Jännää uutta Ranskasta – Koeajossa Citroen C3 Aircross

Citroen C3 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Se näyttää hauskalta, ja on pieni mutta iso. Mikä se on? Se on Citroen C3 Aircross! Auto, missä on jotain tuttua, mikäli vain nykyisen korimallin C3 on tullut nähtyä. Ja entä se nimi? Citroenilla aikaisemmin oli mallistossa C4 Aircross, mutta sen tuotanto on ehtinyt jo loppua. Ja Citroen C5 Aircross, sellainen on tulossa myös Eurooppaan – Kiinan markkinoilla se on jo nähty. Myös sisältä C3 Aircross vaikuttaa tutulta, Citroenimaiselta ilmestykseltä. Jännää ainakin minun mielestäni on se, että kojelaudassa on käytetty materiaalina kangasta! Se että vastaavia, ehkä mielenkiintoisiakin ratkaisuja on käytetty, ei välttämättä ole huono asia – ainakin minun mielestäni se vain tekee autosta kiinnostavamman. Voi todellakin sanoa, että tässä on tarjolla auto, mikä ei todellakaan ole samasta muotista muiden valmistajien kanssa. Haluatko siis erottua massasta? Mikäli vastaus on myöntävä, on yksi vaihtoehto Citroenin C3 Aircross, mikä nyt on tekemässä tuloansa tänne meikäläisten Suomeen. Vai kiinnostaisiko vielä isompi, tämän tyylin auto? Silloin on syytä odottaa hetki.

Citroen C3 Aircross – Mikä se on?

Citroen C3 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

C3 Aircross on Citroenin näkemys kompaktista SUV luokan autosta. Siinä on esimerkiksi panoramakatto, minkä voi tottakai avata. Ja kaikki ne väriyhdistelmät, millä tämän auton saa – niitä on muuten yli 85! Eli tylsän harmaalla värillä ei tarvitse autoansa ostaa. Samaa henkeä, kuin mitä aiemmin on tarjoillut jo C4 Cactus, ja C3. Koeajoauto on automaattiaskilla, ja 110 hevosvoimaisella bensakoneella. Itseasiassa automaattivaihteisto on saatavissa vain tämän moottorin kanssa. Hinnat alkaen -malli on 82 hevosvoimainen ja manuaalivaihteinen. Dieselkone on tarjolla joko 100 tai 120 hevosvoimaisena. Tehokkain bensakone on 130 hevosvoimainen. Varustetaso koeajoautossa on Shine, ja se on varustetasoista paras. Halvemmat varustetasot on Feel ja Live. Ja hinta ei todellakaan kirpaise, kaikkineen tällä varustetasolla ja automaattivaihteistolla 26 174 euroa. Autossa on esimerkiksi langaton älypuhelimen lataus. Se todella toimii, enää ei välttämättä tarvitse erikseen säätää erikseen latureiden tai muiden johtojen kanssa.

Koeajo

Citroen C3 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Auto on sisältä tämän kokoluokan autoksi mukavan tilava. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Sisällä löytyy Citroenmaisia ratkaisuja, mutta ajan mittaa niihinkin tottuu. Autossa on nappikäynnistys, joten avaimet voi pitää vaikka taskussa. Auton pituus on 4,15 metriä, joten odotettavissa on, että sillä voisi pärjätä kaupungissakin, mutta myös pidemmällä reissulla.

Citroen C3 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Myös kosketusnäyttö löytyy, ja peruutuskamera.

Vaihteisto ei tuota ongelmia automaatilla aiemmin ajaneelle. Automaatti vaihtaa vaihteet mukavan oloisesti. Maantieajossa meno on mukavaa, ja teholukema riittää vielä matka-ajoon. Kone on kolmesylinterinen. Maavara on 175mm, joten seikkailemaankin pääsee. Vaikka tämä auto ei olekkaan tehokkain markkinoilla oleva auto, on se silti moneen käyttötarkoitukseen järkevä. Ja tottakai hauska. Se mikä on myös käytännöllinen ominaisuus, löytyy takapenkeiltä: Takapenkkiä voi liikutella kiskoilla! Tästä johtuen tavaratilan koko ilmoitetaan olevan joko 410 tai 520 litraa – tai jotain siltä väliltä. Ei varmaan muuta voi sanoa, kuin että jes jes. Tottakai takapenkit saa myös taitettua alas.

Lopputulema

Citroen C3 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Mallistosta C3 Picasso on poistunut, ja nyt ilmestynyt C3 Aircross tuli sen korvaajaksi. Halvin tämmöinen auto maksaa 18 579 euroa. Minä pistäisin muutaman euron lisää, ja ostaisin 22 215 eurolla tämän 110 hevosvoimaisella koneella varustellun auton. Halvin dieselkoneinen C3 Aircross lähtee hintaan 21 650 euroa. Ei tätä autoa ainakaan hinnalla ole pilattu – ja kun suhteuttaa vielä siihen, mitä siihen rahaan saa. Ainoaksi puutteeksi voisi kenties nimetä nelivedon – mutta muutoin kaikki on mallillaan. Citroen C3 Aircross nimittäin on etuvetoinen.

Citroenit myy Jyväskylässä: Käyttöauto / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki