Koeajossa: Audi A3 Cabriolet

Audi A3 Cabriolet

Audi A3 Cabriolet on toisaalta tyylikäs kesäauto punaisessa asussaan, mutta toisaalta niin kovin perinteinen Audi, ettei se kerää katseita kuin katon ollessa auki. Aikaisemmasta avo-A3:sta pidentynyt perä on tehnyt auton ulkonäölle hyvää, linjat ovat nyt sopusuhtaisemmat, mutta siitä huolimatta autolle kaipaisi enemmän luonnetta.

Ajoergonomialtaan auto on taattua saksalaista tekoa, ja niskanlämmittimien ansiosta A3:lla tekee mieli ajella katto auki vielä pitkällä syksyn puolellakin tai aikaisin ensimmäisen kevätauringon aikana. Konehuoneen puolelta koeajoautosta löytyvä 125 hevosvoimainen, 1.4-litrainen, bensaturbo tarjoaa tasaisen kyydin ilman suurempaa pelkoa ajokortin menettämisestä kaasupolkimen “vahinkopolkaisun” myötä. Toisaalta autoon ei edes kaipaa räyhäkkäämpää moottoria, tehot kun riittävät mainiosti suomalaisiin nopeuksiin, ja eikö avoauton yksi käyttötarkoituksista olekin rauhallinen kruisailu rantabulevardien läheisyydessä. Audi A3 Cabriolet

Uutta avo-A3:a saa neljällä eri moottorivaihtoehdolla. Bensiinimoottoreista tarjolla on 1.4- ja 1.8-litraiset versiot, joista jälkimmäinen tuottaa 180 hevosvoimaa. 1.4-bensaversiosta voi valita joko 125 tai 150 hevosvoiman välillä. Diesel-moottoreita on puolestaan 1.6- ja 2-litran tilavuuksilla kolmea eri tehoversiota (110, 150 ja 184 hevosvoimaa). Lähtöhinnat asettuvat noin 38 000 ja 48 000 euron välille riippuen haluamastaan moottorivaihtoehdosta.

Autoa on mahdollista varustella esimerkiksi Audi Magnetic Ride -sähköisesti säätyvällä iskunvaimennuksella, joka mahdollistaa kolmen erilaisen ajoasetuksen käyttämisen. Lisäksi maksimaalisen huomioarvon saavuttamiseksi on saatavilla Bang & Olufsenin 13 kaiuttimen äänentoistojärjestelmä, jonka avulla pystyy järjestämään oman ulkoilmakonsertin.

Audi A3 Cabriolet

Audi A3 Cabrioletin katto aukeaa sähköisesti keskikonsolin keinukytkimestä. Pienenä miinuksena täytyy mainita, että kytkintä täytyy painaa niin kauan kunnes katto on kokonaan auki tai kiinni. Sinänsä vaiva ei ole suuri, sillä katto aukeaa kohtuullisen nopeasti noin 18 sekunnissa, mutta muutoin mietittyjen yksityiskohtien kanssa ominaisuus pistää silmään. Sen sijaan kaikki neljä sivuikkunaa saa avattua ja suljettua yhdellä napinpainalluksella tilanteissa, joissa auto täytyy saada mahdollisimman nopeasti katu-uskottavan näköiseksi rantabulevardi-kruiseriksi.

Tiloiltaan Audi A3 Cabriolet:ia voi pitää jopa yllättävän onnistuneena avoauto-muunnoksena. Katto syö toki tavaratilasta korkeutta, mutta ajajalle ja matkustajille on saatu hyvät tilat. Etupenkkiläisille tilat ovat erinomaiset ja mahtuu takapenkillekin kaksi matkustajaa tarvittaessa lyhyemmille ajomatkoille. Tavaratilan käytettävyyttä parantaa lisäksi se, että takapenkit saa käännettyä.Audi A3 Cabriolet

Kangaskatto imee kohtuullisen hyvin ajomelua, eikä suurempia tuulen ujelluksia ilmene moottoritienopeuksissakaan. Takapenkit pystyy peittämään irrotettavalla tuulisuojalla, jolloin ajossa syntyy vähemmän tuulipyörteitä. Yhdessä niskalämmityksen ja tuulisuojan kanssa autolla voi painaa huoletta myös maantienopeuksissa ilman suurempia viluväristyksiä.

 

Audi A3 Cabriolet

Auton hallintalaitteet ovat hyvin kuskin ulottuvilla. Auton käynnistyksen yhteydessä esiin nouseva multimedianäyttö on riittävän kookas ja sitä ohjataan monitoimiohjaimella, johon on yhdistetty myös piirtoalusta, jota voi hyödyntää esimerkiksi kirjoitettaessa osoitetta navigaattoriin. Ilmastoinnin suuttimet ovat tyylikkäät pyöreiksi muotoillut, ja muutenkin yleisilme ohjaamossa on tyylikkään selkeä. Analogisia nopeus- ja kierroslukumittareita arvostavat viihtynevät varmasti avo-Audin ratin takana, joskin löytyy kyseisten mittareiden välistä myös värillinen monitoiminäyttö. Audi A3 Cabriolet

Hinnat koeajetulla 1.4 TFSI S tronic -automaatilla alkavat hieman vajaasta 40 000 eurosta, joten avo-Audin haluava saa maksaa kesänautinnoistaan liki 10 000 euroa umpikattoista vastaavaa Audi A3 sedania enemmän. Onhan se suuri summa, mutta ainakin rahalla saa auton, jossa yksityiskohdat ovat mietittyjä ja laatuvaikutelma erinomainen. Kovin persoonallinen valinta Audi A3 cabriolet ei ole, mutta autoa ajettuaan sen täsmällisyyttä ja ajettavuutta osaa kyllä arvostaa.

Mikäli avoauto houkuttaa ja harkinnassa on Audi A3 Cabriolet, kannattanee auto tilata sport-versiona, jolloin noin kahdella tuhannella eurolla saa seuraavat varusteet: Urheiluistuimet edessä, sis. sähkösäätoiset ristiseläntuet, urheilullisempi alusta (alusta madallettu 15 mm vakioalustasta), nahkapäällysteinen urheiluohjauspyörä (3-puolainen), kuljettajan informaatiojärjestelmä värinäytöllä, Audi drive select -järjestelmä, akustinen pysäköintijärjestelmä takana, sumuvalot sekä 17-tuuman 5-puolaiset alumiinivanteet.

Audi A3 cabrioletin mitat. Kuva: Audi

Audi A3 cabrioletin mitat. Kuva: Audi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *