Koeajossa Citroen C3 automaattivaihteisena

Citroen C3 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Oli joskus alkuvuoden päivämääriä, kun pääsin koeajamaan uusimman Citroen C3:n manuaalivaihteisena. Nyt poiketessani Citroenin liikkeeseen, olivat saaneet koeajettavaksi automaattivaihteisenkin version. Manuaalivaihteiseen erona oli lisäksi automaattivaihteisen isompi kone – 110 hevosvoimainen PureTech, siinä missä aiemmin koeajettu oli pienemmällä 82 hevosvoimaisella koneella. Kyllä pienempikoneisellakin arkiajot hoitaa, mutta kuitenkin eroavaisuutta tuntuu selvästi tähän 110 hevosvoimaiseen verrattuna. Tehoeron huomaa tässä kokoluokassa. Citroen C3 tuntui jo aiemmin muuttuneen entistä hauskemmaksi autoksi, ja siltä se tuntui nyttenkin. Ajettavuuden suhteen tämä auto ei kokoluokassaan pettymystä tuota.

Citroen C3 – koeajoauton speksejä

http://autovouhotus.fi/koeajossa-taysuudistunut-citroen-c3/

Värivaihtoehdot on kohdillaan – jos yksi värivaihtoehto ei miellytä, voit valita listalta vapaasti toisen. Ja valinnanvaraa on. Voit käydä katsomassa toisesta koeajoraportista kuvat erilaisesta väriyhdistelmästä. Katon, peilien, ja sumuvalokehyksen värin voi vaihtaa mieleisekseen.

Citroen C3 on automaattina aina 110 hevosvoimaisella bensakoneella. Automaattivaihteisto on kuusivaihteinen, ja aito automaatti, eikä mikään robottivaihteisto. Moottorina on kolmesylinterinen, 1.2 -litrainen bensaturbo. Kone tuottaa vääntöä 205 Newtonin edestä. Värivaihtoehtoja on tarjolla yllättävänkin mallikkaasti, ja sukunäköisyyttä on haettu Citroen C4 Cactusista. Esimerkiksi kyljissä olevat muovisuojukset nähtiin ennen tätä mallia Cactusissa. Kyseiset pikkukolhuilta suojelevat suojukset tottelevatkin nimeä Airbumps. Hauskan näköistä mutta käytännöllisyyttä – enää ei siis tarvitse ruveta välttämättä maalaushommiin, jos sattuu pieni parkkipaikkakolhu.

Koeajo

Citroen C3 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

110 hevosvoimainen PureTech kulkee hyvin, ja automaattiaski vaihtaa vaihteet miellyttävästi.

Koeajoreitin alkuvaiheessa vein auton pesuun. Kävin testaamassa samalla Pesu-Juha nimisen firman uudehkoa pesukatua Jyväskylässä. Katupöly on asia, mitä en todellakaan halua blogini kuviin. Tämän jälkeen vain vaihdetta pesään, ja koeajolle. Tuttuun tapaan ajoasento säätyy manuaalisesti, niin ratin kuin penkin osalta. Jos kyseessä olisi manuaalivaihteinen auto, saattaisin sijoittaa vaihdekepin karvan ylemmäksi, jotta se olisi minulle hieman paremmin saatavilla. Mutta koska kyseessä on automaattivaihteinen auto, niin annetaan tämä anteeksi. Kyse kuitenkin suhteellisen pienestä asiasta, ja varmasti osaltaan tottumiskysymyskin. Ajoasento on miellyttävä 170cm pitkälle kuskille.

Citroen C3 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Ohjaamon osalta lieneekin jo tuttua osastoa Citroen kuskeille.

Kuten jo aiemmilta koeajokerroilta, on auto helppo pyöriteltävä ahtaissa ja pienissä paikoissa. Moottoritielle mennessä auto tuntuu kiihtyvän kuin raketti, ainakin kun kyydissä olen vain minä itse, eikä edes tavaralastia ole. Huonoilla teillä en koeajon aikana juuri poikennut, mutta toisaalta eihän tämä mikään maastoauto olekkaan. Koeajon aikana alustatuntuma tuntui olevan miellyttävä. Vaihteet vaihtuu mukavasti, eikä sen suhteen tunnu olevan ongelmia. Koska olen kirjoitellut autosta aiemminkin jo pariinkin otteeseen (oma blogi ja Keskisuomalainen), en välttämättä rupea sen täydellisempää koeajoanalyysiä tekemään nyt.

Lopputulema – automaatti vai manuaali?

Citroen C3 automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Ainakin minun mieleeni on värit ja muodot – ainakin jos aiempiin malliversioihin vertaa.

Luultavasti itse haluaisin oman Citroen C3:ni automaattivaihteisena. Ei manuaalivaihteinenkaan mitenkään huono ole, mutta automaatti sopii tällä kertaa käteeni vielä karvan verran paremmin. Kyse on täysin makuasioista, ja oikea vastaus onkin aina kuljettajakohtainen. Automaattivaihteisena Citroen C3 maksaa halvimmillaan noin 19 600 euroa, ja silloin varustetasona on Feel. Shine -varustetasolla oleva automaattivaihteinen maksaa noin 21 500 euroa. Koeajoauto edustaa juurikin tätä Shine -varustelua. Tämä koeajettu satakymppiheppainen on saatavilla myös manuaalivaihteisena, jolloin hinta tippuu noin kahdella tuhannella eurolla, oli varustetasoista kumpi tahansa. Halvin varustetasoista on Live, mutta tällöin auto on aina 68 -hevosvoimainen manuaalivaihteinen auto. Mahtaisikohan olla millainen ajaa tämä pienikoneisin tapaus? Vielä en ole käytännössä nähnyt, mutta hinnasto tämmöisen auton kyllä tuntee – myös täällä Suomessa. Kokonaisuus vaikuttaa toimivalta, ja ansaitsee arvosanaksi hyväksytyn.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Valmistajan sivusto:  www.citroen.fi

Citroen C3 malliston hinnat: halvimmillaan noin 14 400 euroa, tällöin manuaalivaihtenen Live -varustetaso 68hv koneella. 82 hevosvoimainen Feel -varustetaso maksaa noin 16 00 euroa. Halvin automaattivaihteinen maksaa noin 19 600 euroa.

Ja entä se pesukatu? Se on Suomen pisin!

Pesu-Juhan Pesukatu Jyväskylässä

Käyttöauton vieressä on nykyään Pesu-Juha nimisen firman uusi ja hieno pesukatu, jossa sain mahdollisuuden pesettää koeajoauto autoliikkeen laskuun. Pesuksi valikoitui Shinex, jonka hinta on 29 euroa, ja jossa auton pintaan saa myös vahauksen. Puhdasta tuli! Kyseessä on Suomen pisin pesukatu, jossa pesulaitteiden sijoittelu on pyritty maksimoimaan siten, että käytettävät pesu- ja liuotinaineet kerkeävät vaikuttaa mahdollisimman maksimaallisesti eri pesuvaiheiden välillä. Pesukadun pituus on muuten 45 metriä! Tätä Suomen pisintä, alkuvuonna avattua pesukatua pääsee koeponnistamaan ympäri vuorokauden Jyväskylän Leipomonkujalla. Halvimmillaan peruspesu maksaa 20 euroa. Palvelun tuottaa Pesu-Juha Oy.

1 Comment

Comments are closed.