vaikkapa Vw Golf, Ford Focus, jne.. Aiempaan verrattuna oma mielipiteeni on se, että Toyota on vuosien mittaan päässyt näissä perusmalleissankin pois tylsän harmaudesta – varsinkin ulkonäön suhteen. Tekniikan osalta olen aina luottanut Toyotaan, ja pikkuhiljaa myös ulkonäkökin rupeaa tekemään autosta haluttavan. Koeajoautossa varustetasona on Active, ja tällä 1.2 litraisella turbokoneella varustettuna hinnat alkavat hieman reilusta 25 000 eurosta. Hinta on suunnilleen sama, minkä maksaa suunnilleen samoilla tehoilla varustettu Volkswagen Golf variant 1.2 TSI. Toyotan esitys tähän pikkuturbojen kokoluokkaan on ajettavuuden osalta peräti loistava. Suosittelen kaikkia, joille vain tämä kokoluokka kelpaa, perehtymään ja koeajamaan myös uuden Auriksen  :). Edeltäjäänsä verrattuna ehdottomasti parhaaksi anniksi nostaisin tämän uutuusmoottorin, mikä rupeaa olemaan polttomoottoreiden osalta se päivän sana. Kysymykseen, onko tässä uudessa Auriksessa mitään oleellista uutta edeltäjäänsä verrattuna, vastaus kuuluu, että kyllä on. Nimittäin se moottori – tuliko jo selväksi? Autovouhotus tarjoaa koeajoraportin myös uudesta Auris Hybridistä, sen voit lukea täältä.

Toyotat sinulle myy Jyväskylän alueella: Ok Auto

Korjaus 10.8.2015: Väitin aiemmin, että myös Aurisiin olisi saatavilla uusi 1,4 D-4D dieselkone. Kyseinen kone on toki kokenut uudistuksia ja olemassa, mutta Aurisin sijasta se on tarjolla vain Corollaan ja Yarikseen, EI Aurisiin.

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *